videojáték

Lollipop Chainsaw

  • wilson
  • 2012. július 7.

Interaktív

Vannak mondatok, amikről az ember sose gondolná, hogy játékban fogja hallani: a "hadd fektessem meg az apád!" pontosan ebbe a kategóriába tartozik, de ha valaki ismeri Suda51 munkásságát, nem lepődik meg azon, hogy aLollipop Chainsaw-ban méterenként fog ehhez hasonló szövegekkel találkozni.

Ha Quentin Tarantino játékot csinálna, ez lenne az. Suda a játékvilág igazi fenegyereke, aki az éretlenséget művészi kiindulási pontként, egy tizenéves érdeklődési körét pedig alapanyagként használja, néha rettentően nehezen értelmezhető, néha pedig meglehetősen pórias tákolmányt barkácsolva belőle. Ez alól nem kivétel a Lollipop Chainsaw sem, amely leginkább két szék közé esve találja magát. A polgárpukkasztóan perverz helyzetek és a miniszoknyás, bugyiját előszeretettel mutogató tizenéves főhős legalább annyira karakteres zombiirtó eszköz, mint Joss Whedon Buffyja, csak ott az önparódiába hajló mitikuslény-kavalkád legalább színvonalas volt. Az infantilizmus és a perverzitás házasítása a játék egyetlen érdeme. A folyamatosan adagolt káromkodások, az átlagemberekként ábrázolt zombik humorosak ugyan, de még csak nyomokban se tudják elkendőzni a tényt, hogy élőholtakat ölni egy bizonyos darabszám felett korántsem olyan izgalmas. Még úgy sem, hogy erre iskolában, farmon vagy a nyolcvanas évek sikercímeit mímelő árkádban is van lehetőség, hol kombájnnal, hol Pac-Man-klónnal.

Az öncélú erőszak lehet humoros, de az önmagában még nem elég, hogy órákra a gép elé szögezzen. Még szerencse, hogy a japánok ezzel nem is próbálkoznak, a Lollipop Chainsaw csupán négy és fél órányi őrület egy bombázó szőkével, egy láncfűrésszel és az argó szinte felfoghatatlanul vastag szótárával, punkrock zenére és bugyuta történetre fűzve, lélek és tartalom nélkül, csak a hecc kedvéért. Egy elnyújtott poénért tizenkétezer forintot kifizetni viszont egyáltalán nem vicces.

Warner Bros.-Grasshopper Manufacture, PS3, X360

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.