Esemény

Szomszédok - bérháztörténetek

  • - urfi -
  • 2012. július 16.

Interaktív

"Aki nem fér be, kap pálinkát!" - hangzik el a felolvasóest elején. Ízlelgessük meghatva, hálásan ezt mondatot. Két szokatlan eleme van: egyrészt az irodalmi rendezvényeken a helyszűke nem mondható általános problémának, de a közönséggel szembeni figyelmesség sem tartozik az állandó kellékek közé.

Az unalmas és köldöknéző író-olvasó találkozók hagyományával határozottan, programszerűen szakító, a könyvhéttel párhuzamosan futott Margó Fesztivál viszont épp erről szól: közönségbarát, eladható programokat kínál a rendszeresen felolvasásokra járóknál jóval szélesebb körnek.

A Fogasház nevű romkocsma belső udvarát megtöltő fiatal és outsider publikum a fikciós kerettörténet szerint kiadó lakásokat néz meg a pincében és az emeleten. A finoman szólva is lelakott terekben egy-egy író, vagyis illegális lakásfoglaló meséli el, mi történt vele ezen a helyen egy megadott évben. Házmester vezet körbe: Scherer Péter magával ragadó duzzogása és kötözködése pillanatok alatt feledtet minden kellemetlenséget - sorban állást, tömegnyomort, technikai bakikat. Az úgynevezett "JAK Allstars", azaz Aaron Blumm, Erdős Virág, Maros András, Papp Sándor Zsigmond, Garaczi László és Nemes Z. Márió alkalmi és helyspecifikus, de nem egyszer használatos szövegeket olvas, mindegyik szórakoztató és mindegyiknek van tétje - nem kis dolog ez. Nekem utóbbi kettő tetszett a legjobban: Garaczit és Nemes Z. Máriót is bélyegezték már érthetetlennek sokan, de újfent bizonyították, hogy a dehumanizált brutalitás, illetve a posztmodern metafikció elsöprően mulatságos lehet. Tényleg.

A kétórás túra végén a közönség és az írók körbeállnak, körbemosolyognak, taps. Szerintem a "dedikált puszik" osztogatása már fölösleges jópofizás volt, de annyi baj legyen, kedvünk nem szegi semmi sem - ötletes, kedves, hangulatos este volt.

Margó Városi Irodalmi Fesztivál, Fogasház, június 8.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.