Minden fogyasztási szokásunkra kiterjedő trumpista médiabirodalom épül az Egyesült Államokban

Külpol

Egy elnöki rendelet segítségével a világ második leggazdagabb embere felügyelheti az amerikai tiktokozók algoritmusát, miközben a fia tévécsatornákat vásárol fel, és már a CNN-t is kinézte. Mindez nem csak a trumpi propaganda akadálytalan terjesztése szempontjából aggályos. 

Egészen furcsa, ami a mostanra már választásokat is befolyásoló tényezővé vált TikTok körül zajlott az elmúlt években az Egyesült Államokban. Egy ideig még arról is volt szó, hogy teljesen betiltják a kínai hátterű videós alkalmazást, de Donald Trump elnök végül nemcsak megkegyelmezett az appnak, hanem úgy tűnik, némi állami segítséggel egy szövetségesét juttatta ott kulcspozícióba. Az Egyesült Államok ugyanis az appot kiadó kínai ByteDance vállalattal és a kínai kormánnyal megállapodott a platform sorsáról, ennek lényege, hogy az amerikai üzemeltetése amerikai kézbe kerül.

A konstrukció részeként bár 20 százalékban továbbra is a ByteDance kezében marad a vállalat, a maradék 80 különféle érdekeltségekhez kerül, 45 százalékban pedig egy 14 milliárd dollár értékű vegyesvállalkozás fogja vinni a platform üzemeltetését. A legnagyobb tulajdonrészt az Oracle, a Silver Lake és az MGX befektetési alapok szerezték meg. Ezek közül messze az első név a legérdekesebb: a megállapodás szerint az új amerikai TikTok biztonsági műveleteit az Oracle névre hallgató cég felügyelné, amely egyben felhőszolgáltatást is nyújtana az újonnan létrejövő vállalatnak. Trump aláírt rendelete alapján ráadásul a platform algoritmusát is úgy használhatja majd a jövőben az amerikai részleg, hogy azt teljesen újra kell tanítani, kizárólag amerikai adatokkal.

Az adatbáziskezelő Oracle az 1970-es évek óta tartó építkezéssel lett az Egyesült Államok megkerülhetetlen szereplője, a cég élén álló Larry Ellison neve viszont kevéssé ismert Magyarországon, holott Elon Musk után jelenleg a világ második leggazdagabb embere, a TikTok-üzletbe való bevonásával pedig mintha egy Magyarországon már elég megszokott történet rajzolódna ki:

egy teljes és nagyon fontos üzletág, valamint rengeteg fontos adat jut kifejezett állami segítséggel egy kimondottan a vezetőhöz hűséges ember, illetve családja kezébe. 

Az Oracle elnöke a trumpista elköteleződését nem is akarja tagadni: a 345 millió dollárra becsült vagyonának egy részéből már a 2016-os választás idején is Donald Trumpnak kampányolt, a koronavírus-járvány idején pedig tanácsadóként segítette első ciklusa alatt az elnököt. A hála nem maradt el: a TikTok-rendeletet tulajdonképpen rá, illetve cégére szabták.

Az Oracle kezelné ugyanis majd az amerikai felhasználók adatait, felügyelné a biztonságot, ők auditálnák és tanítanák be az algoritmust is, a felhőszolgáltatásaik segítségével pedig támogatnák a működést, miközben társtulajdonosként az irányításban is részt vesznek. 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.