Tévé

A mosoly országa

Ázsia Expressz

Interaktív

Ex oriente lux, vagyis keletről jön a fény, így tartották a régi bölcsek; keletre megy a sötétség – ez meg már a Tv2 mai okosainak ötlete, akik rászabadították Ázsiára a magyar celebek félvilágát.

E kontinensen Berki Krisztiánnak és mind a többieknek nagyjából a The Amazing Race mintájára az lett volna a feladatuk, hogy mindenféle utazós-játékos megbízatásokat teljesítsenek, ám a képernyőn látott végeredmény mintha egy egészen más, komolyabb, sőt komorabb, közhasznú küldetést jelezne a nézők számára. Annak a ténynek a demonstrálását, hogy az idegennyelv-tudás mindmáig milyen vigasztalanul alacsony színvonalú a magyar társadalom számottevő hányadában.

„Nó máni, csórók vagyunk” – így próbál ingyenes fuvart tarhálni Délkelet-Ázsiában a versengő párosok egyikének beltagja, aki – akárcsak a műsor résztvevőinek túlnyomó többsége – máig osztja a nyolcvanas évek MÁV-pénztárosainak és a kilencvenes évek BKV-ellenőreinek testületi vélelmét, miszerint az emelt hangerejű és szótagolva artikulált magyar szavakat az idegen ajkúak is igazán megérthetnék. A műsor talán legsugárzóbban ellenszenves résztvevője, az idén februári emlékezetes rusnyázásával kétes hírnévre vergődő Megyeri Csilla pedig (aki egy friss nyilatkozata szerint „a nép gyermekeit képviseli”) ezzel az angol mondattal óhajtja megértetni magát egy thaiföldi iskolaudvaron: „I would like to no hair boy, skin­head.” Merthogy a versenyzőknek különféle vicceskedő megbízásokat kell elvégezniük: emitt kopasz férfiakat tereltetnek össze velük egy közös fotó erejéig, amott meg „teljesen fogatlan nőket” kell megmosolyogtatniuk, ugyancsak a képi megörökítés szándékával – és a megalázás laza gesztusával.

Régóta jól tudjuk, hogy a magyar celeb emberi méltósága filléres árucikk, azonban a forgatási helyszínül választott Indokína lakosságának önérzetét minden jel szerint még ennél is alacsonyabbra taksálták a Tv2-nél. Talán csak azért, mivel a kulturálatlan debileknek kijáró barátságos és kollektív türelmet rosszhiszeműen összetévesztették a méltóság hiányával. „Thaiföld nemcsak az elefántok, hanem a mosolyok országa is” – fogalmazott a múlt szerdai adásban a műsorvezető, Ördög Nóra, és valóban: őt meg a versenyzőket mindenütt derűs és segítőkész emberek fogadták: bámulatosan béketűrő, de mégis egyre zavartabb mosolyokkal az arcukon. Pedig ők, szerencséjükre, nem is érthették az egymást érő, kedélyesen lekicsinylő és sértő mondatokat, mint például Ambrus Attilának, vagyis a Viszkisnek ezt a futó ítéletét: „Ezek tényleg tudnak gyereket csinálni.”

A szerdai adás legutolsó feladata végül meghökkentően stílszerűre sikeredett: a versenyzőknek az eléjük kiszórt szavakból össze kellett rakniuk „két értelmes magyar mondatot”. Idáig természetesen már nem jutott el mindenki, de persze mi, nézők azért így is megtudhattuk, mit üzen számunkra Andy Vajna csatornája a keleti bölcsesség világrésznyi otthonából. Nos, hát: „az élet titka a szerelem”, és „mindennek oka van”. Bizony, hogy úgy van!

Tv2, december 13.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.