Az amerikai hírszerzés nem tudja megállapítani a vírus eredetét

  • MTI/narancs.hu
  • 2021. október 30.

Katasztrófa

Lehetséges, hogy erre sosem kapunk egyértelmű választ.

 

Talán sosem lesznek képesek egyértelműen megállapítani a koronavírus eredetét - olvasható az amerikai hírszerzési ügynökségek pénteken közzétett, minden eddiginél részletesebb jelentésében, amely választ próbál keresni arra a kérdésre, hogy a vírus természetes úton terjedt-e át állatról emberre, vagy esetleg egy laborból szabadult volna el.

A Nemzeti Hírszerzés Igazgatójának (DNI) hivatala a nyilvánosságra hozott dokumentumban egyaránt lehetséges elméletnek tartja mindkét verziót. Ugyanakkor megjegyzi, hogy a szakértők között nézeteltérés van abban, melyik verzió a valószínűbb, illetve egyértelmű megállapítások tehetők-e az ügyben.

A jelentés mindemellett kizárta annak lehetőségét, hogy a koronavírus biológiai fegyver lenne, arra hivatkozva, hogy ezen elmélet támogatói nem férnek hozzá a Vuhani Virológiai Intézethez és hamis információkat terjesztenek.

A mostani jelentés tulajdonképpen a DNI augusztusi beszámolójának frissített változata. A korábbi dokumentum, amelynek összeállítására Joe Biden amerikai elnök adott utasítást, kiemelte, hogy csak Kína segíthetne a világszerte eddig csaknem ötmillió ember halálát okozó új koronavírus tényleges eredetét érintő kérdések megválaszolásában.

A hírszerzési jelentések olyan időszakban készültek, amikor a két ország kapcsolatai több évtizedes mélypontra süllyedtek. Kína mindemellett határozottan tagadta, hogy a Covid-19 kórokozója a vuhani állami virológiai laboratóriumból szabadult volna ki.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.