Iskolai járványkezelés: a szülők szerint változtatni kell a kormányzati intézkedéseken!

  • narancs.hu
  • 2020. november 5.

Katasztrófa

Több mint tízezer szülő válaszolt a Szülői Hang felmérésére.

Összesen 10 071 szülői válasz érkezett a Szülői Hang Közösség online felmérésére, melyből képet kaphatunk a járvány elleni iskolai védekezésről, a szülők által tapasztalt tanulmányi problémákról és otthoni nehézségekről.

Mint írják, a szülői válaszok 90%-a jelez problémát a kormányzati intézkedések betartását, betarthatóságát illetően.

A Szülői Hang felmérése szerint a leggyakoribb problémák:

a tanórákon a tanulók közt nincs meg a 1,5m-es távolság, és maszkot sem viselnek (ezt 71%-ban tapasztalták a szülők),

nem megfelelően végzik el a kontaktkutatást és tesztelést (70%),

nem megfelelően vagy nem időben hozzák meg a korlátozó intézkedéseket (távoktatás, karantén) (57%),

kevert osztályokkal, maszkviselés nélkül tartanak tanórákat (40%).

Szintén problémát jelent a

tornaórák korlátozás nélküli megtartása a tornateremben (26%), a lázmérés során kialakuló sorbanállás (20%), az ebédeltetésnél együtt levő túl sok gyermek (21%), a nem elegendő kézfertőtlenítő (14%), és a folyosói maszkviselés hiánya annak ellenére, hogy a különböző osztályok keverednek (11%).

Az egyes iskolák a kormányzati intézkedéseken túl további intézkedéseket is bevezethetnek, bár ezekkel csak az iskolák kisebb részében élnek. Így például 27%-ban jelezték a szülők, hogy az iskolában a tanárok a tanórán is rendszeresen maszkot hordanak, 39%-ban elmarad az éneklés az énekórán, 16%-ban pedig az állami tesztelés hiányában saját önköltséges tesztelést is végeznek.

31% kifejezetten elégedetlen.a szülő és az iskola kommunikációja tekintetében.

Ahol az idei tanévben az osztály- vagy iskola szintű távoktatásra került sor, az ebben résztvevők véleménye alapján 33% kifejezetten elégedetlen a távoktatás minőségével, ebből 18% pedig úgy nyilatkozott, hogy érdemben nincs is távoktatás.

A helyzet tarthatatlan

Az idei tanévben a járvány következményei miatt 30%-ban keletkeztek lemaradások. Az iskola csak az esetek kb. harmadában (29%) tud legalább részben segíteni a lemaradások behozatalában. Csupán 5%-ban teremtették meg annak lehetőségét, hogy az otthoni karanténból a tanuló online bekapcsolódhasson a tanórába. A szülők túlnyomó többsége (71%) szerint a járvány miatt csökkenteni kellene a központilag előírt megtanulandó tananyag mennyiségét.

A szülők számára a távoktatás jelentős többletterhet jelent, 49% számára hosszú távon nem összeegyeztethető a munkával, ebből 18%-nak már rövid távon is problémát jelent a távoktatás. Szintén 48% jelezte, hogy pénzügyi nehézséget jelent a munkahelyről való kimaradás. A nehézségek ellenére a szülők többsége (59%) kívánatosnak tartaná, hogy a jelenleginél szélesebb körben térjenek át a távoktatásra a járvány terjedésének megfékezése érdekében.

A távoktatásra nemet mondók jelentős része viszont úgy nyilatkozott, hogy nem tudja összeegyeztetni a távoktatást a munkájával. Ha a kérdést csak azok körében nézzük, akiknél a távoktatás összeegyeztethető a szülők munkájával és így a szülői választ csak a gyermek érdeke és a járvány elleni védekezés határozza meg, a túlnyomó többség (85%) támogatja, hogy a távoktatást a jelenleginél szélesebb körben alkalmazzák.

A kormányzat tehát egy kényszerű döntést erőltetett a szülői társadalomra:

nem adták meg a családoknak a szükséges védelmet ahhoz, hogy a szülők a távoktatás közben is megtarthassák a munkájukat (például jogi védelem vagy táppénz lehetőség segítségével), és ezáltal a szülők jelentős részét ellenérdekeltté tették a távoktatás kibővítésével kapcsolatban. Mindeközben a kormányzat a ritkán elvégzett tesztelés és kontaktkutatás miatt csak ritkán rendel el távoktatást, holott a szülői társadalom jelentős része ennek kibővítését látná indokoltnak, legalább azokban az esetekben, amikor az iskolában előforduló fertőzések ezt szükségessé teszik.

Összességében a szülők szerint változtatni kell a járványügyi intézkedéseken. A számos szülő idézettel is illusztrált probléma közül kiemelkedik a nem megfelelő kommunikáció a szülő és az iskola között, a távoktatás gyenge minősége és a járványügyi szabályok be nem tartása.

 

Járványkezelés az iskolákban: aggódnak a szülők, változtatni kell

A Szülői Hang Közösség széleskörű online felmérést végzett az iskolai járványkezelésről. A 10 ezer szülői visszajelzés legfontosabb eredményei a következők. A kormányzati intézkedések végrehajtásával kapcsolatban: A szülői válaszok 90%-a jelez problémát a kormányzati intézkedések betartását, betarthatóságát illetően.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.