Rádió

Ismeretlen helyek

Zsidó-magyar együttélés a Lánchíd Rádióban

Interaktív

Már maga a tény is, hogy néha az éter legváratlanabb pontja felől érkezik meglepetés a rádióhallgató számára, elég erős érv az öreg médium mellett – akár a tévével szemben is.

A rádiócsatornák nagyobb mozgástere nyilván sok minden miatt lehetséges: a kisebb érdeklődés, a figyelem lazább szövete, a vizualitás nélküli médiatér sajátos flexibilitása és a többi. Persze az sem elhanyagolható tény, hogy amióta tudjuk: „bármi megtörténhet”, sőt látjuk és halljuk is nap mint nap, ahogy az a bizonyos bármi történik, a mi befogadói stratégiánk és ingerküszöbünk is átalakult kissé. Nem is akarjuk ezt túlelemezni, inkább csak örülünk neki egy kicsit: találtunk egy egészen jó műsort a Lánchíd Rádióban.

„Ismeretlen tények, közkeletű tévhitek, rejtett összefüggések – Közös út, történelem a Lánchíd Rádióban.” Ha csak ezt a felkonferálást hallanánk, mindenféle vad elképzeléseink lehetnének a műsor várható tartalmát illetően. De a Pál Amanda és Halász-Szabó Miklós által szerkesztett és vezetett műsor legutóbbi adása rácáfolt előítéleteinkre. A kéthetente jelentkező Közös út, mint címe is mutatja, a zsidóság és a magyarság közös múltjáról igyekszik valami lényeges állítással előrukkolni. Ugyan a műsorleírás bizonyos megfogalmazásait azért a témát ma körülvevő hivatalos mismásolás és szerecsenmosdatás huzata járja át, szerencsére ez az adás tartalmára nem nagyon telepszik rá – így hamar elfeledjük az olyan rosszízű fogalmazásokat, mint hogy „a magyarság és a zsidóság sokáig egymást építette és erősítette, majd a történelem viharában a közös út tragédiába torkollott”. Mert hát azt a bizonyos vihart emberi kezek hozták össze, s a közös út sem csak úgy magától torkollott tragédiába, mint egy árvíz vagy bányabaleset.

A péntek esti adásnak két fő témája volt, Rejtő Jenő és a rohonci vérengzés. Egy vidám és egy szomorú, gondolhatnánk, ám ha Rejtő sorsát vesszük górcső alá, bizony, abban sem túl sok örömteli dolgot találunk. Halász-Szabó beszélgetőpartnere a Petőfi Irodalmi Múzeum kutatója, Thuróczy Gergely, akinek sikerül egyszerre objektív-kutatói és szubjektív-rajongói hangütésben szólni mindannyiunk P. Howardjáról, és így az élettörténet demisztifikálása közben mégsem varázstalanította el a rejtői univerzumot a kelleténél jobban. S ami a közös utat illeti: az Egyedül Vagyunk című szélsőjobbos lap 1942 októberi számában egy álneves szerző feljelentette a zsidóként még szabadon garázdálkodó „terézvárosi rémregény-gyárost”, aki annak rendje és módja szerint meg is kapta a munkaszolgálatos behívóját, s ha lehet hinni a papíroknak, 1943. január 1-jén halt meg valahol Oroszországban, s azóta is ott nyugszik, ismeretlen helyen.

De ismeretlen helyen fekszik az a mintegy kétszáz magyar zsidó munkaszolgálatos is, akik szerencsétlenségükre épp Rohonc (Rechnitz) városában igyekeztek átvészel­ni 1945. március 24-e éjjelét. A műsor második felében Pál Amanda az ő lemészárlásuk történetéről kérdezte Csősz László fő­levél­tá­rost, aki Thuróczyhoz hasonló, komoly, távolságtartó, de nem részvétlen hangon beszélt az eseményekről, a mészárlás utóéletéről és emlékezetéről – azaz annak hiányáról is. Hogy a részeg náci-arisztokraták miféle gonosztettet hajtottak végre azon az éjszakán, azt most nem is fejtegetnénk, Csősz szavai azonban, melyek a teljes hallgatásról, a társadalmi szembenézés hiányáról szóltak, azóta is a fülünkben csengenek. Mint mondta: „Sokkal nehezebb felvállalni valamit, ami helyi szinten történt, és a saját közösségemnek is van hozzá köze”, a holokausztemlékezet ugyanis egyre centralizáltabb, „egy középiskolás diák tudja, hogy ki volt Anne Frank, de azt nem, hogy a saját városában is gettók álltak”. Nem nagy újdonság ez, mégis fontos hallanunk, különösen a Lánc­híd Rádióban, különösen akkor, amikor egyre több hamis emlékmű vesz körbe minket.

Közös út, Lánchíd Rádió, október 10.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."