Harvardi kutatók szerint még évekig távolságot kell tartanunk egymástól a koronavírus miatt

  • narancs.hu
  • 2020. április 15.

Katasztrófa

Szakaszosan és különböző intenzitással, de szükség lesz a társadalmi távolságtratásra, amíg nincs gyógyszer vagy védőoltás.

Az amerikai Harvard Egyetem egy kutatócsoportjának Science folyóiratban megjelent tanulmánya szerint akár 2022-ig együtt kell élnünk a társadalmi távolságtartás szabályaival - írja a hvg.hu.

A járványügyi szakértőkből, biológusokból és orvosokból álló csapat szerint, amíg nem lesz végőoltás vagy gyógyszer az új koronavírus kezelésére és/vagy megelőzésére, addig szakaszosan és különböző intenzitással ugyan, de szükséges lesz a társadalmi távolságtartásra, hogy elkerülhető legyen a járvány.

A mostani járvány modellezésekor arra alapoztak, hogy az új típusú koronavírus idényjellegű lehet (a többi koronavírushoz és az egyszerű influenzához hasonlóan). A probléma azonban az, hogy a szimulációs kísérletek során kiderült, hogy a SARS-Cov-2-nek több olyan ismeretlen jellemzője van, mint például az, hogy egyelőre nem tudják biztosan megállapítani, kialakul-e immunitás a gyógyultakban, és ha igen, mennyi ideig tart.

A kutatócsoport szerint tehát még sokáig szükség lesz helyben és időszakokban változó társadalmi távolságtartásra mindaddig, amígy megfelelő kezelési módszer vagy védőoltás nem lesz.

Marc Lipsitch járványügyi szakembe szerint a távolságtartás felfüggesztése közötti időszakokban viszont a koronavírus-járvány újra és újra fellángol majd, ráadásul a korábbinál valószínűsíthetően hevesebben, mert a vírus egyre szélesebb körben fertőz majd. De ez teheti majd lehetővé a csoportimmunitás kialakulását is.

A kutatók arra is figyelmeztettek, hogy miközben szükség van a távolságtartásra, ennek eltúlzott mértéke is káros lehet, mert megakadályozza a kollektív immunitás kialakulását.

A tudósok arra jutottak, hogy az új típusú koronavírus egyelőre ismeretlen, de biztos, hogy hosszú ideig nem tűnik el.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.