videojáték

Lollipop Chainsaw

  • wilson
  • 2012. július 7.

Interaktív

Vannak mondatok, amikről az ember sose gondolná, hogy játékban fogja hallani: a "hadd fektessem meg az apád!" pontosan ebbe a kategóriába tartozik, de ha valaki ismeri Suda51 munkásságát, nem lepődik meg azon, hogy aLollipop Chainsaw-ban méterenként fog ehhez hasonló szövegekkel találkozni.

Ha Quentin Tarantino játékot csinálna, ez lenne az. Suda a játékvilág igazi fenegyereke, aki az éretlenséget művészi kiindulási pontként, egy tizenéves érdeklődési körét pedig alapanyagként használja, néha rettentően nehezen értelmezhető, néha pedig meglehetősen pórias tákolmányt barkácsolva belőle. Ez alól nem kivétel a Lollipop Chainsaw sem, amely leginkább két szék közé esve találja magát. A polgárpukkasztóan perverz helyzetek és a miniszoknyás, bugyiját előszeretettel mutogató tizenéves főhős legalább annyira karakteres zombiirtó eszköz, mint Joss Whedon Buffyja, csak ott az önparódiába hajló mitikuslény-kavalkád legalább színvonalas volt. Az infantilizmus és a perverzitás házasítása a játék egyetlen érdeme. A folyamatosan adagolt káromkodások, az átlagemberekként ábrázolt zombik humorosak ugyan, de még csak nyomokban se tudják elkendőzni a tényt, hogy élőholtakat ölni egy bizonyos darabszám felett korántsem olyan izgalmas. Még úgy sem, hogy erre iskolában, farmon vagy a nyolcvanas évek sikercímeit mímelő árkádban is van lehetőség, hol kombájnnal, hol Pac-Man-klónnal.

Az öncélú erőszak lehet humoros, de az önmagában még nem elég, hogy órákra a gép elé szögezzen. Még szerencse, hogy a japánok ezzel nem is próbálkoznak, a Lollipop Chainsaw csupán négy és fél órányi őrület egy bombázó szőkével, egy láncfűrésszel és az argó szinte felfoghatatlanul vastag szótárával, punkrock zenére és bugyuta történetre fűzve, lélek és tartalom nélkül, csak a hecc kedvéért. Egy elnyújtott poénért tizenkétezer forintot kifizetni viszont egyáltalán nem vicces.

Warner Bros.-Grasshopper Manufacture, PS3, X360

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.