Az amerikai hírszerzés nem tudja megállapítani a vírus eredetét

  • MTI/narancs.hu
  • 2021. október 30.

Katasztrófa

Lehetséges, hogy erre sosem kapunk egyértelmű választ.

 

Talán sosem lesznek képesek egyértelműen megállapítani a koronavírus eredetét - olvasható az amerikai hírszerzési ügynökségek pénteken közzétett, minden eddiginél részletesebb jelentésében, amely választ próbál keresni arra a kérdésre, hogy a vírus természetes úton terjedt-e át állatról emberre, vagy esetleg egy laborból szabadult volna el.

A Nemzeti Hírszerzés Igazgatójának (DNI) hivatala a nyilvánosságra hozott dokumentumban egyaránt lehetséges elméletnek tartja mindkét verziót. Ugyanakkor megjegyzi, hogy a szakértők között nézeteltérés van abban, melyik verzió a valószínűbb, illetve egyértelmű megállapítások tehetők-e az ügyben.

A jelentés mindemellett kizárta annak lehetőségét, hogy a koronavírus biológiai fegyver lenne, arra hivatkozva, hogy ezen elmélet támogatói nem férnek hozzá a Vuhani Virológiai Intézethez és hamis információkat terjesztenek.

A mostani jelentés tulajdonképpen a DNI augusztusi beszámolójának frissített változata. A korábbi dokumentum, amelynek összeállítására Joe Biden amerikai elnök adott utasítást, kiemelte, hogy csak Kína segíthetne a világszerte eddig csaknem ötmillió ember halálát okozó új koronavírus tényleges eredetét érintő kérdések megválaszolásában.

A hírszerzési jelentések olyan időszakban készültek, amikor a két ország kapcsolatai több évtizedes mélypontra süllyedtek. Kína mindemellett határozottan tagadta, hogy a Covid-19 kórokozója a vuhani állami virológiai laboratóriumból szabadult volna ki.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.