Egy hét kultúra 2025/35.

  • Narancs
  • 2025. augusztus 27.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

BALHÉS PICASSO Pert indított a Christie’s ellen Sasan Ghandehari műgyűjtő és kockázati befektető, mivel állítása szerint az aukciósház nem tájékoztatta arról, hogy az általa megvásárolni kívánt Picasso-festmény korábban egy kábítószerrel kapcsolatos bűncselekmények miatt elítélt személy tulajdonában volt. A Ghandehari által képviselt Brewer Management Corporation (BMC) vállalta, hogy 14,5 millió fontért (mintegy 6,6 milliárd forint) megveszi a Nő hintaszékben (Jacqueline) című 1956-os vásznat, amennyiben a műalkotás nem kel el (legalább ennyiért) a Christie’s 2023 februárjában megrendezett londoni árverésén. Az angliai legfelsőbb bíróságon benyújtott kereset szerint a kép korábbi tulajdonosa José Mestre Fernández volt, akit kilenc év börtönre ítéltek kokaincsempészetért. A BMC állítja, hogy az aukciósház nem tájékoztatta Ghandeharit az egyikori tulajdonos kábítószerrel kapcsolatos ügyéről, ezért a cég azt szeretné, hogy a Christie’s mondja fel a harmadik fél általi garanciavállalásra vonatkozó szerződést. A Christie’s szóvivője a perrel kapcsolatban az ARTnewsnak úgy nyilatkozott, ügyfeleikkel szemben titoktartási kötelezettséggel tartoznak, de biztos benne, hogy kollégái a jogszabályoknak megfelelően jártak el.

VÉGRENDELET Egy jelöletlen dobozból került elő a brit nemzeti levéltárban az a több mint 150 éve elveszett végrendelet, amely a William Shakespeare utolsó otthona körüli tulajdonjogi viták középpontjában állt a 17. században. Az 1642-es dokumentumot Thomas Nash, Shakespeare unokájának, Elizabeth Hallnak a férje készítette, aki végrendeletében unokatestvérére hagyta a stratford-upon-avoni New Place-t, ahol az angol drámaíró és költő 1597-től egészen 1616-os haláláig lakott. Nash 1647-ben bekövetkezett halálakor azonban ennek a dokumentumnak nem tudtak érvényt szerezni, mert Shakespeare maga a házat az idősebbik lányára (Nash anyósára) hagyta, aki ezt be is tudta bizonyítani. Nash végrendeletét a 19. század közepén fedezte fel egy Shakespeare-kutató, később azonban nyoma veszett. A most végre megfelelően katalogizált dokumentum eredeti példánya több mint másfél évszázad óta először vált elérhetővé a nyilvánosság számára a The National Archives gyűjteményében.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.