Tévé

Időgép

Beugró X

Interaktív

A nagy ötletek köztudomás szerint gyakorta igen egyszerűek. Néhány év leforgása alatt legalább féltucat csatornán megfordult, és mára már utódprogramokat is fialt például az a 2007-ben indult tévés játék, amely a színészképzés frissességi helyzetgyakorlatait a tábortűz körüli diákhumorral elegyítette.

Rudolf Péterék rögtönzésorgiái valósággal divatba hozták az improvizációs alapú műsorokat, habár az is hamar kiderült, hogy a formátum terjeszkedésének azért van két, jószerint áthághatatlan természetes határa. Az egyik a gyorsan kapcsoló színész­agy, a másik pedig a gondos előkészítői, mi több, forgatókönyvírói munka megléte – vagy hiánya.

A rögtönzést ugyanis mindig roppant aprólékosan el kell próbálni, ezt igazán elhihetjük a néhai Latabár Kálmánnak. Alapos próba és jól megírt szituációk nélkül csakis a tényleg vágtázó észjárású színészek képesek szórakoztatóan elboldogulni az improvizációs kihívásokkal. És néha még ők sem: ez számos alkalommal kiderülhetett a Beugró korábbi adásaiban, és most az úgynevezett jubileumi szezon során is. Így a múlt pénteken is akadtak jelenetkék, ahol bizony még a hajdani alap­csapat kikezdhetetlen rutinú beltagjai is inkább csak az időhúzásra, vagyis a túlélésre összpontosítottak. Ilyen volt például a díjátvevői beszéd, ahol menet közben derült ki, hogy az elismerés „az év legnémább színészének” szól: ez még a máskülönben meggyőzően fanyar svádájú Rudolf Péter számára sem kínált elegendő luftot. Vagy a nyögvenyelős jelenet, ahol a játszóknak valamiféle lakáski­adási szituációban kellett volna a semmiből brillírozniuk, s ők kínjukban inkább mellőzték is a deklarált játékfeladat teljesítését.

És mégis, a műsor túlnyomó része most is a formátum életképességét meg a játszók, közülük is elsősorban Rudolf és Kálloy Molnár Péter pengeéles eszét bizonyította. Az utóbbi színész különösen áldott tehetségű rögtönző: igazi gyorstüzelője a spontán szójátékoknak és a pillanat szülte frappáns reflexióknak. Az ő esetében még az előkészítetlenség gyakorlata is folytatólagosan igazolást nyer, hiszen Kálloy Molnár a kollégák botlásaira, a feladott szituációk menetrendszerű sutaságaira is talál poénokat, méghozzá olykor egészen minőségi poénokat. De talpraesett az egyedi színészbájú Debreczeny Csaba, sőt még a Beugróba újoncként beugró, s végül a tempót is szerencsésen átvevő Molnár Áron is.

Egyáltalán: árad valamiféle ódon varázs a szemre kimondottan igénytelen műsorból. A mindössze négy székkel árválkodó színpad, az ing- és zakóviselet hanyag antieleganciája, a csengőszó, de még a játékmester, Novák Péter pislákoló képernyős szexepilje is a televíziózás távolodó múltját idézi. Mintha az időgép-helyzetgyakorlat a Beugró egész jubileumi szezonjára kiterjedne: néhány ember az agyával és a szakértelmével próbál meg érvényesülni a kamerák előtt, mindenféle csilivili körítés, buzgó stylisti segédlet és teliszájas önreklám nélkül. „Azt mérlegelem, hogy innentől televíziós szempontból hasznos-e?” – zárta le a múlt pénteki adásban Novák az egyik, frivol módon elszabaduló helyzetgyakorlatot, s valami egészen hasonló kérdés alighanem a trendet és a trendit kajtató csatornaigazgatókban is felmerülhet a Beugró X láttán. A néző pedig csak remélheti, hogy a válasz kedvező lesz.

RTL II, november 17.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.