Tévésorozat

A titkok könyvtára

Interaktív

Úgy hihettük, hogy a műfaj már kihalt: kincsvadászos-misztikus kalandfilmsorozat, némi Indiana Jones-utóízzel. Ezeken nőttünk fel, elmúltak a gyerekkorral, de nem múltak, hozott anyagból ugyan, de itt az aktuális, tavaly decemberben indított és már a második évadra is jogosított versenymű. A titkok könyvtára egész estés filmnek indult, és annak sem volt éppen világklasszis, de azért egy trilógia kikerekedett belőle. Szerettük, mert benne volt a könyvtárak könyvtárának misztikuma és Noah Wyle kedves botladozása is, igaz, Alföldi szinkronhangja nélkül. Ezt a bájos butáskodást viszik tovább sorozattá bővített ki­adásban is.

A dupla epizódos pilot egész estés film is lehetne, a várva várt negyedik rész. Viszont a dolog nem áll meg, a könyvtáros Wyle csapatot épít maga köré, majd jól indokolt csavarral eltűnik a sztoriból, hogy néhány epizódonként felbukkanhasson az ő rajongói nagy-nagy örömére. A többiek eközben lezavarnak egy kalandsorozatot: kis misztikum, sok helyszínelés, profilozás. A hősök közt ott a hiperfurcsa zseni, a szemtelen tolvaj és a laza prof – sorolhatnánk még, csupa ezerszer használt figura. A színészek magabiztosan hozzák a műfaji sztenderdeket, de tovább nem visznek semmit. A filmekben megszeretett bájos humor megmaradt, az egész egy afféle szórakoztató semmiség. A baj csupán annyi, hogy a kilencvenes évek nosztalgiáját nemcsak a műfaj maga, de az effektek sufnituning jellege is növeli. Kis pénz – kis trükkök. Olyan ez, mint fejünket fogva újranézni tinédzserkorunk kedvenceit: belepirulunk, de azért szeretjük.

Az RTL II műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.