Esemény

Traumatalálkozó és írósztrájk

  • Balkányi Nóra
  • 2013. március 21.

Interaktív

Kollár Árpád, a FISZ elnöke azt nyilatkozta: minden a legnagyobb rendben van. Így követeléseket sem kellett a fiatal íróknak megfogalmazniuk, amikor a szervezet múlt csütörtökre sztrájkot hirdetett. A demonstrálók épp a második legnagyobb virágárusünnep és a Die Hard 5 premierjének napján, "pontosan 48 797 nappal Móricz Zsigmond születése után" tették le a lantot. Feltehetőleg minden jólelkű magyar irodalmár ünnepelte a kerek évfordulót, s iddogálás közben csak halványan sejlett fel emlékezetében: éppen egy éve nem hirdetik meg a 2012-es Móricz Zsigmond irodalmi ösztöndíjat.

És ezzel megérkeztünk a lényeghez. A FISZ kellően (ön)ironikus felhívásával (mely, mint mindannyian láthattuk, tömeges elégedetlenséget váltott ki az utca emberében) mutatott rá arra, hogy persze semmi sincsen rendben. A szigorúan írásmentes napot a problémák jegyében két program egészítette ki. Egyrészt a kolozsvári egyetemisták korábbi, hajléktalan emberek számára szervezett élelemgyűjtési akcióját fejezték be Budapesten, másrészt két napon át tartó kelet-közép-európai traumatalálkozót szerveztek a Fogasházba, cseh, szlovák, horvát, román és szerb vendégekkel.

A Mindennapi traumánkat add meg nekünk ma című, vérzivataros flyerrel promózott, felolvasásokkal tarkított rendezvényen a művészek mellett szociológusok, szerkesztők, aktivisták, történészek és oktatók beszélték körbe a történelmi és egzisztenciális traumákat, amelyek mindannyiuk számára bőséges mondanivalót biztosítottak. A szekciók elnevezései (például személyes terek, traumanarratívák) és a moderátorok igyekeztek irányt szabni a rendre túlcsorduló megszólalásoknak, több-kevesebb sikerrel. Szó esett gyökértelenségről, titkosrendőrségről, hajléktalanságról, holokausztról és kommunizmusról, tehetetlenségről és tenni akarásról. Ahogy a horvát Marko Pogacar mondta súlyos iróniával: elég lesz már a sok traumából, igyunk inkább sört.

Fogasház, január 14-15.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."