rés a présen

„Szépen elfér”

  • Artner Sisso
  • 2024. október 9.

Interaktív

Vörös András zenész, könyvkiadó

rés a présen: Melyik volt előbb nálad, a zene vagy a szöveg, az irodalom szeretete?

Vörös András: Olvasni biztosan előbb tudtam, mint énekelni, pláne, ha belátjuk, hogy énekelni igazán most sem tudok. Viszont nagyon szeretem csinálni mindkettőt, annak ellenére, hogy egyikre sem készültem tudatosan gyerekkoromban. Fogyasztottam mindent, ami elém került, a Micimackótól a Népszabadságig, Ozzy Osbourne-tól a Public Enemyig, de fel sem merült, hogy zenész vagy könyves legyek, bár anyám már az volt akkor is, de a Műszaki Könyvkiadóban szerkesztett, onnan meg olyan veretes művek jöttek, mint a Hid­rau­likus emelőrendszerek lexikona vagy a Lada 2103-as gépjármű karbantartása házilag. Ezek olyan nagyon nem inspiráltak, a szakmáról annyit tudtam, hogy a kiadó üzemi étkezdéje mellett volt fent a Várban a híres Fortuna diszkó, ahova elszöktünk néha péntekenként.

A gimi vége felé viszont alakítottunk mi is zenekart pár iskolatárssal, és bár semmi affinitásunk nem volt az egészhez, dacból beleragadtunk valahogy, és addig gyúrtuk, amíg aztán évekkel később lett belőle valami. A másik fronton pedig anyám idővel elindította a saját kiadóját, ahova sokáig csak alkalmilag dolgoztam be ezt-azt, de végül csak beszippantott a dolog, és nagyon örülök neki, hogy így lett.

rap: Miért tudott szerinted sikeres lenni a Superbutt, és miért lett belőle Ørdøg?

VA: Fene tudja, hogy mennyire volt sikeres, egyszerűbb abban maradni, hogy a saját szemétdombján volt kiskakas. Az említett első zenekart, a FreshFabrikot az akarat meg a kora huszonéves fiatalság lendülete vitte, a Superbuttot meg már harminc körül alakítottuk, és nem a nulláról kellett kezdeni. Az is fontos tényező volt, hogy a kétezres években már itt volt minden az angol–amerikai popkultúrából, de azt személyesen még sokkal nehezebb volt átélni, mert eredeti nyelven legfeljebb moziban láthattál filmet, külföldi nagy zenekarok jóval ritkábban jöttek el idáig, és Londonba se járt napi négy járat húszezerért. Így hát javarészt az angolul éneklő, a műfajokon belül viszonylag friss zenét játszó, és már egész tisztességesen meg is szólaló hazai produkciók közvetítették mindezt annak a vékony rétegnek, amelyiknek igénye volt rá. Ma már ez nagyon nincs így, aki szeretné, mindent megkap eredetiben, amit egyáltalán nem bánok, mert magyarból csak mi magyarok lehetünk eredetiek, és sokkal izgalmasabb a saját kultúránkkal bíbelődni, mint másolni valaki másét. Ha nagy szavakat akarnék használni, azt mondanám, hogy ezért lett Ørdøg a Superbuttból, ha meg kicsiket, akkor egyszerűen így láttuk jónak, mert nem akartunk a saját kis örökségünk paródiájává válni.

rap: Mikor jött létre az akusztikus verzió, a Diabolus In Musica?

VA: Öt éve lehetett, hogy Csepelyi Adrienn megkért, játsszunk el pár dalt a Belemenés című regénye bemutatóján. Elsőre bután néztem, hogy nem lesz-e az oda hangos, ő meg rávágta, hogy semmi gond, legyen akusztikban. Próbáljuk meg, lesz, ami lesz, gondoltuk, és az lett, hogy beleszerettünk. Annyira, hogy most már a Diabolusnak is van saját lemeze, egy ideje nem is hívjuk magunkat Ørdøg-akusztiknak, mert a két műsorban szinte nincs átfedés, és szépen elfér egymás mellett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.