Kormánydöntéssel erőltetik Újpalotára a NER-milliárdos 65 méteres toronyházait

Belpol

Balázs Attila építőipari cége egy pillanatot sem várt: ahogy megjelent a XV. kerületi lakópark megvalósításának kiemelt státuszáról szóló kormányrendelet, elkezdte a földmunkákat a Pólus Center mellett. Ezzel eldőlt, hogy 65 méteres toronyházakat húznak fel a Szilas-patak mentén, kétszer akkora magas épületeket, mint amekkorákat a kerület építési szabályzata egyébként megengedne. A helyi civilek tömegesen demonstrálnak a beruházás ellen.

Az aradi vértanúk napjára időzítve pontot tett a kormány az esetleges kételkedésekre, a fővárosi önkormányzat tervezőinek aggályoskodására, a jogi szabályozások esetleges kérdőjeleire. Nem hagyott kétséget a felől, hogy a Balázs Attila érdekeltségében lévő Bayer Construct csoport mindenáron felépíti Újpalotán a Pólus Center és a World Mall (néhai Ázsia Center) bevásárlóközpont közötti 3400 lakásos lakóparkját. Az előzményekről ebben a cikkünkben írtunk:

A kormány az egyes gazdaságfejlesztési célú és munkahelyteremtő beruházásokkal összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról szóló rendelete október 6-i módosításában élesítette a lakóparkfejlesztést. Már nyáron kijelölte erre a Szentmihályi út és Szilas-patak közötti mezőt, de akkor még nem lépett hatályba, egyhetes társadalmi vitára bocsátották. A kormányrendelet módosításának célja, hogy: „elősegítse az első megfelelő otthon biztosításának lehetőségét támogató FIX 3 százalékos hitelprogram feltételeit teljesítő lakások építését az ezt szolgáló, Magyarország területén megvalósuló kiemelt beruházások gyorsabb, egyszerűbb és egységesebb eljárásrendben történő megvalósításának megteremtése által”.

A Bayer Constructot nem érhette meglepetésként a rendelet kihirdetése, az Orbán Viktor által jegyzett módosítás másnapján munkagépei megjelentek a World Mall szomszédságában elterülő területen. Körbekerítették egy részét, és megkezdték a talaj felső rétegének eltávolítását.

 
Fotó: A szerző felvétele
 

A beruházás kiemelt státuszának köszönhetően valamennyi hatósági eljárást a Pest megyei kormányhivatal fogja intézni. Más szakmai szervezet, hivatal, hatóság, a kerületi és a főváros önkormányzat illetékessége megszűnik, hogy beleszóljon az építkezésbe. Pedig a fővárosi önkormányzat tervezőinek voltak kritikai észrevételei a lakópark építésével kapcsolatban. Erről részletesen beszámoltunk előző cikkünkben azt követően, hogy a főváros önkormányzat klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottsága szeptember 1-én tárgyalt azokról az építési övezeti változtatásokról, amelyeket a XV. kerületi önkormányzat kezdeményezett. A XV. kerület – a május 29-i képviselő-testületi ülésén elfogadottak szerint – a Bayer Construct által építendő Szilas Lakópark területét intézményi vegyes területből településközponti vegyes területű mellékközpont területbe szerette volna átsorolni. A főváros szakbizottsága azonban elutasította az átminősítést. A fővárosi tervezők arra hivatkoztak, hogy a kért besorolás jellemzően a városrészek átmeneti zónáiban helyezkednek el, települési mellékközpontok a főközpontok tehermentesítését hivatottak szolgálni. A XV. kerület által bejelölt terület viszont nem kapcsolódik városközponthoz, így a lakóparknak szánt terület új településközponti vegyes terület kijelölése nem indokolt. Hiányolták a megvalósítás hátterét, körülményeit, hatásait bemutató tanulmányt is. A főváros elvárta volna, hogy ekkora beépítésnél mutassák be, hogyan oldják meg a közlekedési kapcsolatait, közműigényeit és környezetvédelmi kihívásait. Fontos szempont az utóbbi, hiszen a fejlesztési területtől néhány lépésre csordogál a Szilas-patak, ami a XVI. kerületi Naplás-tótól a Dunáig tartó ökofolyosó része.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.