Egy hét kultúra 2024/41.

  • Narancs
  • 2024. október 9.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

OPERA AWARDS Eötvös Péter Valuska című, egyetlen magyar nyelvű operája nyerte az International Opera Awards egyik elismerését. Az idén márciusban elhunyt, kétszeres Kossuth-díjas világhírű kortárs zeneszerző utolsó operáját a legjobb ősbemutató kategóriájában díjazták a müncheni Prinzregententheaterben rendezett átadóünnepségen, október 2-án. Eötvös Péter 2018-ban kapott felkérést egy opera komponálására a Magyar Állami Operaház vezetésétől, darabja alapjául a Nemzetközi Man Booker-díjjal kitüntetett Krasznahorkai László Az ellenállás melankóliája című, 1989-ben megjelent regényét választotta. Az opera librettóját Mezei Marival és Keszthelyi Kinga dramaturggal közösen készítette, az előadást Varga Bence rendezte. (Az előadásról szóló kritikánkat lásd: A hosszú mondatok muzsikája, Magyar Narancs, 2024. február 7.) A produkció 2024 januárjától fél éven át ingyenesen elérhető volt az OperaVision internetes portálon, a díjazás alkalmából pedig december 2-ig ismét visszanézhető. A Valuska várhatóan a 2025/2026-os évadban tér vissza az Opera repertoárjába.

HAMIS VAN GOGH Az amszterdami Van Gogh Museum három, korábban a holland festőművésznek tulajdonított, valójában azonban hamis képet azonosított különböző magángyűjteményekben. A festmények között van egy parasztasszonyt ábrázoló vászon, amelyet 2011-ben közel 1 millió dollárért (akkori árfolyamon mintegy 200 millió forint) adtak el New Yorkban, a Christie’s aukciósházon keresztül, és amelyet előzőleg az amszterdami múzeum is hitelesnek ismert el. Az intézmény szakértői a The Burlington Magazine októberi számában ismertették friss kutatásaik eredményeit, miszerint mégsem Van Gogh művéről, hanem egy 1902 és 1909 között készült másolatról van szó. Az ecsetvonásokat és a színhasználatot megvizsgálva ugyancsak hamisnak bizonyult egy párizsi étterembelsőt ábrázoló vászon is, amelyet eddig egy 1887-ből származó, hiteles Van Gogh-kép második verziójaként tartottak számon, míg egy harmadik alkotásról azt feltételezik, hogy egy 1904-ben publikált fénykép alapján készült hamisítvány. Utóbbiról egyébként több, az eredetin szereplő apró részlet is lemaradt.

KOREAI FILMFESZTIVÁL Huszonhárom friss dél-koreai filmmel és közönségtalálkozókkal várja az érdeklődőket a 17. Koreai Filmfesztivál 2024. október 11. és 18. között a budapesti Corvin moziban. A fesztivál rendhagyó módon horrorfilmmel indul, méghozzá az idei Berlinálén bemutatott Exhuma című alkotással, amely minden idők egyik legnagyobb bevételű dél-koreai filmje lett. A Friss nevet viselő szekcióba az aktuális koreai moziműsor legjobb filmjeit válogatták össze a szervezők, a koreai filmes világ kiemelkedő alkotóit bemutató Arcok szekcióban pedig Cso Hva Szong (Cho Hwa-sung) látványtervező filmjeit játsszák, akivel a nézők személyesen is találkozhatnak október 13-án, Az elnök gyilkosa című film vetítését követően. A minden évben egy speciális téma mentén válogatott Fókusz szekció alkotásai az idén a környezeti problémákkal foglalkoznak, míg az Extra szekció kifejezetten kísérleti projektjei az összetett emberi kapcsolatokat kutatják.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.