Meg kell halnia valakinek ahhoz, hogy nő legyen az elnök – milyenek a női politikusok a képernyőn?

Mikrofilm

Végre empátiát és női energiákat hoznak a politikába? Anyai gondossággal óvják az országot és az állampolgárokat? A diplomata című sorozat harmadik évadának apropóján megnéztük, milyen képet mutatnak az amerikai filmesek és tévéseknek a női politikusokról – és azt is, hogy ez miért fontos.

A 80-as és 90-es évek gyermekeinek a meséktől a filmeken át a könyvekig minden azt sulykolta, hogy bármik lehetnek, csak akarniuk kell – igen, akár politikusok is lányként. A sorozatok és filmek is tele voltak politikai ambíciókat dédelgető, de minimum aktívan politizáló karakterekkel.

A sztereotip tévés jókislányok, mint Lisa Simpson (A Simpson család) vagy Rory Gilmore és barátnője, Paris (Szívek szállodája) egyaránt Hillary Clintont tekintették példaképüknek, míg a Szívek szállodája egyik álomjelenetében a saját magát alakító Madeleine Albright is megjelent és esti mesét mondott Rorynak, aki a sorozat végére Obama kampánybuszán kapott újságíró-gyakornoki helyet. Még a Harry Potter-könyvek Hermione Grangere is aktívan politizált, tisztán látta a Mágiaügyi Minisztérium felől érkező veszélyeket, ráadásul hamarabb is, mint bárki más a társai közül. A Simpson család egy 2000-es részében Lisából lett az Egyesült Államok első női elnöke – az epizód jelentőségét pedig az is mutatja, hogy Kamala Harris stábjában valaki megcsinálta a házi feladatát, mert a 2021-es alelnöki beiktatáson Harris Lisa Simpson ruháját és ékszereit idéző szettet viselt.

Ha a tévében megcsinálták, akkor én is!

A filmes vagy tévés előképek nemcsak amiatt lehetnek érdekesek, hogy az emberek mit várnak el a megválasztásuk után a politikusoktól, hanem már azt is befolyásolják, hogy a nézők milyen mértékben vonódnak be a politikába.

Ráadásul mint kiderült, nemcsak a valódi politikusok hatnak inspirálóan a nők politika iránti érdeklődésére, hanem a fiktívek is. A kutatások alapján ugyanis valóban létezik a példaképhatás (role model effect), ez azt jelenti, hogy a nők hajlamosabbak politikailag aktívabbak lenni, ha van előttük egy példa, egy női politikus. Jennifer Hoewe poltikai kommunikációs szakember és médiapszichológus ezt vette alapul saját munkájához, vizsgálataival azt bizonyította, hogy a hatás akkor is fennáll, ha a példakép nem valós személy, hanem egy tévésorozat szereplője.

Ez természetesen nem azt jelenti, hogy Hillary Clinton vagy a Kártyavár záróévadában Claire Underwood (Robin Wright) hatására tömegesen indulnak majd az elnöki posztért nők. A politikai érdeklődés egészen széles skálán mozoghat kezdve attól, hogy valaki mennyire naprakész a választásokról szóló hírekből egészen odáig, hogy petíciót indít, részt vesz egy politikai megmozduláson, esetleg még beszédet is mond, és persze szavaz. Ilyen érdeklődést jelent az is, hogy valaki úgy érzi, számít a szavazata a választáson és van beleszólása abba, hogy mit csinál a kormányzat. Nem elég azonban erős női karaktereket látni a vásznon, az is kell, hogy a szereplők politikai vezető szerepet töltsenek be. 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.