Kelet-nyugati Tangó Fesztivál

Összhang

  • - kovácsy -
  • 2004. március 4.

Interaktív

Tangóhétvége a Millenáris Parkban, harmadik este, vasárnap.

Idejében, már előző este megtudhattuk, hogy hét helyett már hatkor kezdődik a program. Kalla Sándor és népi zenekara szolgáltatja a zenét a milongához, amit tangóössztáncnak fordíthatnánk szabadon. Tánciskolaérzés hatja át a hangulatot, pedig az öt-tíz, folyton cserélődő pár között többségben vannak a magabiztos siklású, már-már szenvedélyesen lendülő-forduló, ugyanakkor a bénábbakat láthatóan kevéssé frusztráló profik. Hiányzik a füstös, nekikeseredett, de egyenes derékkal viselt mélabú, amit elvárna egy efféle helytől a tájékozatlan látogató. A valóság ezzel szemben az, hogy a tangó nem általában van, hanem aktuálisan, a táncolás során keletkezik, nem kíván pezsgőt, de még csak hosszú szipkás szivarkát sem. (Dohányozni amúgy sem lehet, a karzaton elhelyezkedő söntés pedig megdöbbentően kevéssé érdekli a budapesti tangónépet - itt bizony kívülálló vagyok és maradok.) De akkor mit kíván a tangó? Többszörös összhangot, zene és táncos, technikai tudás és hangulat, férfi és nő között. Akik pedig itt vannak, azért jöttek, hogy tangózzanak, nem arra várnak, hogy valamilyen misztikus lelki folyamat során hassa át őket a milongaérzés. Egy partner - egy tánc. Hogy ők maguk mit kívánnak, ezt az egyik, szemre igencsak tehetséges táncosnő fogalmazza meg kitartó kérdezősködésemre: érezze át a partnere a zenét, a technikát, no és a nőt, és akkor ő is át tudja adni magát a tangó összetett örömének, amihez a személyes rokonszenvnek nincs feltétlenül köze.

A prímás szaladgáló futamai mögött lassan befeszül a ritmus, valóban tangóként szól a "Lesz maga juszt is az enyém" kezdetű kuplé, de még az a dal is - ki tudja, nem tangó volt-e eredetileg is -, amihez annak idején még a "Já ljubljú tyibjá, zsizny" címet illesztette a gimnáziumi orosz tankönyv. A táncolókat a kivetített DVD-képsorok sem zavarják meg, pedig az élő zenétől láthatóan igencsak eltérő ritmusra járják a profik.

Előző este Boris Kovac és a LaDaABa Orchest játszott - jóval nagyobb érdeklődés mellett. Egy-egy pár akkor is felbukkant a színpad előterében, bár a magabiztos turnérutinnal fellépő együttes szívesen tette próbára őket jellemző, világvégi-kakofón káoszfordulataival, miközben a zenekar vezetője lendületes, cipollás bakugrásokkal szórakoztatta a visszafogott, ám a lelkesüléstől sem idegenkedő közönséget.

A legnagyobb tömeg azonban pénteken gyűlt össze, a táncbemutatóra. A budapesti pengék mellett egy francia páros is felvillantotta a tutit - ők megjelentek vasárnap este is, hogy még egyszer bemutassák: a tangó lényegét nem a látványos, magamutogató rándulások és megtorpanások adják. Kifejezőeszköz, nyelv a tangó - mondja a rendezvény és a budapesti tangó-kultúra egyik szervezője. És - üzenik a franciák - ez a nyelv is képes egyszerűen, erőteljesen keretezni szétfutó kuszaságokat.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.