Az EU-s és a magyar halálozási statisztikán is nyomot hagyott a járvány

  • narancs.hu
  • 2021. január 20.

Katasztrófa

Áprilisban és októberben volt a legmagasabb a többlethalálozás, de az év utolsó két hónapja még nem szerepel az adatsorokban.

 

2020 márciusa és októbere között a megelőző négy év átlagánál közel 300 ezerrel több halálesetet regisztráltak az EU-ban - írja az Eurostat friss jelentésében. A dokumentum úgy mutatja be a koronavírus-járvány hatásait, hogy minden hónapra és minden tagállamra megadja, a 2016-2019-es időszak átlagos halálozási adatához képest mennyivel többen (vagy kevesebben) haltak meg tavaly.

Az összképből jól kiolvasható a koronavírus pusztító hatása, illetve a járvány két, tavaszi és a nyár végén kezdődött újabb hullámát is szépen nyomon lehet követni: EU-s összesítésben az ún. többlethalálozás első csúcspontja áprilisban volt, ekkor a korábbi évek átlagánál közel 25 százalékkal több halálesetet regisztráltak. A nyári hónapokban visszaesett a többlethalálozás, augusztustól azonban ismét növekedésnek indult. Szeptemberben már 8 százalék volt, októberben pedig 17,1 százalékos értéket ért el. Novemberben és decemberben valószínűleg tovább növekedhetett a többlethalálozás, de ezekről a hónapokról még nem közöltek uniós szintű statisztikát. Az Eurostat jelentése arra is kitér, hogy

2020 márciusa és októbere között 297 500-zal többen hunytak el, mint a 2016-2019-es azonos időszakban. 

Magyarországon az első hullám gyakorlatilag egyáltalán nem mutatkozott meg a halálozási adatokban, a második viszont annál inkább: szeptemberben 3,9 százalékos, októberben 14,8 százalékos, novemberben pedig 53,4 százalékos volt a többlethalálozás az Eurostat szerint. Ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni: több sajtóorgánum is megírta a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai alapján, hogy Magyarországon szeptember eleje és december vége között az előző öt év átlagánál sokkal többen, egészen pontosan 11 696-tal többen haltak meg. December utolsó hetében pedig szinte csak a koronavírus miatt történt többlethalálozás.

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.