Jó dráma lehetne, mégis elpárolog Luca Guadagnino új filmje

Mikrofilm

A Vadászat után tudna ütősebb is lenni, ha a karakterei és a konfliktusai nem volnának olyan kimódoltak. 

Luca Guadagnino filmje olyan, mint egy örvény: eleve kényelmetlenül indul, de minden csak egyre zavarosabbá válik benne, továbbá van egy sötét középpontja. Ez a középpont Julia Roberts királynői filozófiaprofesszora, Alma (aki erősen emlékeztet Cate Blanchett nagymacskaszerű Tárjára), aki egyben a kusza film legjobb összetevője is. Aki ismeri, bálványozza, és ő kedvtelve sütkérezik a figyelemben. E gyengeségét csak a papucsférji szerepébe beletörődött pszichológus párja, Frederik (Michael Stuhlbarg) látja. Az épp előléptetésre váró nő két tűz között reked, amikor kedvenc PhD-hallgatója, Maggie (Ayo Edebiri) szexuális zaklatással vádolja meg kedvenc kollégáját a flörtölős, laza Hanket (Andrew Garfield). Hirtelen élet-halál kérdése lesz, hogy feministaként a fekete, leszbikus lány pártjára álljon, aki a fehér, heteró férfiak áldozatának mutatja magát, vagy Hanket támogassa, aki úgy érzi, a gazdag családból jött, elkényeztetett Maggie csak el akarja orozni tőle kemény munkával megszerzett pozícióját, amiért plagizálással vádolta őt.

A korunkról nagyot mondani igyekvő filmet át- meg átszövik Ingmar Bergman- és Woody Allen-áthallások (aki persze maga is kölcsönzött a nagy svédtől). Még Thomas Mann A Buddenbrook háza is tiszteletét teszi; Guadagnino filmjében láthatóan egy másfajta nagypolgárság hanyatlik. A rendező hanyagul felemlegeti a nagy filozófus elődöket, akiknek nyomában piti, ellenszenves bölcsész hőseink loholnak: Arisztotelész, Hegel, Freud, Adorno, Foucault, Agamben. A szereplők sokat emlegetik az erényeket, az etikát és a moralitást (nem lőjük le a poént, ha eláruljuk, gyakorlatból mindannyian megbuknak): már felkészülünk, hogy a rendezőnek magvas gondolatai vannak a témákat illetően, de jobbára kielégítetlenül maradunk.

A bölcsész miliő minden formai jegye stimmel: a tekintélyt parancsoló oversize kosztümök, kordbársony zakók, a konyhapultokat is benépesítő kötetek a bölcsészrezidencián, és a szüntelen, fellengzős szellemi maszturbálás a lazítás pillanataiban is. Ezeknek a látszólag mély diskurzusoknak nincs sok értelme; néha képtelenség eldönteni, Guadagnino ironizál vagy tényleg ennyire idegen neki a filozófia nyelvezete. Pedig az akadémiai közeget tényleg felesleges védeni – melegágya a film karaktereihez hasonló válogatott nárcisztikusoknak –, de a rendező mintha csak bölcsészviccek alapján alkotná újra a filmbeli Yale-t. Ettől függetlenül a Vadászat után még lehetne egy harapós, aktuális dráma; ha a karakterei és a konfliktusai nem volnának olyan kimódoltak. Attól eltekintve, hogy a központi kvartett egyik tagja sem különösebben szimpatikus (ettől még szintén lehet kiváló egy film), mindegyikük olyan érzést kelt, mintha a forgatókönyv kedvéért kifejlesztett problémagép, nem pedig hús-vér ember lenne. Különösen igaz ez Maggie-re, aki állandó elnyomásra panaszkodik, miközben gazdag szülei bőkezűen támogatják az egyetemet. Edebiri másutt (A mackó, Bottoms) megmutatta, mennyi melegséget képes csempészni karaktereibe, itt csupán annyi a feladata, hogy cinikusan ütőkártyaként használja identitását (ahogy attól a fehér heteró bácsik rettegnek). Guadagnino szándékoltan homályban tartja, mi történt valójában Maggie és Hank között (leginkább az enigmatikus jégkirálynő Alma pszichéje érdekli), és azt hihetnénk, ez jót tesz a filmnek. Az eredmény azonban csalódást kelt: félő, hogy Guadagnino maga sem tudja, hol áll a #MeToo utáni politikai aknamezőn, és a dráma, ami lehorgonyozhatná filmjét erőtlenül elpárolog.

Forgalmazza az InterCom

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.