Tévé

Viccel a bácsi

KérdezŐ

Interaktív

A csilivili körítés olykor elfeledtetheti velünk, de azért mégis tény: immár jó ideje a műveltségi vetélkedő a televíziózás beteg embere. Már a megjelölését is restellni, de legalábbis magyarázgatni szokás, hiszen kevés avíttabb kifejezés van a műveltségnél. Ráadásul nemcsak a szóval van nagy gond, hanem a tartalmával, azaz a tartalmatlanságával is, hiszen mára teljesen bizonytalanná vált, mit is lehet még közös tudásnak tekinteni. De hát ettől még vetélkedni kell, sőt muszáj, így aztán a műfaj rég elindult a dráma és egyszersmind a kabaré irányába.

E kettős csapás legtehetségesebb hazai vezérképviselőjének okvetlenül Gundel Takács Gábor tekinthető. Ő kezdett véget nem érő telefonbeszélgetésekbe képzeletbeli bankigazgatókkal (Áll az alku), és nála zuhantak a mélybe a rossz választ adó játékosok (Maradj talpon!). No és persze a kötelezően előadandó vicces bemutatkozások, majd a lassan már véget sem érő poénkodások is elsősorban általa nyertek polgárjogot a hazai tévés vetélkedőkben. Gundel Takács most a Viasat 3-on öregbíti hírnevét, a KérdezŐ lendületes svádájú hopmestereként imigyen adva fel a végszavakat a bemutatkozó párok történeteihez: „egyszer beugrottatok valami barlangba” vagy „te titkosügynöknek készültél kiskorodban”.

Gundel Takács Gábor a Maradj Talpon! felvételén

Gundel Takács Gábor a Maradj Talpon! felvételén

Fotó: MTVA/Zih Zsolt

A mindenféle megjátszott keresetlenség nélkül zajló mókás feleltetés, úgymond, közelebb hozza a nézőkhöz a versenyzőket, s mint bevett gyakorlat vajmi kevés újdonsággal szolgál. Nem úgy a KérdezŐ nagy ötlete, mely népünk fiait és lányait teszi meg kérdezőknek: masszőrtől a traktoristáig, meg természetesen az elmaradhatatlan celebekig. Az ötlet tényleg jó, szemre a kivitelezés is tetszetős, s ha van egy parányi hajlandóságunk a túlértelmezés metódusa iránt, akár még azt is megkockáztathatjuk, hogy közhasznú ezt a sokféle – és többnyire valóságos – embert meglátni a képernyőn. Csakhogy a szövegelés a legtöbbször itt is kényszeredetté válik, s amikor egy postásnőről futtában megtudjuk, hogy röplabdázott, talajtornázott és rajong a keleti ízekért, a lelkészről pedig azt, hogy „tudományos területen Mária Magdolna-kutatást végez”, akkor azért felsejlik a sablon valódi célja: az egyszerű időlopás.

A kérdések esetlegesnek tekinthetők, s számuk eleve igencsak korlátozott, elvégre a műsoridő túlnyomó részét a tréfálkozó fraternizálásra kell fordítani. Pláne, amikor nem csupán a műsorvezető bácsi viccel, hanem akad önjelölt humorista a játékosok között is. Ilyenkor, mint például múlt csütörtökön, a távol lévő, videóról bejátszott kérdezőknek is bőven kijut a jóból: csak úgy sorjáznak a kinézetre, a testalkatra vagy a vélt foglalkozásra elsütött poénos kitételek. „Nem az esetem, de megtartanám” – halljuk például a mondatot egy örvendetesen magabiztos, habár felettébb kevés helyes választ adó férfiú szájából, aki időnként még tájszólást is tódít a kommentárjaihoz. „Háztartásbeli anyóka” – ezt a frappáns megjegyzést is ő ereszti el egy legfeljebb középkorú kérdező láttán, nagy-nagy derültséget kiváltva ezzel a stúdióban. Elvégre fő a jókedv!

Viasat 3, szeptember 20. és 21.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.