tévéSmaci

Pingvinpüré

  • tévésmaci
  • 2019. március 21.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché tapsolóversenyt tartottak, a szabályok különösen egyszerűnek tűntek. Az győz, aki tovább tapsol. El lehet képzelni az ilyesmit úgy is, mint A lovakat lelövik, ugye? egy lebutított változatát, mert ugye a táncolás mégiscsak egy mutatvány, ismerünk olyanokat is, akik egész életükben nem tanulnak meg táncolni vagy rendesen táncolni, ám a tapsoláshoz nem kell ész, sem különösebb ügyesség (mondjuk, ész a táncoláshoz sem kell, semmihez sem kell). Persze némi ritmusérzék azért nem árt, hisz vannak, akiknek az is nehézséget okoz, hogy a színházban ne lógjanak ki feltűnően az ütemes tapsolásból – itt szerencsére semmiféle ilyen megkötés nem volt. Sztupának és Trochénak nem kellett ütemre tapsolnia, elmúltak már az ötvenes évek, csak sokáig, minél tovább, mindenesetre tovább a másiknál. Volt egy ilyen sakkóraszerű kis időmérő eszközük is, nem ketyegett, nem kakukkolt, nem csinált semmit, csak embernyelven számolt (a nyelvet be lehetett állítani rajta, Sztupáéké sajnos beragadt a magyarnál, de nem zavarta őket). Ennek különösebb jelentősége nem volt, mégis bekapcsolták minden egyes versenynél. Azért nem volt jelentősége, mert ha valaki tovább tapsolt, az tök mindegy volt, hogy kismillióig számolt el a gép, vagy harmincig. Harmincnál azonban még senki nem tudott győzni, különben is hajlamosak vagyunk olyannak elgondolni ezt az egészet, hogy először csak kivörösödnek a tenyerek, aztán már fájnak is, kezd lejönni a bőr, megszomjazik, megéhezik az ember (Sztupa például úgy mondta: megehültem), hatalmába keríti az álmosság, de még tapsol, veri a markát rendületlenül, elszántan, bele a vakvilágba. Látja már maga előtt az álmatlanul áttapsolt éjszakákat, az étlen, szomjan, tapsolva lepergő napokat, a kézről cafatokban lemálló húst, a zörgő csonttenyereket, de tudja, hogy leállni lehetetlen. Troché azonban nem ismert lehetetlent, negyven körül mindig leállt, s az összes versenyt Sztupa nyerte. Évekig ez volt a kedvenc játékuk.

Pénteken (22-én) a Cinemax 2 tart tarantinós napot, kora délután Jackie Brown, lefekvés után Ponyvaregény.

Szombaton a Nyúl Péter tavalyi kiszerelésével kedveskedik ebéd után az HBO2, amiben persze az a jó, ahogy Sam Neil megszólaltatja Gergelyfi bácsit, de még nem tartunk ott, hogy tévézni hiábavaló.

Vasárnap viszont matiné lesz! Méghozzá a Paramount Channelen, 11-kor. S nem mást adnak, mint a Tűzszekereket. Mindenki megnézheti tehát a körítést ahhoz, amit már ezerszer látott, hallott, hogy tudniillik a tengerpart kicsit felázott homokján Vangelis zenéjére futnak térdig érő klottosban a jövő titánjai.

Hétfőn visszatérünk az HBO2-höz, ahol 23.20-kor leadják a Luther ötödik évadának első részét. Ez pont egy négyrészes évad, s nemrégiben még lehetett fogadásokat kötni arra, hogy feltámad-e Alice? S ha igen, hányadszor? S ha nem, akkor mikor fog? Idris Elbát nagyon szeretjük, s az első évad esetében tök biztosak vagyunk benne, hogy egész jó volt a cucc – a későbbiek tükrében viszont a cucc kifejezés használata körültekintő pontosságra utal.

Szerdán A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső megy majd este kilenckor a Paramount Channelen, és folytatódik a Luther is, meg a Svěrák saga egy 2007-es darabja, a Csereüvegek is előkerül az esti Dunán, de ez már az rész, ahol leszögezzük: tévézni hiábavaló.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.