Tévésorozat

The Casual Vacancy

Interaktív

Van egy szinte tökéletes, turistákkedvence városka, s van egy kerülete, amit nem tesznek ki az ablakba; itt tanyáznak a lenézettek, szegények, hajléktalanok, drogosok, akik csak rontják a csodás összképet – jobb lenne örökre megszabadulni tőlük. Van egy viszonylag jól működő drog­ambulancia, ahol lelkes önkéntesek próbálják kirángatni elkeserítő helyzetükből kevésbé szerencsés embertársaikat. De a városatyák úgy döntenek, az egészet ki kell paterolni a város szívéből. Szerencsére ez messze tőlünk, egy fiktív angol kisvárosban történik, és csupán J. K. Rowling agyszüleménye. Ahogy az az undorító önkormányzati választás is, mely a váratlanul elhunyt ügyvéd székéért folyik.

Párhuzamosan követjük a pagfordi felnőttek és kamaszok életét (egyfajta Skins lightként). A kamaszok egymást gyötrik, a felnőttek meg egymást és a gyerekeiket. Nehéz elhinni, hogy a Harry Potter írója ilyen cinikus, kegyetlen és kiábrándult világot teremtett, ilyen aktuális társadalmi problémákkal. Az egyetlen gond, hogy a figurák egysíkúak, mindenki fekete vagy fehér (a halott ügyvéd szinte szentté nemesül).
A mocsok és a nyomor ábrázolása is túl steril. Az viszont pozitívum, hogy a központi alakok közt mindenféle etnikum megjelenik, és sok talpraesett nőt találunk (fekete szociális munkás, indiai doktornő).
A szokatlanul merész zene is mindenképp jó pont, ráadásul egy ra­vaszul a cselekménybe ágyazott, ­dicséretes arányérzékkel megszólaló narrátort is kapunk. De sajnos a minisorozat még így is bátortalan ahhoz, hogy igazán mély nyomot hagyjon.

Az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.