ÍTÉLET Egy moszkvai bíróság távollétükben börtönbüntetésre ítélte a Pussy Riot nevű punkkollektíva öt tagját „az orosz fegyveres erők bevetésével kapcsolatos hamis információk terjesztése” miatt. A szeptember 15-én kihirdetett ítélet szerint Marija (Mása) Aljohina 13, Taso Pletner 11, míg Olga Boriszova, Diana Burkot és Alina Petrova 8 évet kapott. Az ügy középpontjában a csapat 2022 decemberében publikált Mama, Don’t Watch TV (Anti-War Song) című YouTube-videója áll. A dal szövege a „Mariupol üvöltése” sorral kezdődik, de van benne utalás a bucsai mészárlásra, valamint a Nyugat Putyin megerősödésében játszott szerepére vonatkozóan is. Aljohinát, Pletnert és Petrovát nemcsak a videó, hanem egy tavaly áprilisban Münchenben rendezett, szintén a mariupoli pusztításról szóló performance miatt is elítélték, amelynek során egyikük levizelte Vlagyimir Putyin orosz elnök portréját. Az együttes tagjai már évekkel ezelőtt elhagyták Oroszországot, így egyelőre nem kell börtönbe vonulniuk.
ÚJRAFELFEDEZETT PICASSO A francia Lucien Paris aukciósház kiállításán mutatták be azt a Picasso-festményt, amelyet nyolcvan éven át szinte sehol sem láthatott a nagyközönség. Picasso 1943-ban festette meg szerelme és múzsája, a francia fotó- és festőművész Dora Maar portréját, amely a rá következő évben egy magángyűjteménybe került. A Buste de femme au chapeau a fleurs (Női mellkép virágos kalappal) című vászon korábban csak néhány alkalommal volt látható Picasso műtermén kívül, a szakértők és a közönség pedig elsősorban a magyar származású fotográfus, Brassaï fekete-fehér felvételeinek köszönhetően tudott a létezéséről. A jelenlegi tulajdonos az egyik nagyszülőjétől örökölte az október 24-i aukció tételei közé sorolt művet. Az aukciósház előzetes becslése szerint a festmény értéke 8 millió euró (több mint 3 milliárd forint). Az eladásra kínált alkotás Picasso számos Maar-portréjának egyike, melyek közül a leghíresebb az 1937-es A síró nő-sorozat.
SZÍNIKRITIKUSOK DÍJA A Színházi Kritikusok Céhe az idén 46. alkalommal adta át a Színikritikusok Díját. A szeptember 15-én az Eötvös10-ben megrendezett díjátadón a legjobb kőszínházi előadásnak járó elismerést a Miskolci Nemzeti Színház A kétfejű fenevad című előadása kapta, a darab rendezője, Szőcs Artur pedig a legjobb rendezésért járó díjat is átvehette. A legtöbb díjjal az Örkény Színház előadásait ismerték el: A nyúl fülét a legjobb jelmezért (Nagy Fruzsina és tanítványai az MKE látványtervező szakáról) és a legjobb zenéért (Dargay Marcell) díjazták, míg a Sokszor nem halunk meg, amelyet Tompa Andrea azonos című regénye alapján Gáspár Ildikó adaptált, a legjobb új magyar dráma/színpadi szöveg kategóriában nyert. A Szerelem női főszereplője, Pogány Judit, valamint a Boldogtalanok epizódszereplője, Csákányi Eszter révén két színészdíj is az Örkényhez került, míg a két férfiszínész-díjat határon túli művészek kapták: László Csaba a Ház a blokkok között (Marosvásárhelyi Nemzeti Színház) főszerepéért, Kónya-Ütő Bence pedig A viharban (sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház) nyújtott epizódalakításáért.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!