Rádió

A kritikus disszidál

Nyirő József elől a falklandi háborúba

Interaktív

Nehéz napok jártak mostanában a magyar rádióhallgatókra, legalábbis ami a közszolgálati adókat illeti. Persze a Bartók vagy a Petőfi ezúttal is jelenthetett némi menedéket (hogy a kereskedelmi adókról ne is szóljunk), de annak, aki szöveges, és nem zenei adásokra vágyott az elmúlt héten, váratlan (vagy ki tudja, talán már nem is annyira váratlan) nehézségekkel kellett szembenéznie.

Pedig kicsivel korábban még mennyi örömünket leltük a száz éve született Ottlik Géza remekművének, az Iskola a határonnak dramatizált változatában (rendező: Varsányi Anikó), amely, bármennyire is lehetetlen vállalkozásnak tűnik elsőre, bravúrosan oldja meg az opus magnum éterbe fordítását. És örömünk akkor se lappadt el, amikor az adó egy másik centenáriumosra, az Ottliknál épp tizenhét nappal fiatalabb Kádár Jánosra "emlékezett" jóféle iróniával: műsorra tűzte Csaplár Vilmos Igazságos Kádár Jánosát Zoltán Gábor 2005-ös rendezésében, Vallai Péter jutalom(hang)játékával.

Csakhogy a show-t mégis a Nyirő-újratemetés lopta el végül. Mit is mondhatnánk, a csapból is ez folyt, ami nem is lenne feltétlenül baj, ha nem az egyoldalú marhaságokban egymást túllicitáló megélhetési honfiúk orra alá tolták volna a riporterek a rádióstúdiók fáradt, öreg mikrofonjait. Ennyi Takaró Mihályt ilyen rövid idő alatt végighallgatni, na, ehhez kellenek csak erős záró- és rekeszizmok. A végső döfést megadó, nemzetet, államot és vallást, erkölcsöt és művészetet gyors öltésekkel újra összehúzó Bogár Lászlóról, a Magyar Hírlap okos bácsijáról nem is beszélve. Esetleg annyit érdemes hozzátenni, hogy a Bogárt megszólaltató műsor címe: Pünkösd lelke. Szép.

Ezek után jobb, ha a rádiózó komolyan követi házelnökünk tanácsait, és a Facebookra ráolvadt gyermekét egy halinakötéses Uz Bencével küldi el valami hűvös sarokba okosodni. Az így megkaparintott számítógép segítségével és némi jó szerencsével talán kimenekülhet az egyre dohosabb magyar hullámhosszok öleléséből.

Vajon mi lenne velünk az internet nyújtotta menekülő útvonalak nélkül? Ha a világháló nem létezne, talán nem csak minden ötödik felnőtt és minden második fiatal akarná elhagyni a szülőföldet. Mindenesetre jó, hogy van, és dugig van rádióval. Ha végignézünk azon a kavalkádon, amit egy-egy rádiós gyűjtőoldal mutat, azonnal látszik, hogy mennyire életszerű az öreg rádió és a fiatal internet összekapcsolódása. Persze rengeteg megmosolyogtató furcsasággal találkozunk - például, hogy a legnépszerűbb adók közé tartozik a Pirate Christian Radio vagy az UFO Paranormal Radio -, de egyik se sokkal rémisztőbb, mint szaporodó mélypontjain a Kossuth.

Mivel régimódiak vagyunk, a fentiek helyett a BBC 4-re klikkeltünk, ahol angol idő szerint délután negyed háromtól háromig Adrian Bean Cry for Me: The Battle of Goose Green című dokujátékát hallgathattuk meg. A napra pontosan harminc évvel ezelőtt (1982. május 28-29-én) lezajlott csata a falklandi háború egyik legvéresebb ütközete volt, melyben 47 argentin és 17 brit katona vesztette életét. Bean drámája azonban a történelmi léptéktől messze, két szerencsétlen, besorozott argentin fiatal, Luis és Diego magánvilágán keresztül mutatja be az ütközetet, illetve azt, hogy milyen hatással volt ez az egész céltalan háború a részt vevő fiatal srácokra. Az érzelmes monológokat és jéghideg narrátori futamokat ügyesen fűzi egybe a brit dokumentarista hagyományban érezhetően nyakig benne álló szerző, így a Cry for Me sem túl szentimentális, sem túl történelemkönyv-ízű nem lesz végül, ahogy giccses vagy elfogult sem. A legvégén az írónak készülő túlélő Luis halott focirajongó bajtársa emlékére magányosan nézi végig egy Buenos Aires-i kocsmában az argentin-belga világbajnoki meccset. Maradona és Kempes ide vagy oda, a belgák Vandenbergh hatvankettedik percben lőtt góljával legyőzik a világbajnokot. Ilyen az élet, és éppen ezért nincsen arra szükség, hogy folyton túlmisztifikáljuk.

BBC 4, május 28.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.