Egy hét kultúra 2024/41.

  • Narancs
  • 2024. október 9.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

OPERA AWARDS Eötvös Péter Valuska című, egyetlen magyar nyelvű operája nyerte az International Opera Awards egyik elismerését. Az idén márciusban elhunyt, kétszeres Kossuth-díjas világhírű kortárs zeneszerző utolsó operáját a legjobb ősbemutató kategóriájában díjazták a müncheni Prinzregententheaterben rendezett átadóünnepségen, október 2-án. Eötvös Péter 2018-ban kapott felkérést egy opera komponálására a Magyar Állami Operaház vezetésétől, darabja alapjául a Nemzetközi Man Booker-díjjal kitüntetett Krasznahorkai László Az ellenállás melankóliája című, 1989-ben megjelent regényét választotta. Az opera librettóját Mezei Marival és Keszthelyi Kinga dramaturggal közösen készítette, az előadást Varga Bence rendezte. (Az előadásról szóló kritikánkat lásd: A hosszú mondatok muzsikája, Magyar Narancs, 2024. február 7.) A produkció 2024 januárjától fél éven át ingyenesen elérhető volt az OperaVision internetes portálon, a díjazás alkalmából pedig december 2-ig ismét visszanézhető. A Valuska várhatóan a 2025/2026-os évadban tér vissza az Opera repertoárjába.

HAMIS VAN GOGH Az amszterdami Van Gogh Museum három, korábban a holland festőművésznek tulajdonított, valójában azonban hamis képet azonosított különböző magángyűjteményekben. A festmények között van egy parasztasszonyt ábrázoló vászon, amelyet 2011-ben közel 1 millió dollárért (akkori árfolyamon mintegy 200 millió forint) adtak el New Yorkban, a Christie’s aukciósházon keresztül, és amelyet előzőleg az amszterdami múzeum is hitelesnek ismert el. Az intézmény szakértői a The Burlington Magazine októberi számában ismertették friss kutatásaik eredményeit, miszerint mégsem Van Gogh művéről, hanem egy 1902 és 1909 között készült másolatról van szó. Az ecsetvonásokat és a színhasználatot megvizsgálva ugyancsak hamisnak bizonyult egy párizsi étterembelsőt ábrázoló vászon is, amelyet eddig egy 1887-ből származó, hiteles Van Gogh-kép második verziójaként tartottak számon, míg egy harmadik alkotásról azt feltételezik, hogy egy 1904-ben publikált fénykép alapján készült hamisítvány. Utóbbiról egyébként több, az eredetin szereplő apró részlet is lemaradt.

KOREAI FILMFESZTIVÁL Huszonhárom friss dél-koreai filmmel és közönségtalálkozókkal várja az érdeklődőket a 17. Koreai Filmfesztivál 2024. október 11. és 18. között a budapesti Corvin moziban. A fesztivál rendhagyó módon horrorfilmmel indul, méghozzá az idei Berlinálén bemutatott Exhuma című alkotással, amely minden idők egyik legnagyobb bevételű dél-koreai filmje lett. A Friss nevet viselő szekcióba az aktuális koreai moziműsor legjobb filmjeit válogatták össze a szervezők, a koreai filmes világ kiemelkedő alkotóit bemutató Arcok szekcióban pedig Cso Hva Szong (Cho Hwa-sung) látványtervező filmjeit játsszák, akivel a nézők személyesen is találkozhatnak október 13-án, Az elnök gyilkosa című film vetítését követően. A minden évben egy speciális téma mentén válogatott Fókusz szekció alkotásai az idén a környezeti problémákkal foglalkoznak, míg az Extra szekció kifejezetten kísérleti projektjei az összetett emberi kapcsolatokat kutatják.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.