Egy hét kultúra 2025/35.

  • Narancs
  • 2025. augusztus 27.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

BALHÉS PICASSO Pert indított a Christie’s ellen Sasan Ghandehari műgyűjtő és kockázati befektető, mivel állítása szerint az aukciósház nem tájékoztatta arról, hogy az általa megvásárolni kívánt Picasso-festmény korábban egy kábítószerrel kapcsolatos bűncselekmények miatt elítélt személy tulajdonában volt. A Ghandehari által képviselt Brewer Management Corporation (BMC) vállalta, hogy 14,5 millió fontért (mintegy 6,6 milliárd forint) megveszi a Nő hintaszékben (Jacqueline) című 1956-os vásznat, amennyiben a műalkotás nem kel el (legalább ennyiért) a Christie’s 2023 februárjában megrendezett londoni árverésén. Az angliai legfelsőbb bíróságon benyújtott kereset szerint a kép korábbi tulajdonosa José Mestre Fernández volt, akit kilenc év börtönre ítéltek kokaincsempészetért. A BMC állítja, hogy az aukciósház nem tájékoztatta Ghandeharit az egyikori tulajdonos kábítószerrel kapcsolatos ügyéről, ezért a cég azt szeretné, hogy a Christie’s mondja fel a harmadik fél általi garanciavállalásra vonatkozó szerződést. A Christie’s szóvivője a perrel kapcsolatban az ARTnewsnak úgy nyilatkozott, ügyfeleikkel szemben titoktartási kötelezettséggel tartoznak, de biztos benne, hogy kollégái a jogszabályoknak megfelelően jártak el.

VÉGRENDELET Egy jelöletlen dobozból került elő a brit nemzeti levéltárban az a több mint 150 éve elveszett végrendelet, amely a William Shakespeare utolsó otthona körüli tulajdonjogi viták középpontjában állt a 17. században. Az 1642-es dokumentumot Thomas Nash, Shakespeare unokájának, Elizabeth Hallnak a férje készítette, aki végrendeletében unokatestvérére hagyta a stratford-upon-avoni New Place-t, ahol az angol drámaíró és költő 1597-től egészen 1616-os haláláig lakott. Nash 1647-ben bekövetkezett halálakor azonban ennek a dokumentumnak nem tudtak érvényt szerezni, mert Shakespeare maga a házat az idősebbik lányára (Nash anyósára) hagyta, aki ezt be is tudta bizonyítani. Nash végrendeletét a 19. század közepén fedezte fel egy Shakespeare-kutató, később azonban nyoma veszett. A most végre megfelelően katalogizált dokumentum eredeti példánya több mint másfél évszázad óta először vált elérhetővé a nyilvánosság számára a The National Archives gyűjteményében.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.