Web

Hatalmas padlás − Retronaut

  • Kovács Bálint
  • 2012. január 9.

Interaktív

Egy honlap, ami elsüllyed a múlt mélységes mély kútjának vizében, és felszínre hoz mindent, amit csak talál.

Az Indiai-óceánban zombifejű meztelencsiga-szörny pancsol NDK-fürdőnadrágban, a washingtoni strandon pedig férfi térdepel egy lenge öltözetű nő előtt mérőszalaggal a kezében. A két kép közti különbséget nem nagy mutatvány megtalálni, de hogy mi a közös bennük, azt már igen. Ezért a segítség: mindkét kép a Retronaut félelmetes méretű adatbázisának büszke tagja. Előbbi egy 1564-es világtérkép bohó illusztrációja, utóbbin pedig a térdmagas rendőr azt az 1922-ben hatályos törvényt ellenőrzi, amely szerint a női fürdőruha nem érhet véget több mint hat hüvelykkel a térd felett.

Hogy akkor mi is van pontosan a Retronauton, azt már nehezebb lenne annál jobban összefoglalni, mint hogy „minden”. Képek és néhány videó az időszámításunk szerinti első évszázadtól máig, évszázadok és évtizedek szerint kategorizálva, a fotóritkaságtól a művészi értékű sorozatokig, a különös találmányoktól a legkülönfélébb érdekességekig, történelmi dokumentumoktól a viccekig. Mindebből ráadásul annyi, hogy ha az ember munkaidőben talál rá az oldalra, érdemes szabadságot kivennie, különben a nap végén, nyolc elvesztegetett óra után úgyis kirúgják.

 


 

Nekem például eszembe sem jutott, hogy a Vadnyugatról nem csak westernfilmek készültek, hanem valódi fotók is igazi törzsfőnökökkel és cowboyokkal – de a csaknem a kihalásig vadászott bölények háznyi méretű csontkupacait sem volt könnyű eddig magam elé képzelni. Nem tudtam azt sem, hogy a 19. században az anyák pokróc mögé bújtak, ha fényképezték a gyereküket, hogy a kicsik a hosszú exponálás alatt is nyugodtak maradjanak – így kerül megannyi letakart halottnak tűnő rokon a fotókra. És nem láttam még… De sorolhatnám kifulladásig.

Az oldal gyengesége ugyanakkor megegyezik az erősségével: a sokféleség miatt egyrészt be-becsúszik egy-egy oda nem illő marhaság is (mint a „római kori blogolási tippek”), másrészt így, mindent egybeömlesztve, a jobb-rosszabb poénokat sem elkülönítve a kuriózumoktól olyasmivé válik a gyűjtemény, mint egy hatalmas padlás, tele a felmenők dobozaival, amelyek meglepetésekkel zsúfoltak ugyan, de a felirat már lekopott róluk.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.