Rádió

Felnőtt tartalom

Vendég a háznál

Interaktív

Vannak témák, amiken nem fog az idő, és vannak helyzetek, melyek nem veszítik el az érdekességüket öt, tíz vagy huszonöt év után sem. Nem nagy felismerés, hogy a gyereknevelés biztosan ezek közé tartozik, az pedig már a rádiózás sajátossága, hogy minderről még műsort is lehet készíteni ennyi időn át.

1992. május 4-én csendültek fel elsőként a Vendég a háznál azóta sem sokat változott, kissé komor szignáljának hangjai. „Gyerekekről felnőtteknek” – szól a mottó. A maga idejében problémaérzékenységével és újszerű megközelítésével szinte forradalmi erővel hathatott ez az új hang a gyereknevelésben, ahogy már önmagában az a tény is, hogy úgynevezett szakértők segítségével járt körbe egy-egy forróbb kérdést a stáb. A hatást nyilván nehéz rekonstruálni, a Vendég a háznál ünnepi dupla­adását szerkesztő Keresztes Ilona riportmontázsa mégis nyújt valami fogódzót hozzá.

Olyan témák köré épült a válogatás, amelyek megkerülhetetlenül mindenkit érintenek, és amelyeknek látványosan sokat változott a társadalmi megítélése a kezdetek óta. Szülés, fegyelmezés, a számítógéphez való viszony, sorolja a műsor elején Keresztes, és ha azt hinnénk, hogy unalmas óra elé nézünk, nem is tévedhetnénk nagyobbat. Valóban montázsszerű a műsor, nem egész riportokból építkezik, hanem egy-egy riport tételmondatait és érdekesebb megjegyzéseit fűzi fel úgy, hogy a különböző évekből vagy évtizedekből származó megjegyzések érintkezzenek egymással. Pattogós lesz így az anyag, és ha nem mondanák a bejátszások elején, hogy hol is tartunk, könnyen elveszíthetnénk a fonalat a rengeteg megszólaló beszédhang között.

Elsőként a szülés kérdése kerül terítékre; 1993-ból hallunk egy anyát, aki egy új fájdalomcsillapítási módszer, az epidurális érzéstelenítés segítségével hozta világra gyermekét, és ha jól értjük szégyellős válaszait, nem épp felhőtlen élményként gondol vissza rá. Ezután ugrunk egyet 2000-be, amikor (a még szabadlábon lévő) Geréb Ágnest faggatja a riporter az otthonszülés körülményeiről, s a hozzá használatos eszközökről. Geréb készségesen válaszol mindenre, előszeretettel beszél a kismamáknak adható homeopátiás készítményekről, de azt sem rejti véka alá, hogy előfordult már tragédia a praxisában. Érdekes módon az ő megszólalása mintha jobban elöregedett volna, mint a hét évvel korábban beszélő kismamáé.

Mégis, ami talán a legjellegzetesebben mutatja a kórházi idő múlását, az az apás szülés kérdése. Az ezredfordulóig ez a dolog nem is igen jöhetett szóba, de még utána is néhány évig extrémnek számított az apa, aki bement a szülőszobába, most meg már szinte kötelező ott lenni. Több apa is megszólal (sőt konkrétan egy szülést is hallunk), az egyik vonakodik, a másik bátrabb, de abban mind egyetértenek, hogy így vagy úgy, de ott a helyük. Legfeljebb meghúzzák magukat az ágy lábánál.

Persze a fegyelmezési ügy is sokat alakult huszonöt év alatt, a szigorú távolságtartástól a pozitív, együttműködő attitűdig hosszú volt az út, és nem is mindenki indult el rajta. A most megszólaló szülők egyike sem valami vérmes, pedig saját emlékeink szerint elég letaglózó történetek is elhangzottak korábban a Vendég a háznál egy-egy adásában, de talán ilyesmivel nem akarták leterhelni az ünnepi összeállítást.

A vidámabb szakasz kerül a végére: a számítógép és a gyerekek viszonya a 90-es évektől napjainkig. Persze itt aztán tényleg nagyot fordult a világ, és digitálisan egészen más veszi körbe a huszonöt évvel ezelőtti és a mai gyerekeket, illetve a velük foglalkozó felnőtteket. Megszólal egy fiú ’97-ből, aki szerint minden számítógépes játék ugyanolyan, aztán egy informatikatanár ugyanabból az évből, akinek nincsen otthon számítógépe, mert eleget használja az iskolában. Letűnt világ. Igaz, húsz évvel később ismét halljuk a tanár urat, addigra beszerzett már otthoni gépet, de, teszi hozzá rögtön, nincs fent a Facebookon. Viszont akikről szól ez a műsor, nekik már a Facebook is egy kövület; mindenesetre a Vendég a háznál stábja az ünnep alkalmából nyitott rajta egy profilt.

Kossuth rádió, május 4.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.