Nena nem csak egyslágeres csoda – az új hullám ikonja, aki a német popot is felrakta a térképre

  • Massay-Kiss Andrea
  • 2025. október 18.

Zene

Hogyan és miért lett a már 60-as éveiben járó Nena maga a zeitgeist? Miért tartják egy német zenei mozgalom ikonjának? Miért nem egyszerű a német dalszövegeket megírni és elfogadtatni?

Ritka pillanat, hogy a német énekesnő, Nena bekerüljön a hírekbe a magyar sajtóban, de őszi, budapesti koncertjének beharangozása ilyen volt. Utoljára 40 éve járt itt, és tény, hogy keveset is tudunk róla. Az egyslágeres csodaként számontartott előadó ugyanakkor a tudtán kívül is tett azért, hogy a német nyelvű popdalok a világban jól megférjenek az angolok mellett. 

A német új hullám alakítójaként

A 1970-es évek végén bontakozott ki az az izgalmas zenei mozgalom, az úgynevezett Neue Deutsche Welle (röviden NDW, német új hullám), amely nemcsak hatással volt a 99 Luftballons énekesnőjére, hanem amelyet ő maga is alakított. Az NDW jellemzői az újfajta hangzás és a németül szóló dalok voltak, ami azelőtt azért nem volt evidens, mert a német nyelvű dalok enyhén bizarr hatást keltettek.

Inga Humpe, az NDW-s Neonbabies csapat egyik énekesnője szerint annak, aki németül akart énekelni, kísérletezéssel kellett megtalálni a sajátos ritmust egy olyan nyelvhez, amelyet azelőtt nem használtak dalokhoz. A német ugyanis keményebb, mint az angol vagy a francia, az angolnál például azért, mert sok három vagy annál több szótagú szó van benne. „És ha egy kicsit intelligensebb szöveget akarsz előadni, az nagyon nehéz. Ha valami ritmikusat akarsz csinálni, akkor valójában sok egyszótagú szóra van szükséged, mert könnyebb megfogalmazni, és ez német nyelven nem olyan egyszerű. Ki kell találnod valamit” – magyarázta Humpe.

A német új hullám annak köszönhette indulását, hogy Németországban a II. világháborút követő identitásválság évtizedei után a német művészet újra mert önmaga lenni. „Ez nem a nacionalizmusról szólt, hanem a kultúráról. Ez az új hullám nem csak az angolok, amerikaiak sajátja volt, hanem a kezdettől fogva rátalált a német kifejezési formákra” – írta Szőnyei Tamás az Az új hullám évtizede című könyvében. Nyilvánvaló az is, hogy az NDW az angol punk mozgalomtól kapta az első lökést, majd gyorsan alakultak sorra a zenekarok. A legismertebb formációk és előadók a teljesség igénye nélkül a Trio, a Spliff, a Palais Schaumburg, Nina Hagen, az Einstürzende Neubauten, Der Plan, a Krupps, a Toten Hosen, a Kraftwerk, a Malaria, illetve Nena.

Komm nach Hagen 

Amikor Gabrielle Suzanne Kerner, azaz Nena 2015-ben egy fellépés erejéig tiszteletét tette szülővárosában, az észak-rajna–vesztfáliai Hagenben, a közösségi médiában némi felzúdulás alakult ki. A meghirdetett koncert előtt egy nappal ugyanis NDW-emlékpartit szerveztek a városban, de az esemény szervezői kijelentették, nem hajlandóak Nena-dalokat lejátszani. Indokuk elsősorban a zenéje elüzletiesedése volt. Azt azonban figyelmen kívül hagyták, hogy Nena Kerner éppen azok közé tartozik, akik ráirányították Hagenra a figyelmet az NDW mozgalom kibontakozása idején.

 
Forrás: Facebook/Nena

A Ruhr-vidéki, Dortmund melletti ipari város neve különösen összeforrott a zenei mozgalommal, amolyan „keltetőként” működött a 70-es és 80-as évek fordulóján. Hermann Haring Nenáról szóló, 80-as években megjelent könyvében azt írta, hogy a Hagener Szene híre akkoriban bejárta Németországot, annak ellenére, hogy itt nem sokat bíbelődtek az új hangzásokkal vagy a zenei kísérletezéssel. Megjegyezte, Hagenban nem igazán lehetett érvényesülni, csak ha banktisztviselő vagy benzinkutas voltál, és még a foci sem volt jelentős a településen, de az már mondott valamit, ha zenekart alapítottál.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.