tévéSmaci

Túl a saskörön

  • tévésmaci
  • 2018. október 20.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché elindultak befogni a Szellemtitkárt, már a hatóságok is rajta voltak a dolgon, de a vezetés kivárást javasolt, hátha maszekolással is el lehet simítani a dolgot – eleve piszok érzékenyek voltak minden olyasmire, ami belegyalogolt a retorikai tartományukba, s adott esetben oda is rondított. A titkár szó pedig egyenesen az egyik legdagadtabb szent tehenüknek számított. A Szellemtitkárt vidéken kellett keresni, olyan újfajta Bolygó Hollandi volt az, mobiltázott vagy kell, vagy se, azt meg Pesten nem lehet, csak villamossal. A falusi népek meg közismerten babonások, más sem kell nekik, mint egy Szellemtitkár meg a szokott púp a hátukra, azt’ már­is megindul a suskus. Sztupa és Troché az esti vonattal érkeztek, már sötétedett, a férfiak a határban körbe kirakott jelzőtüzeknél melegedtek, dörzsölték össze nyilvánvalóan kérges tenyerüket, az öregasszonyok meg kinn ültek a házuk előtt a padon, s gonoszul dödögtek maguk elé. Sztupa és Troché a vasútállomásról a tanácsházán kijelölt főhadiszállásuk felé tartva először csak a papmalomszerű motyogásra lettek figyelmesek, aztán a harmadik-negyedik ház előtt a pad mellett elhaladva már érteni is vélték, amit hallottak: „A madarak is szellentik már, erre jár a Szellemtitkár!” A vészbanyák úgy tettek, mintha észre sem vennék őket, mormoltak és mormoltak, de ahogy elhaladtak, hevesen rázták utánuk az öklüket. Minden házból a tévék kékeslila fénye és gyereksírás szűrődött ki, jobb lesz kilépni, tényleg kurva hideg van, mindjárt esik is. Dehogy a hideg vagy az eső elől mentették ők a bőrüket! A levegő, ami körülvette őket, az volt rettenetes, utoljára akkor tapasztaltak ilyet, amikor a tankokat várták – ugyanitt. A közben eltelt időben sem lehetett túl havajos errefelé az élet, de volt szüreti bál, búcsú, bicskázás meg meccs minden második vasárnap. A nyanyák mellett kint ültek a padon a taták is, s nem a rézsűt bámulták báván a jelzőtüzek mellett.

Szombaton (22-én) éjjel 2-re siessen mindenki haza a dizsiből, mert ránk talál a megszálló: a Duna World meg leadja az ellene vívott élet-halál focimeccset Fábry Zoltán rendezésében (Két félidő a pokolban). Ez volt ugyebár Garas Dezső első nagyszabású labdarúgó-teljesítménye. A másodikat mindenki ismeri: egy évvel a bemutató után fellépett a SZÚR-on is (a kapuban Major, a pályán Szirtes, Bodrogi, Hadics László és a többiek). Szóval legközelebb ne tessenek elhamarkodottan minarikozni itt.

Vasárnap kétszer is leadja a Cinemax a Jackie Brownt, reggel nyolc előtt pár perccel meg délután, a délutáni vetítésig megpróbálom elintézni, hogy Bobbyt vágják ki egészen, és Bridget Fonda saját maga lője le magát, úgy sokkal jobb lesz minden. Este nyolckor az HBO-n lesz a Borg/McEnroe, mely mű valami olyasminek állít emléket, amit meglehet, még az alkotók sem értenek: e két férfiú pályája, egyáltalán a létezésük hogyan is jelenthette azt valahol valakiknek, hogy mégis van élet a Föld nevű bolygón. Csak épp a másik oldalán.

Szerdán éjfél után kicsivel a Film Mánián mindenki megnézheti, hogy mire jutott a cseh újhullám egyik legragyogóbb figurája – hazájából elkergettetvén – Amerikában. És esküszöm, hogy a Cutter útja Ivan Passer egyik legjobb filmje, beleértve az Intim megvilágításbant is. Ne tévézzen senki!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.