Marokedény

  • Németh László keramikus
  • 2013. május 22.

Jelentés Gambiából

Mint azt korábban írtam, az volt az egyik cél, hogy a helyi tanárok közül néhányat megtanítsak pár alapvető és egyszerű edénykészítési technikára. Első hallásra ez egészen egyszerűnek tűnhet, de először is szerezni kellett valahonnan agyagot. Kérdésemre, hogy hol lehet rálelni a szóban forgó matériára, Saikou (tanító az iskolában) azt válaszolta, hogy rengeteget lehet találni mindenfelé, és majd megmutatja. Meg is nyugodtam naivan, mert akkor még nem tudtam, hogy a világnak ezen szegletén, ha valamit megbeszélünk, az a legritkább esetben sem fog a megállapodás szerint történni. Lényeg a lényeg, nem mutatta meg. Szerencsére körülbelül egy héttel később volt szerencsém beszélgetni egy öreg tanítóval, akitől megtudtam, hogy két faluval odébb (Faraba) élnek fazekasok, tőlük biztosan tudunk venni. Hosszas unszolás után, újabb pár nappal később elmentünk, és sikerült is vásárolni egy keveset (1-es kép).

1-es kép


1-es kép

Fotó: Németh László

Következett az iszapolás. Az sem volt egyszerű, először is szükség volt valamiféle edényre. Fáradságos keresgélés után az egyik szemétdombon (2-es kép)

2-es kép


2-es kép

Fotó: Németh László

bukkantam rá egy műanyag kannára, annak vágtam le a tetejét. Később találtam egy deszkát, amin az iszapot ki tudtam tenni a napra (3-as kép).

3-as kép


3-as kép

Fotó: Németh László

Az esőzések miatt a szikkasztás is eltartott vagy egy hétig, de utána kezdődhetett az érdemi munka.

Mivel Saikouval töltöttem a legtöbb időt, kézenfekvőnek tűnt, hogy vele kezdem. Lelkesen neki is fogott a dolognak, elsőre egy egészen pofás darab sikerült. Hamarosan kiderült, hogy ez véletlen volt.

Döbbenetes, hogy mennyire nincs fogalmuk semmiről (fizika, kémia, statika, arányok stb.). Saikou másodikra az általam oktatási célzattal készítetthez hasonló bögrét (4-es kép)

4-es kép


4-es kép

Fotó: Németh László

szeretett volna csinálni. Hiába mondtam neki, hogy ha belülről nyomkodja kifelé, egyre nagyobb lesz, nem tudta felfogni. Kitalálta, hogy ha beletesz egy hengeres tárgyat, és rányomkodja, akkor jó lesz. Igen ám, de a hengeres tárgy (egy viharlámpa üvege) oldala íves volt, mint a hordó dongája. Persze ez csak az egyik probléma, mert azzal sem számolt, hogy az agyag nemcsak a kezéhez, hanem az üveghez is hozzáragad. Szóval mikor elkészült, csodálkozva vette tudomásul, hogy nem tudja az üveget játszi könnyedséggel kiemelni az egyébként rettenetesen béna bögréből.

A marokedény készítése a létező legegyszerűbb technika.

Állítása szerint először mindent rendkívül jól megfigyel, és ez elegendő is ahhoz, hogy tökéletesen elsajátítsa a technikát, azaz profivá váljon. Pedig az igazság az, hogy körülbelül annyit fogott fel az egészből, mint amennyit egy ló képes felfogni a jégkorongmérkőzésen kapusposztot betöltő játékos lélektanáról.

Ahányszor agyaghoz nyúltam (5–8-as kép),

5-ös kép


5-ös kép

Fotó: Németh László

6-os kép


6-os kép

Fotó: Németh László

7-es kép


7-es kép

Fotó: Németh László

8-as kép


8-as kép

Fotó: Németh László

mindig megkérdeztem Őt is, hogy van-e kedve csatlakozni, de ott-tartózkodásom alatt csak még egy alkalommal volt hajlandó összesározni magát: egy gyertyatartót készített (9-es kép).

Weboldalamat az alábbi link segítségével lehet megtekinteni (javaslom ezt).

www.nemethlaci.hu

Facebook: NL ceramics

9-es kép


9-es kép

Fotó: Németh László

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.