Blog

Urbanista

  • Pollágh Péter
  • 2011. november 30.

Interaktív

Képzeld el: város-sebészek a blog felvetései alapján bejárják az idült helyszíneket, és már műtenek is. Vagy műtünk mi fejben, mert álmodozni muszáj, hiszen a téma főleg Budapest, a csodás. Nosztalgia, háborgás, szamárfülek. Pattanások, kérdőjelek. A szándék: valamit csináljunk már ezzel a várossal. Foghíjaival, meszesedéseivel, zúzódásaival. Depressziójával. Tüdőrákjával.

Pasaréti parák, belvárosi bundák. Vicc és komolyság. Fotók, videók, grafikák. Linkhálók, kommenterdők. A szerkezet nem tiszta, a külalak nem szép. De talán nem is ez a lényeg. Város a városban. Városbújócska. Matrjoska. Utak, épületek, sétányok, parkok. Holt és tömött terek. Hidak alól, táblák mögül kikandikáló múlt. Kudarctörténetek, ijesztő vízköpők, csecsemős remények. Hová tűnt két szigetünk? Mi lesz az Etele térrel? Kit szolgál a Margit híd? Rövid válaszok, villanások egy nyugtalan, leharcolt városból. Meg egy cuki fotó: "sokkolóan népiesch konyha a Marina parton". Itt kiderül: "Nagyon szokványos jelenség, hogy egy lakásban szellemek is laknak. A magyar otthonokban statisztikailag három szellem jelenléte a gyakori." De egy "speciális visszaengedési szertartás" után a lakás szellemmentessé válik. S előfordul, hogy a hirdetésben "parkra néző" egy lakás, mivel egyik kisablaka beépítésre váró foghíjtelekre néz. De azért nem kell kétségbeesni. "Mentális térképeken" is derülhetünk: hol laknak nyuggerek, burzsujok, és hol székel a hülyeség. Átnevezések, fiókokban alvó tervek, bénázás, nagyzolás és kisszerűség - minden kerület megkapja a magáét. Itt van a város: erre varrjál gombot, miután kicsomagoltad a nokiás dobozból. Tudd meg, hol laknak a katonák, és mi a mobilház-lakópark.

Egy kőbányai szoborról is lerántják a leplet. Nincs kiírva, kit ábrázol, ám a talapzaton cetli lóg: "Balesetveszély! Kérjük, hogy a kiállított szobor közelébe ne menjenek!" Ugye, a szobor neve nem Budapest?

urbanista.blog.hu

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.