Tévé

Viccel a bácsi

KérdezŐ

Interaktív

A csilivili körítés olykor elfeledtetheti velünk, de azért mégis tény: immár jó ideje a műveltségi vetélkedő a televíziózás beteg embere. Már a megjelölését is restellni, de legalábbis magyarázgatni szokás, hiszen kevés avíttabb kifejezés van a műveltségnél. Ráadásul nemcsak a szóval van nagy gond, hanem a tartalmával, azaz a tartalmatlanságával is, hiszen mára teljesen bizonytalanná vált, mit is lehet még közös tudásnak tekinteni. De hát ettől még vetélkedni kell, sőt muszáj, így aztán a műfaj rég elindult a dráma és egyszersmind a kabaré irányába.

E kettős csapás legtehetségesebb hazai vezérképviselőjének okvetlenül Gundel Takács Gábor tekinthető. Ő kezdett véget nem érő telefonbeszélgetésekbe képzeletbeli bankigazgatókkal (Áll az alku), és nála zuhantak a mélybe a rossz választ adó játékosok (Maradj talpon!). No és persze a kötelezően előadandó vicces bemutatkozások, majd a lassan már véget sem érő poénkodások is elsősorban általa nyertek polgárjogot a hazai tévés vetélkedőkben. Gundel Takács most a Viasat 3-on öregbíti hírnevét, a KérdezŐ lendületes svádájú hopmestereként imigyen adva fel a végszavakat a bemutatkozó párok történeteihez: „egyszer beugrottatok valami barlangba” vagy „te titkosügynöknek készültél kiskorodban”.

Gundel Takács Gábor a Maradj Talpon! felvételén

Gundel Takács Gábor a Maradj Talpon! felvételén

Fotó: MTVA/Zih Zsolt

A mindenféle megjátszott keresetlenség nélkül zajló mókás feleltetés, úgymond, közelebb hozza a nézőkhöz a versenyzőket, s mint bevett gyakorlat vajmi kevés újdonsággal szolgál. Nem úgy a KérdezŐ nagy ötlete, mely népünk fiait és lányait teszi meg kérdezőknek: masszőrtől a traktoristáig, meg természetesen az elmaradhatatlan celebekig. Az ötlet tényleg jó, szemre a kivitelezés is tetszetős, s ha van egy parányi hajlandóságunk a túlértelmezés metódusa iránt, akár még azt is megkockáztathatjuk, hogy közhasznú ezt a sokféle – és többnyire valóságos – embert meglátni a képernyőn. Csakhogy a szövegelés a legtöbbször itt is kényszeredetté válik, s amikor egy postásnőről futtában megtudjuk, hogy röplabdázott, talajtornázott és rajong a keleti ízekért, a lelkészről pedig azt, hogy „tudományos területen Mária Magdolna-kutatást végez”, akkor azért felsejlik a sablon valódi célja: az egyszerű időlopás.

A kérdések esetlegesnek tekinthetők, s számuk eleve igencsak korlátozott, elvégre a műsoridő túlnyomó részét a tréfálkozó fraternizálásra kell fordítani. Pláne, amikor nem csupán a műsorvezető bácsi viccel, hanem akad önjelölt humorista a játékosok között is. Ilyenkor, mint például múlt csütörtökön, a távol lévő, videóról bejátszott kérdezőknek is bőven kijut a jóból: csak úgy sorjáznak a kinézetre, a testalkatra vagy a vélt foglalkozásra elsütött poénos kitételek. „Nem az esetem, de megtartanám” – halljuk például a mondatot egy örvendetesen magabiztos, habár felettébb kevés helyes választ adó férfiú szájából, aki időnként még tájszólást is tódít a kommentárjaihoz. „Háztartásbeli anyóka” – ezt a frappáns megjegyzést is ő ereszti el egy legfeljebb középkorú kérdező láttán, nagy-nagy derültséget kiváltva ezzel a stúdióban. Elvégre fő a jókedv!

Viasat 3, szeptember 20. és 21.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.