A szerk.

A kézmosás formái

A szerk.

A közügyekben megfogalmazott nyilvános állampolgári panaszokra még a mai Magyarországon is többféle formában lehet válaszolni – bár a tartalom gyanúsan sok esetben mutat tökéletes egyformaságot.

Itt van például az a hétvégi eset, amikor is a Cinema City mozijaiban a serdületlen (nagyjából alsó tagozatos) közönségnek szóló Zootopia 2 című film előtt kormánypropagandát vetítettek. Pontosabban kormányzati megrendelésre készített propagandafilmet, amely szerint a jóságos kormányos mi mindent meg nem tesz és tett eddig is az anyákért, kellő számú gyerek megszülése esetén pl. elengedte a személyi jövedelemadójukat, satöbbi.

A Zootopia 2 érdemdús mozidarab, méltán számíthat széleskörű érdeklődésre a megcélzott korcsoportban. Ilyenformán persze a rek­lám­elhelyezés járulékos áldozatainak is tekinthetjük gyermekeinket, ugyanis a reklámozó (ez esetben nem is olyan sok áttételen keresztül Magyarország kormánya) pontosan tudhatta, hogy nevezett célközönség értelemszerűen szülői felügyelet mellett nézi meg a várva várt filmjét, és kénytelenségből a reklámot. Jaj, hát ők még úgysem értik, a drágái, egyem a szívüket, ez a velük tartó szülőknek szól. Csakhogy nem erről van szó, hisz’ az inkriminált reklám még véletlenül sem mandinerből, a szülőről lepattanva találja el a gyereket (ez inkább fordítva van), hanem épp ő van itt célkeresztbe vonva. Persze, hogy nem érti, annál jobb, csak tapadjon meg valami belőle, a világ jókra és rosszakra osztását majd elvégezzük egyéb fórumokon. S megtapad, az biztos. Az ilyen módon elhelyezett reklámok a gyerekbántalmazás speciális, a durvaságot látszólag nélkülöző, mégsem túl körmönfont eszközei. Idejekorán megkezdett agymosás.

Mindezt számonkérni, ez ellen tiltakozni közügy, polgári önvédelem. A tárgyban megfogalmazott panaszokat pedig komolyan kellene venni – ez nem megy az istennek sem. Még akkor sem, amikor az efféle panaszokra olykor válasz születik, legyen az mégoly kulturáltan is megfogalmazva.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.

A hírnévre vigyázni kell

Akár 80 millió forintot is ki kell saját zsebből fizetnie két Csongrád-Csanád megyei szakszervezeti vezetőnek, ha az ellenük indított perekben a makói gumigyárnak ad igazat a bíróság. A Continental gumiipari óriás az autógyártás válsága miatt jó ideje próbál spórolni a költségein.

„Nem kell olyannak lenni, mint a többiek”

Negyedszázadon át vett részt az idén 35 éves, a rendszerváltással egyidős iskola munkájában, amely a maga 900 diákjával a legnagyobb hazai zsidó közösség is. Intézményépítésről, identitásról, elitizmusról, szakmai döntésekről és fejlődési pályákról beszélgettünk vele.