Egy hét kultúra 2024/36.

  • Narancs
  • 2024. szeptember 4.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

KORSÓ Egy izraeli kisfiú véletlenül összetört egy 3500 éves korsót a Haifa városában található Hecht múzeumban. A középső bronzkorból származó, nagy méretű kerámia időszámításunk előtt 2200 és 1500 között készülhetett, és feltehetően bor vagy olívaolaj tárolására szolgált. A hasonló leletekkel ellentétben rendkívül jó állapotban maradt fent, a múzeumban mégis üvegvitrin nélkül állították ki, hogy minél közelebbről tekinthessék meg a látogatók. A történtekről beszámolva a négyéves kisfiú apja a BBC-nek elmondta, fia csak arra volt kíváncsi, hogy mi van a korsóban, amikor azonban megpróbált belenézni, az értékes kiállítási tárgy felborult. Az intézmény közölte, a haifai egyetem régészeti karának munkatársai már meg is kezdték a restaurálását. Az állagmegőrző beavatkozás várakozásaik szerint zökkenőmentes lesz, mivel korábban számos fénykép készült a korsóról. A mú­zeum vezetői hozzátették, a baleset ellenére továbbra is szeretnének minél több műtárgyat akadálymentes módon bemutatni, a kisfiút és családját pedig büntetés helyett újra meghívták a kiállításra.

KARIKÁK Párizs polgármestere az Ouest-France című napilapnak adott interjújában arról beszélt, hogy a játékok végeztével is az Eiffel-tornyon maradnak a város jelképére júniusban felszerelt olimpiai karikák. Anne Hidalgo úgy fogalmazott, szeretné megőrizni az „ünnep szellemét”, polgármesterként pedig szerinte joga van dönteni ebben a kérdésben. Bár a 30 tonnás gyűrűszerkezet túl nehéz ahhoz, hogy hosszú ideig díszítse a tornyot, Hidalgo szerint erre is van megoldás, mivel az olimpiai karikákat hamarosan egy könnyebb, acélból készült másolatra cserélik. Gustave Eiffel leszármazottjai ellenzik az elképzelést, a mérnök egyik ükunokája a hírre reagálva elmondta, önmagában nem lenne semmi gond azzal, ha a karikák a paralimpiai játékok után is maradnának még egy darabig, az Eiffel-torony azonban „nem reklámfelületnek készült”, a polgármesternek pedig egy ilyen döntés előtt ki kellene kérnie a városi tanács és más illetékesek véleményét.

BÚCSÚ Nyolcvankét éves korában meghalt Dobray György Balázs Béla-díjas filmrendező, producer, operatőr, író, forgatókönyv­író. 1942. március 8-án született Budapesten, 1961-ben felvették a Színház- és Filmművészeti Főiskola operatőr szakára, ahol 1965-ben szerzett diplomát. Első filmjei dokumentumfilmek voltak, a Munkashow 1971-ben elnyerte a miskolci dokumentumfilm-fesztivál nagydíját. Később külsősként irodalmi és dokumentumfilmeket rendezett a Magyar Televízióban, 1979-ben pedig elkészíthette Az áldozat című első játékfilmjét. A nyolcvanas évekből több filmes siker fűződik a nevéhez, köztük a Vérszerződés és a Szerelem első vérig, amit a Szerelem második vérig követett. A K – Film a prostituáltakról (Rákóczi tér) és a K2 – Film a prostituáltakról (Az éjszakai lányok) című dokumentumfilmjei 1988-ban és 1989-ben nagy visszhangot váltottak ki, ezek történetét könyvben is megírta. Dobray György 2023-ban készítette el a Habiszti – Csak azért is! című dokumentumfilmet, amely a roma holokausztról szóló Habiszti – Csak azért is élünk és táncolunk! című táncprodukció próbafolyamatát mutatja be.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.