Rádió

A kritikus disszidál

Nyirő József elől a falklandi háborúba

Interaktív

Nehéz napok jártak mostanában a magyar rádióhallgatókra, legalábbis ami a közszolgálati adókat illeti. Persze a Bartók vagy a Petőfi ezúttal is jelenthetett némi menedéket (hogy a kereskedelmi adókról ne is szóljunk), de annak, aki szöveges, és nem zenei adásokra vágyott az elmúlt héten, váratlan (vagy ki tudja, talán már nem is annyira váratlan) nehézségekkel kellett szembenéznie.

Pedig kicsivel korábban még mennyi örömünket leltük a száz éve született Ottlik Géza remekművének, az Iskola a határonnak dramatizált változatában (rendező: Varsányi Anikó), amely, bármennyire is lehetetlen vállalkozásnak tűnik elsőre, bravúrosan oldja meg az opus magnum éterbe fordítását. És örömünk akkor se lappadt el, amikor az adó egy másik centenáriumosra, az Ottliknál épp tizenhét nappal fiatalabb Kádár Jánosra "emlékezett" jóféle iróniával: műsorra tűzte Csaplár Vilmos Igazságos Kádár Jánosát Zoltán Gábor 2005-ös rendezésében, Vallai Péter jutalom(hang)játékával.

Csakhogy a show-t mégis a Nyirő-újratemetés lopta el végül. Mit is mondhatnánk, a csapból is ez folyt, ami nem is lenne feltétlenül baj, ha nem az egyoldalú marhaságokban egymást túllicitáló megélhetési honfiúk orra alá tolták volna a riporterek a rádióstúdiók fáradt, öreg mikrofonjait. Ennyi Takaró Mihályt ilyen rövid idő alatt végighallgatni, na, ehhez kellenek csak erős záró- és rekeszizmok. A végső döfést megadó, nemzetet, államot és vallást, erkölcsöt és művészetet gyors öltésekkel újra összehúzó Bogár Lászlóról, a Magyar Hírlap okos bácsijáról nem is beszélve. Esetleg annyit érdemes hozzátenni, hogy a Bogárt megszólaltató műsor címe: Pünkösd lelke. Szép.

Ezek után jobb, ha a rádiózó komolyan követi házelnökünk tanácsait, és a Facebookra ráolvadt gyermekét egy halinakötéses Uz Bencével küldi el valami hűvös sarokba okosodni. Az így megkaparintott számítógép segítségével és némi jó szerencsével talán kimenekülhet az egyre dohosabb magyar hullámhosszok öleléséből.

Vajon mi lenne velünk az internet nyújtotta menekülő útvonalak nélkül? Ha a világháló nem létezne, talán nem csak minden ötödik felnőtt és minden második fiatal akarná elhagyni a szülőföldet. Mindenesetre jó, hogy van, és dugig van rádióval. Ha végignézünk azon a kavalkádon, amit egy-egy rádiós gyűjtőoldal mutat, azonnal látszik, hogy mennyire életszerű az öreg rádió és a fiatal internet összekapcsolódása. Persze rengeteg megmosolyogtató furcsasággal találkozunk - például, hogy a legnépszerűbb adók közé tartozik a Pirate Christian Radio vagy az UFO Paranormal Radio -, de egyik se sokkal rémisztőbb, mint szaporodó mélypontjain a Kossuth.

Mivel régimódiak vagyunk, a fentiek helyett a BBC 4-re klikkeltünk, ahol angol idő szerint délután negyed háromtól háromig Adrian Bean Cry for Me: The Battle of Goose Green című dokujátékát hallgathattuk meg. A napra pontosan harminc évvel ezelőtt (1982. május 28-29-én) lezajlott csata a falklandi háború egyik legvéresebb ütközete volt, melyben 47 argentin és 17 brit katona vesztette életét. Bean drámája azonban a történelmi léptéktől messze, két szerencsétlen, besorozott argentin fiatal, Luis és Diego magánvilágán keresztül mutatja be az ütközetet, illetve azt, hogy milyen hatással volt ez az egész céltalan háború a részt vevő fiatal srácokra. Az érzelmes monológokat és jéghideg narrátori futamokat ügyesen fűzi egybe a brit dokumentarista hagyományban érezhetően nyakig benne álló szerző, így a Cry for Me sem túl szentimentális, sem túl történelemkönyv-ízű nem lesz végül, ahogy giccses vagy elfogult sem. A legvégén az írónak készülő túlélő Luis halott focirajongó bajtársa emlékére magányosan nézi végig egy Buenos Aires-i kocsmában az argentin-belga világbajnoki meccset. Maradona és Kempes ide vagy oda, a belgák Vandenbergh hatvankettedik percben lőtt góljával legyőzik a világbajnokot. Ilyen az élet, és éppen ezért nincsen arra szükség, hogy folyton túlmisztifikáljuk.

BBC 4, május 28.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.