Esemény

Traumatalálkozó és írósztrájk

  • Balkányi Nóra
  • 2013. március 21.

Interaktív

Kollár Árpád, a FISZ elnöke azt nyilatkozta: minden a legnagyobb rendben van. Így követeléseket sem kellett a fiatal íróknak megfogalmazniuk, amikor a szervezet múlt csütörtökre sztrájkot hirdetett. A demonstrálók épp a második legnagyobb virágárusünnep és a Die Hard 5 premierjének napján, "pontosan 48 797 nappal Móricz Zsigmond születése után" tették le a lantot. Feltehetőleg minden jólelkű magyar irodalmár ünnepelte a kerek évfordulót, s iddogálás közben csak halványan sejlett fel emlékezetében: éppen egy éve nem hirdetik meg a 2012-es Móricz Zsigmond irodalmi ösztöndíjat.

És ezzel megérkeztünk a lényeghez. A FISZ kellően (ön)ironikus felhívásával (mely, mint mindannyian láthattuk, tömeges elégedetlenséget váltott ki az utca emberében) mutatott rá arra, hogy persze semmi sincsen rendben. A szigorúan írásmentes napot a problémák jegyében két program egészítette ki. Egyrészt a kolozsvári egyetemisták korábbi, hajléktalan emberek számára szervezett élelemgyűjtési akcióját fejezték be Budapesten, másrészt két napon át tartó kelet-közép-európai traumatalálkozót szerveztek a Fogasházba, cseh, szlovák, horvát, román és szerb vendégekkel.

A Mindennapi traumánkat add meg nekünk ma című, vérzivataros flyerrel promózott, felolvasásokkal tarkított rendezvényen a művészek mellett szociológusok, szerkesztők, aktivisták, történészek és oktatók beszélték körbe a történelmi és egzisztenciális traumákat, amelyek mindannyiuk számára bőséges mondanivalót biztosítottak. A szekciók elnevezései (például személyes terek, traumanarratívák) és a moderátorok igyekeztek irányt szabni a rendre túlcsorduló megszólalásoknak, több-kevesebb sikerrel. Szó esett gyökértelenségről, titkosrendőrségről, hajléktalanságról, holokausztról és kommunizmusról, tehetetlenségről és tenni akarásról. Ahogy a horvát Marko Pogacar mondta súlyos iróniával: elég lesz már a sok traumából, igyunk inkább sört.

Fogasház, január 14-15.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”