Egy hét kultúra 2024/36.

  • Narancs
  • 2024. szeptember 4.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

KORSÓ Egy izraeli kisfiú véletlenül összetört egy 3500 éves korsót a Haifa városában található Hecht múzeumban. A középső bronzkorból származó, nagy méretű kerámia időszámításunk előtt 2200 és 1500 között készülhetett, és feltehetően bor vagy olívaolaj tárolására szolgált. A hasonló leletekkel ellentétben rendkívül jó állapotban maradt fent, a múzeumban mégis üvegvitrin nélkül állították ki, hogy minél közelebbről tekinthessék meg a látogatók. A történtekről beszámolva a négyéves kisfiú apja a BBC-nek elmondta, fia csak arra volt kíváncsi, hogy mi van a korsóban, amikor azonban megpróbált belenézni, az értékes kiállítási tárgy felborult. Az intézmény közölte, a haifai egyetem régészeti karának munkatársai már meg is kezdték a restaurálását. Az állagmegőrző beavatkozás várakozásaik szerint zökkenőmentes lesz, mivel korábban számos fénykép készült a korsóról. A mú­zeum vezetői hozzátették, a baleset ellenére továbbra is szeretnének minél több műtárgyat akadálymentes módon bemutatni, a kisfiút és családját pedig büntetés helyett újra meghívták a kiállításra.

KARIKÁK Párizs polgármestere az Ouest-France című napilapnak adott interjújában arról beszélt, hogy a játékok végeztével is az Eiffel-tornyon maradnak a város jelképére júniusban felszerelt olimpiai karikák. Anne Hidalgo úgy fogalmazott, szeretné megőrizni az „ünnep szellemét”, polgármesterként pedig szerinte joga van dönteni ebben a kérdésben. Bár a 30 tonnás gyűrűszerkezet túl nehéz ahhoz, hogy hosszú ideig díszítse a tornyot, Hidalgo szerint erre is van megoldás, mivel az olimpiai karikákat hamarosan egy könnyebb, acélból készült másolatra cserélik. Gustave Eiffel leszármazottjai ellenzik az elképzelést, a mérnök egyik ükunokája a hírre reagálva elmondta, önmagában nem lenne semmi gond azzal, ha a karikák a paralimpiai játékok után is maradnának még egy darabig, az Eiffel-torony azonban „nem reklámfelületnek készült”, a polgármesternek pedig egy ilyen döntés előtt ki kellene kérnie a városi tanács és más illetékesek véleményét.

BÚCSÚ Nyolcvankét éves korában meghalt Dobray György Balázs Béla-díjas filmrendező, producer, operatőr, író, forgatókönyv­író. 1942. március 8-án született Budapesten, 1961-ben felvették a Színház- és Filmművészeti Főiskola operatőr szakára, ahol 1965-ben szerzett diplomát. Első filmjei dokumentumfilmek voltak, a Munkashow 1971-ben elnyerte a miskolci dokumentumfilm-fesztivál nagydíját. Később külsősként irodalmi és dokumentumfilmeket rendezett a Magyar Televízióban, 1979-ben pedig elkészíthette Az áldozat című első játékfilmjét. A nyolcvanas évekből több filmes siker fűződik a nevéhez, köztük a Vérszerződés és a Szerelem első vérig, amit a Szerelem második vérig követett. A K – Film a prostituáltakról (Rákóczi tér) és a K2 – Film a prostituáltakról (Az éjszakai lányok) című dokumentumfilmjei 1988-ban és 1989-ben nagy visszhangot váltottak ki, ezek történetét könyvben is megírta. Dobray György 2023-ban készítette el a Habiszti – Csak azért is! című dokumentumfilmet, amely a roma holokausztról szóló Habiszti – Csak azért is élünk és táncolunk! című táncprodukció próbafolyamatát mutatja be.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.