rés a présen

„Szépen elfér”

  • Artner Sisso
  • 2024. október 9.

Interaktív

Vörös András zenész, könyvkiadó

rés a présen: Melyik volt előbb nálad, a zene vagy a szöveg, az irodalom szeretete?

Vörös András: Olvasni biztosan előbb tudtam, mint énekelni, pláne, ha belátjuk, hogy énekelni igazán most sem tudok. Viszont nagyon szeretem csinálni mindkettőt, annak ellenére, hogy egyikre sem készültem tudatosan gyerekkoromban. Fogyasztottam mindent, ami elém került, a Micimackótól a Népszabadságig, Ozzy Osbourne-tól a Public Enemyig, de fel sem merült, hogy zenész vagy könyves legyek, bár anyám már az volt akkor is, de a Műszaki Könyvkiadóban szerkesztett, onnan meg olyan veretes művek jöttek, mint a Hid­rau­likus emelőrendszerek lexikona vagy a Lada 2103-as gépjármű karbantartása házilag. Ezek olyan nagyon nem inspiráltak, a szakmáról annyit tudtam, hogy a kiadó üzemi étkezdéje mellett volt fent a Várban a híres Fortuna diszkó, ahova elszöktünk néha péntekenként.

A gimi vége felé viszont alakítottunk mi is zenekart pár iskolatárssal, és bár semmi affinitásunk nem volt az egészhez, dacból beleragadtunk valahogy, és addig gyúrtuk, amíg aztán évekkel később lett belőle valami. A másik fronton pedig anyám idővel elindította a saját kiadóját, ahova sokáig csak alkalmilag dolgoztam be ezt-azt, de végül csak beszippantott a dolog, és nagyon örülök neki, hogy így lett.

rap: Miért tudott szerinted sikeres lenni a Superbutt, és miért lett belőle Ørdøg?

VA: Fene tudja, hogy mennyire volt sikeres, egyszerűbb abban maradni, hogy a saját szemétdombján volt kiskakas. Az említett első zenekart, a FreshFabrikot az akarat meg a kora huszonéves fiatalság lendülete vitte, a Superbuttot meg már harminc körül alakítottuk, és nem a nulláról kellett kezdeni. Az is fontos tényező volt, hogy a kétezres években már itt volt minden az angol–amerikai popkultúrából, de azt személyesen még sokkal nehezebb volt átélni, mert eredeti nyelven legfeljebb moziban láthattál filmet, külföldi nagy zenekarok jóval ritkábban jöttek el idáig, és Londonba se járt napi négy járat húszezerért. Így hát javarészt az angolul éneklő, a műfajokon belül viszonylag friss zenét játszó, és már egész tisztességesen meg is szólaló hazai produkciók közvetítették mindezt annak a vékony rétegnek, amelyiknek igénye volt rá. Ma már ez nagyon nincs így, aki szeretné, mindent megkap eredetiben, amit egyáltalán nem bánok, mert magyarból csak mi magyarok lehetünk eredetiek, és sokkal izgalmasabb a saját kultúránkkal bíbelődni, mint másolni valaki másét. Ha nagy szavakat akarnék használni, azt mondanám, hogy ezért lett Ørdøg a Superbuttból, ha meg kicsiket, akkor egyszerűen így láttuk jónak, mert nem akartunk a saját kis örökségünk paródiájává válni.

rap: Mikor jött létre az akusztikus verzió, a Diabolus In Musica?

VA: Öt éve lehetett, hogy Csepelyi Adrienn megkért, játsszunk el pár dalt a Belemenés című regénye bemutatóján. Elsőre bután néztem, hogy nem lesz-e az oda hangos, ő meg rávágta, hogy semmi gond, legyen akusztikban. Próbáljuk meg, lesz, ami lesz, gondoltuk, és az lett, hogy beleszerettünk. Annyira, hogy most már a Diabolusnak is van saját lemeze, egy ideje nem is hívjuk magunkat Ørdøg-akusztiknak, mert a két műsorban szinte nincs átfedés, és szépen elfér egymás mellett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.