Egy hét kultúra 2024/41.

  • Narancs
  • 2024. október 9.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

OPERA AWARDS Eötvös Péter Valuska című, egyetlen magyar nyelvű operája nyerte az International Opera Awards egyik elismerését. Az idén márciusban elhunyt, kétszeres Kossuth-díjas világhírű kortárs zeneszerző utolsó operáját a legjobb ősbemutató kategóriájában díjazták a müncheni Prinzregententheaterben rendezett átadóünnepségen, október 2-án. Eötvös Péter 2018-ban kapott felkérést egy opera komponálására a Magyar Állami Operaház vezetésétől, darabja alapjául a Nemzetközi Man Booker-díjjal kitüntetett Krasznahorkai László Az ellenállás melankóliája című, 1989-ben megjelent regényét választotta. Az opera librettóját Mezei Marival és Keszthelyi Kinga dramaturggal közösen készítette, az előadást Varga Bence rendezte. (Az előadásról szóló kritikánkat lásd: A hosszú mondatok muzsikája, Magyar Narancs, 2024. február 7.) A produkció 2024 januárjától fél éven át ingyenesen elérhető volt az OperaVision internetes portálon, a díjazás alkalmából pedig december 2-ig ismét visszanézhető. A Valuska várhatóan a 2025/2026-os évadban tér vissza az Opera repertoárjába.

HAMIS VAN GOGH Az amszterdami Van Gogh Museum három, korábban a holland festőművésznek tulajdonított, valójában azonban hamis képet azonosított különböző magángyűjteményekben. A festmények között van egy parasztasszonyt ábrázoló vászon, amelyet 2011-ben közel 1 millió dollárért (akkori árfolyamon mintegy 200 millió forint) adtak el New Yorkban, a Christie’s aukciósházon keresztül, és amelyet előzőleg az amszterdami múzeum is hitelesnek ismert el. Az intézmény szakértői a The Burlington Magazine októberi számában ismertették friss kutatásaik eredményeit, miszerint mégsem Van Gogh művéről, hanem egy 1902 és 1909 között készült másolatról van szó. Az ecsetvonásokat és a színhasználatot megvizsgálva ugyancsak hamisnak bizonyult egy párizsi étterembelsőt ábrázoló vászon is, amelyet eddig egy 1887-ből származó, hiteles Van Gogh-kép második verziójaként tartottak számon, míg egy harmadik alkotásról azt feltételezik, hogy egy 1904-ben publikált fénykép alapján készült hamisítvány. Utóbbiról egyébként több, az eredetin szereplő apró részlet is lemaradt.

KOREAI FILMFESZTIVÁL Huszonhárom friss dél-koreai filmmel és közönségtalálkozókkal várja az érdeklődőket a 17. Koreai Filmfesztivál 2024. október 11. és 18. között a budapesti Corvin moziban. A fesztivál rendhagyó módon horrorfilmmel indul, méghozzá az idei Berlinálén bemutatott Exhuma című alkotással, amely minden idők egyik legnagyobb bevételű dél-koreai filmje lett. A Friss nevet viselő szekcióba az aktuális koreai moziműsor legjobb filmjeit válogatták össze a szervezők, a koreai filmes világ kiemelkedő alkotóit bemutató Arcok szekcióban pedig Cso Hva Szong (Cho Hwa-sung) látványtervező filmjeit játsszák, akivel a nézők személyesen is találkozhatnak október 13-án, Az elnök gyilkosa című film vetítését követően. A minden évben egy speciális téma mentén válogatott Fókusz szekció alkotásai az idén a környezeti problémákkal foglalkoznak, míg az Extra szekció kifejezetten kísérleti projektjei az összetett emberi kapcsolatokat kutatják.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."