Jó dráma lehetne, mégis elpárolog Luca Guadagnino új filmje

Mikrofilm

A Vadászat után tudna ütősebb is lenni, ha a karakterei és a konfliktusai nem volnának olyan kimódoltak. 

Luca Guadagnino filmje olyan, mint egy örvény: eleve kényelmetlenül indul, de minden csak egyre zavarosabbá válik benne, továbbá van egy sötét középpontja. Ez a középpont Julia Roberts királynői filozófiaprofesszora, Alma (aki erősen emlékeztet Cate Blanchett nagymacskaszerű Tárjára), aki egyben a kusza film legjobb összetevője is. Aki ismeri, bálványozza, és ő kedvtelve sütkérezik a figyelemben. E gyengeségét csak a papucsférji szerepébe beletörődött pszichológus párja, Frederik (Michael Stuhlbarg) látja. Az épp előléptetésre váró nő két tűz között reked, amikor kedvenc PhD-hallgatója, Maggie (Ayo Edebiri) szexuális zaklatással vádolja meg kedvenc kollégáját a flörtölős, laza Hanket (Andrew Garfield). Hirtelen élet-halál kérdése lesz, hogy feministaként a fekete, leszbikus lány pártjára álljon, aki a fehér, heteró férfiak áldozatának mutatja magát, vagy Hanket támogassa, aki úgy érzi, a gazdag családból jött, elkényeztetett Maggie csak el akarja orozni tőle kemény munkával megszerzett pozícióját, amiért plagizálással vádolta őt.

A korunkról nagyot mondani igyekvő filmet át- meg átszövik Ingmar Bergman- és Woody Allen-áthallások (aki persze maga is kölcsönzött a nagy svédtől). Még Thomas Mann A Buddenbrook háza is tiszteletét teszi; Guadagnino filmjében láthatóan egy másfajta nagypolgárság hanyatlik. A rendező hanyagul felemlegeti a nagy filozófus elődöket, akiknek nyomában piti, ellenszenves bölcsész hőseink loholnak: Arisztotelész, Hegel, Freud, Adorno, Foucault, Agamben. A szereplők sokat emlegetik az erényeket, az etikát és a moralitást (nem lőjük le a poént, ha eláruljuk, gyakorlatból mindannyian megbuknak): már felkészülünk, hogy a rendezőnek magvas gondolatai vannak a témákat illetően, de jobbára kielégítetlenül maradunk.

A bölcsész miliő minden formai jegye stimmel: a tekintélyt parancsoló oversize kosztümök, kordbársony zakók, a konyhapultokat is benépesítő kötetek a bölcsészrezidencián, és a szüntelen, fellengzős szellemi maszturbálás a lazítás pillanataiban is. Ezeknek a látszólag mély diskurzusoknak nincs sok értelme; néha képtelenség eldönteni, Guadagnino ironizál vagy tényleg ennyire idegen neki a filozófia nyelvezete. Pedig az akadémiai közeget tényleg felesleges védeni – melegágya a film karaktereihez hasonló válogatott nárcisztikusoknak –, de a rendező mintha csak bölcsészviccek alapján alkotná újra a filmbeli Yale-t. Ettől függetlenül a Vadászat után még lehetne egy harapós, aktuális dráma; ha a karakterei és a konfliktusai nem volnának olyan kimódoltak. Attól eltekintve, hogy a központi kvartett egyik tagja sem különösebben szimpatikus (ettől még szintén lehet kiváló egy film), mindegyikük olyan érzést kelt, mintha a forgatókönyv kedvéért kifejlesztett problémagép, nem pedig hús-vér ember lenne. Különösen igaz ez Maggie-re, aki állandó elnyomásra panaszkodik, miközben gazdag szülei bőkezűen támogatják az egyetemet. Edebiri másutt (A mackó, Bottoms) megmutatta, mennyi melegséget képes csempészni karaktereibe, itt csupán annyi a feladata, hogy cinikusan ütőkártyaként használja identitását (ahogy attól a fehér heteró bácsik rettegnek). Guadagnino szándékoltan homályban tartja, mi történt valójában Maggie és Hank között (leginkább az enigmatikus jégkirálynő Alma pszichéje érdekli), és azt hihetnénk, ez jót tesz a filmnek. Az eredmény azonban csalódást kelt: félő, hogy Guadagnino maga sem tudja, hol áll a #MeToo utáni politikai aknamezőn, és a dráma, ami lehorgonyozhatná filmjét erőtlenül elpárolog.

Forgalmazza az InterCom

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.