Rádió

Ismeretlen helyek

Zsidó-magyar együttélés a Lánchíd Rádióban

Interaktív

Már maga a tény is, hogy néha az éter legváratlanabb pontja felől érkezik meglepetés a rádióhallgató számára, elég erős érv az öreg médium mellett – akár a tévével szemben is.

A rádiócsatornák nagyobb mozgástere nyilván sok minden miatt lehetséges: a kisebb érdeklődés, a figyelem lazább szövete, a vizualitás nélküli médiatér sajátos flexibilitása és a többi. Persze az sem elhanyagolható tény, hogy amióta tudjuk: „bármi megtörténhet”, sőt látjuk és halljuk is nap mint nap, ahogy az a bizonyos bármi történik, a mi befogadói stratégiánk és ingerküszöbünk is átalakult kissé. Nem is akarjuk ezt túlelemezni, inkább csak örülünk neki egy kicsit: találtunk egy egészen jó műsort a Lánchíd Rádióban.

„Ismeretlen tények, közkeletű tévhitek, rejtett összefüggések – Közös út, történelem a Lánchíd Rádióban.” Ha csak ezt a felkonferálást hallanánk, mindenféle vad elképzeléseink lehetnének a műsor várható tartalmát illetően. De a Pál Amanda és Halász-Szabó Miklós által szerkesztett és vezetett műsor legutóbbi adása rácáfolt előítéleteinkre. A kéthetente jelentkező Közös út, mint címe is mutatja, a zsidóság és a magyarság közös múltjáról igyekszik valami lényeges állítással előrukkolni. Ugyan a műsorleírás bizonyos megfogalmazásait azért a témát ma körülvevő hivatalos mismásolás és szerecsenmosdatás huzata járja át, szerencsére ez az adás tartalmára nem nagyon telepszik rá – így hamar elfeledjük az olyan rosszízű fogalmazásokat, mint hogy „a magyarság és a zsidóság sokáig egymást építette és erősítette, majd a történelem viharában a közös út tragédiába torkollott”. Mert hát azt a bizonyos vihart emberi kezek hozták össze, s a közös út sem csak úgy magától torkollott tragédiába, mint egy árvíz vagy bányabaleset.

A péntek esti adásnak két fő témája volt, Rejtő Jenő és a rohonci vérengzés. Egy vidám és egy szomorú, gondolhatnánk, ám ha Rejtő sorsát vesszük górcső alá, bizony, abban sem túl sok örömteli dolgot találunk. Halász-Szabó beszélgetőpartnere a Petőfi Irodalmi Múzeum kutatója, Thuróczy Gergely, akinek sikerül egyszerre objektív-kutatói és szubjektív-rajongói hangütésben szólni mindannyiunk P. Howardjáról, és így az élettörténet demisztifikálása közben mégsem varázstalanította el a rejtői univerzumot a kelleténél jobban. S ami a közös utat illeti: az Egyedül Vagyunk című szélsőjobbos lap 1942 októberi számában egy álneves szerző feljelentette a zsidóként még szabadon garázdálkodó „terézvárosi rémregény-gyárost”, aki annak rendje és módja szerint meg is kapta a munkaszolgálatos behívóját, s ha lehet hinni a papíroknak, 1943. január 1-jén halt meg valahol Oroszországban, s azóta is ott nyugszik, ismeretlen helyen.

De ismeretlen helyen fekszik az a mintegy kétszáz magyar zsidó munkaszolgálatos is, akik szerencsétlenségükre épp Rohonc (Rechnitz) városában igyekeztek átvészel­ni 1945. március 24-e éjjelét. A műsor második felében Pál Amanda az ő lemészárlásuk történetéről kérdezte Csősz László fő­levél­tá­rost, aki Thuróczyhoz hasonló, komoly, távolságtartó, de nem részvétlen hangon beszélt az eseményekről, a mészárlás utóéletéről és emlékezetéről – azaz annak hiányáról is. Hogy a részeg náci-arisztokraták miféle gonosztettet hajtottak végre azon az éjszakán, azt most nem is fejtegetnénk, Csősz szavai azonban, melyek a teljes hallgatásról, a társadalmi szembenézés hiányáról szóltak, azóta is a fülünkben csengenek. Mint mondta: „Sokkal nehezebb felvállalni valamit, ami helyi szinten történt, és a saját közösségemnek is van hozzá köze”, a holokausztemlékezet ugyanis egyre centralizáltabb, „egy középiskolás diák tudja, hogy ki volt Anne Frank, de azt nem, hogy a saját városában is gettók álltak”. Nem nagy újdonság ez, mégis fontos hallanunk, különösen a Lánc­híd Rádióban, különösen akkor, amikor egyre több hamis emlékmű vesz körbe minket.

Közös út, Lánchíd Rádió, október 10.

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.