Harvardi kutatók szerint még évekig távolságot kell tartanunk egymástól a koronavírus miatt

  • narancs.hu
  • 2020. április 15.

Katasztrófa

Szakaszosan és különböző intenzitással, de szükség lesz a társadalmi távolságtratásra, amíg nincs gyógyszer vagy védőoltás.

Az amerikai Harvard Egyetem egy kutatócsoportjának Science folyóiratban megjelent tanulmánya szerint akár 2022-ig együtt kell élnünk a társadalmi távolságtartás szabályaival - írja a hvg.hu.

A járványügyi szakértőkből, biológusokból és orvosokból álló csapat szerint, amíg nem lesz végőoltás vagy gyógyszer az új koronavírus kezelésére és/vagy megelőzésére, addig szakaszosan és különböző intenzitással ugyan, de szükséges lesz a társadalmi távolságtartásra, hogy elkerülhető legyen a járvány.

A mostani járvány modellezésekor arra alapoztak, hogy az új típusú koronavírus idényjellegű lehet (a többi koronavírushoz és az egyszerű influenzához hasonlóan). A probléma azonban az, hogy a szimulációs kísérletek során kiderült, hogy a SARS-Cov-2-nek több olyan ismeretlen jellemzője van, mint például az, hogy egyelőre nem tudják biztosan megállapítani, kialakul-e immunitás a gyógyultakban, és ha igen, mennyi ideig tart.

A kutatócsoport szerint tehát még sokáig szükség lesz helyben és időszakokban változó társadalmi távolságtartásra mindaddig, amígy megfelelő kezelési módszer vagy védőoltás nem lesz.

Marc Lipsitch járványügyi szakembe szerint a távolságtartás felfüggesztése közötti időszakokban viszont a koronavírus-járvány újra és újra fellángol majd, ráadásul a korábbinál valószínűsíthetően hevesebben, mert a vírus egyre szélesebb körben fertőz majd. De ez teheti majd lehetővé a csoportimmunitás kialakulását is.

A kutatók arra is figyelmeztettek, hogy miközben szükség van a távolságtartásra, ennek eltúlzott mértéke is káros lehet, mert megakadályozza a kollektív immunitás kialakulását.

A tudósok arra jutottak, hogy az új típusú koronavírus egyelőre ismeretlen, de biztos, hogy hosszú ideig nem tűnik el.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.