Jó dráma lehetne, mégis elpárolog Luca Guadagnino új filmje

Mikrofilm

A Vadászat után tudna ütősebb is lenni, ha a karakterei és a konfliktusai nem volnának olyan kimódoltak. 

Luca Guadagnino filmje olyan, mint egy örvény: eleve kényelmetlenül indul, de minden csak egyre zavarosabbá válik benne, továbbá van egy sötét középpontja. Ez a középpont Julia Roberts királynői filozófiaprofesszora, Alma (aki erősen emlékeztet Cate Blanchett nagymacskaszerű Tárjára), aki egyben a kusza film legjobb összetevője is. Aki ismeri, bálványozza, és ő kedvtelve sütkérezik a figyelemben. E gyengeségét csak a papucsférji szerepébe beletörődött pszichológus párja, Frederik (Michael Stuhlbarg) látja. Az épp előléptetésre váró nő két tűz között reked, amikor kedvenc PhD-hallgatója, Maggie (Ayo Edebiri) szexuális zaklatással vádolja meg kedvenc kollégáját a flörtölős, laza Hanket (Andrew Garfield). Hirtelen élet-halál kérdése lesz, hogy feministaként a fekete, leszbikus lány pártjára álljon, aki a fehér, heteró férfiak áldozatának mutatja magát, vagy Hanket támogassa, aki úgy érzi, a gazdag családból jött, elkényeztetett Maggie csak el akarja orozni tőle kemény munkával megszerzett pozícióját, amiért plagizálással vádolta őt.

A korunkról nagyot mondani igyekvő filmet át- meg átszövik Ingmar Bergman- és Woody Allen-áthallások (aki persze maga is kölcsönzött a nagy svédtől). Még Thomas Mann A Buddenbrook háza is tiszteletét teszi; Guadagnino filmjében láthatóan egy másfajta nagypolgárság hanyatlik. A rendező hanyagul felemlegeti a nagy filozófus elődöket, akiknek nyomában piti, ellenszenves bölcsész hőseink loholnak: Arisztotelész, Hegel, Freud, Adorno, Foucault, Agamben. A szereplők sokat emlegetik az erényeket, az etikát és a moralitást (nem lőjük le a poént, ha eláruljuk, gyakorlatból mindannyian megbuknak): már felkészülünk, hogy a rendezőnek magvas gondolatai vannak a témákat illetően, de jobbára kielégítetlenül maradunk.

A bölcsész miliő minden formai jegye stimmel: a tekintélyt parancsoló oversize kosztümök, kordbársony zakók, a konyhapultokat is benépesítő kötetek a bölcsészrezidencián, és a szüntelen, fellengzős szellemi maszturbálás a lazítás pillanataiban is. Ezeknek a látszólag mély diskurzusoknak nincs sok értelme; néha képtelenség eldönteni, Guadagnino ironizál vagy tényleg ennyire idegen neki a filozófia nyelvezete. Pedig az akadémiai közeget tényleg felesleges védeni – melegágya a film karaktereihez hasonló válogatott nárcisztikusoknak –, de a rendező mintha csak bölcsészviccek alapján alkotná újra a filmbeli Yale-t. Ettől függetlenül a Vadászat után még lehetne egy harapós, aktuális dráma; ha a karakterei és a konfliktusai nem volnának olyan kimódoltak. Attól eltekintve, hogy a központi kvartett egyik tagja sem különösebben szimpatikus (ettől még szintén lehet kiváló egy film), mindegyikük olyan érzést kelt, mintha a forgatókönyv kedvéért kifejlesztett problémagép, nem pedig hús-vér ember lenne. Különösen igaz ez Maggie-re, aki állandó elnyomásra panaszkodik, miközben gazdag szülei bőkezűen támogatják az egyetemet. Edebiri másutt (A mackó, Bottoms) megmutatta, mennyi melegséget képes csempészni karaktereibe, itt csupán annyi a feladata, hogy cinikusan ütőkártyaként használja identitását (ahogy attól a fehér heteró bácsik rettegnek). Guadagnino szándékoltan homályban tartja, mi történt valójában Maggie és Hank között (leginkább az enigmatikus jégkirálynő Alma pszichéje érdekli), és azt hihetnénk, ez jót tesz a filmnek. Az eredmény azonban csalódást kelt: félő, hogy Guadagnino maga sem tudja, hol áll a #MeToo utáni politikai aknamezőn, és a dráma, ami lehorgonyozhatná filmjét erőtlenül elpárolog.

Forgalmazza az InterCom

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.