Esemény

Traumatalálkozó és írósztrájk

  • Balkányi Nóra
  • 2013. március 21.

Interaktív

Kollár Árpád, a FISZ elnöke azt nyilatkozta: minden a legnagyobb rendben van. Így követeléseket sem kellett a fiatal íróknak megfogalmazniuk, amikor a szervezet múlt csütörtökre sztrájkot hirdetett. A demonstrálók épp a második legnagyobb virágárusünnep és a Die Hard 5 premierjének napján, "pontosan 48 797 nappal Móricz Zsigmond születése után" tették le a lantot. Feltehetőleg minden jólelkű magyar irodalmár ünnepelte a kerek évfordulót, s iddogálás közben csak halványan sejlett fel emlékezetében: éppen egy éve nem hirdetik meg a 2012-es Móricz Zsigmond irodalmi ösztöndíjat.

És ezzel megérkeztünk a lényeghez. A FISZ kellően (ön)ironikus felhívásával (mely, mint mindannyian láthattuk, tömeges elégedetlenséget váltott ki az utca emberében) mutatott rá arra, hogy persze semmi sincsen rendben. A szigorúan írásmentes napot a problémák jegyében két program egészítette ki. Egyrészt a kolozsvári egyetemisták korábbi, hajléktalan emberek számára szervezett élelemgyűjtési akcióját fejezték be Budapesten, másrészt két napon át tartó kelet-közép-európai traumatalálkozót szerveztek a Fogasházba, cseh, szlovák, horvát, román és szerb vendégekkel.

A Mindennapi traumánkat add meg nekünk ma című, vérzivataros flyerrel promózott, felolvasásokkal tarkított rendezvényen a művészek mellett szociológusok, szerkesztők, aktivisták, történészek és oktatók beszélték körbe a történelmi és egzisztenciális traumákat, amelyek mindannyiuk számára bőséges mondanivalót biztosítottak. A szekciók elnevezései (például személyes terek, traumanarratívák) és a moderátorok igyekeztek irányt szabni a rendre túlcsorduló megszólalásoknak, több-kevesebb sikerrel. Szó esett gyökértelenségről, titkosrendőrségről, hajléktalanságról, holokausztról és kommunizmusról, tehetetlenségről és tenni akarásról. Ahogy a horvát Marko Pogacar mondta súlyos iróniával: elég lesz már a sok traumából, igyunk inkább sört.

Fogasház, január 14-15.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.