tévéSmaci

Kiscsikó, kiscsikó, te sárga kiscsikó

  • tévésmaci
  • 2016. május 21.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché elmentek nyaralni, vágtatott velük a HÉV Budapestre, s ők kinéztek az ablakon. A bíróság és az elágazás között láttak egy férfit, szürkére fehérrel fröcskölt mintázatú rövid ujjú inget viselt, rendesen élé­re vasalt, valamelyest bokalengő szövetnadrággal. A cipőjét nem látták tisztán, mert mindig ezen a szakaszon gyorsított fel a borárosi. Talán zoknira húzott szandált viselt. Aktatáska biztosan volt nála, sietett haza a családjához. Sztupa és Troché aztán Kelenföldre érve esztelenül nagy tömeggel találkozott, ráadásul épp azon a peronon voltak a legtöbben, ahova ők is tartottak; a vonat meg már eleve tömve futott be a Déliből. Leszálló természetesen nem volt, a kocsiajtók többségét ki sem lehetett nyitni a bent összezsúfolódott tömegtől, ahol meg ki lehetett volna, éppenséggel résnyire, ott egyszerűen nem engedték a fent lévők; tán azt a kis levegőt féltették, ami még maradt nekik vagy nem akarták, hogy még egy (maximum két) ember a lábukra lépjen. Egy férfi elkeseredettségében ököllel csapott az egyik ilyen visszatartott ajtóra; az üveg törött, a férfi megvágta a kezét, zsebkendőt szorított rá, volt némi sikoltozás, a népharag pedig a vasutasok felé fordult – a vonaton is, a peronon is. A vonatvezető mindezt látva megnyitotta a paklikocsit a lent rekedt utasoknak: mentesítő nem jön, aki akar, szálljon fel. Volt, aki akart, s olyan is, aki meg nem. A vérző kezű férfi és a családja szállhatott fel elsőnek, végül Sztupa és Troché. A még pár perccel korábban is kínálkozó lehetőségekhez képest elég szellősen el lehetett helyezkedni a paklikocsiban. A nők és a gyerekek leültek a bőröndökre, a férfiak igyekeztek megkapaszkodni valamiben, egy utas már az útravalóját is kicsomagolta, mire a vonat végre elindult. Az elhúzható kocsiajtót a vasutasoknak sikerült valahogy félállásban rögzíteni, hogy jöjjön be levegő. Sztupa és Troché mint utolsó felszállók szerencsések voltak, mert az ajtónál jutott nekik hely. Kibámulhattak, s a menetszél is jótékonyan hatott rájuk a fülledt nyáridőben. Belefeledkezve nézték, hogy suhan a táj. Budafok-belváros és Háros közt a Duna-parton láttak egy pasast, a három-négyéves forma gyerekével sétált, vasárnap délelőtt volt, talán kihasználták az időt, míg otthon főzték az ebédet. Láttak egyszer ilyet télen is, zajló Dunával. Aztán a vonat bevágásba ért, s csak a rézsűs partfalak szaladtak mellette. Azok is visszafelé.

Pénteken (22-én) az M3 az 1969-es Őrjárat az égen című négyrészes sorozattal kedveskedik a múlt és a komcsi szerelmeseinek. Mekkora volt az már, öcsém: a magyar Top Gun! Hol volt akkor még a Tom Cruise? Meg sem született, Huszti Péter meg úgy röpködött az égen, mint a madár: megvédte a hazát és lecsapott a divernyákokra. Nahát, ehhez tartsa magát mindenki, szerintem. És akkor azt még nem is mondtam, hogy A Jó, a Rossz és a Csúf zenéjét javította fel hozzá főcímzenének a hazai komponista. Nyilván Ennio Morricone is ekkor lobbant örök szerelemre Magyarország iránt.

Szombaton 21.40-kor a meglepően nem agyonhasznált Kínai negyed lesz a Dunán, R. Polanskitól. Tudják, Jack bevert orral – egy legenda. Ugyancsak akkortájt, egy órával korábban a Coolon lesz A sötét lovag, voltaképpen az is Jack ügye, dzsókerezési tekintetben.

Vasárnap este háromnegyed nyolckor énekelünk az M3-on, én vagyok Don Quijote, La Mancha lovagja… satöbbi, satöbbi, oh, az isteni Lollóval. Kilenckor a Film Cafén Kontroll, a nagy magyar csőmozi.

Hétfőn két híresség fut be este kilenc után közvetlenül: a Különvélemény a Tv2-re, gondolom, azért, mert az előbb emlegettük Tom Cruise-ot, s a Don Quijote miatt a szamár is szóban forgó itt. A Coolra meg A bombák földje érkezik, amiben az a jó, hogy megvalósít egy nagyon régi filmes álmot, a legelején felrobbantja a leghíresebb színészét. Hallották már biztos önök is, megszerzem a filmembe Alain Delont, aztán a főcím előtt már le is lövetem.

Csütörtökön Szabadíts meg a gonosztól a Dunán, legalább dugnak benne egy cifrát. No tv!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.