Kemenesi Gábor: "Szóljunk az étteremben ha nincs maszk a pincéren"

  • narancs.hu
  • 2020. július 22.

Katasztrófa

A virológus szerint se a félelemnek, se az álszakértői megnyilvánulásoknak nem szabad engednünk.

"Továbbra is hiszem, hogy mind a vírustól való félelem, mind pedig a tudatlanságból fakadó őrült összeesküvések hajhászása is a tudomány elszigetelődésének eredménye, amin nagyon remélem, hogy a jelenlegi tudósgeneráció elkezd enyhíteni. Kérek mindenkit, hogy se a félelemnek, se pedig az álszakértői megnyilvánulásoknak ne engedjen – mindkettő ellenszere pedig a tudományos tudás keresése, megértése és követése" – írja Facebook-oldalán Kemenesi Gábor virológus.

A virológus szerint a vírus továbbra is egy magas fertőzőképességű, a populáció bizonyos szegmensében súlyos és sok esetben végzetes megbetegedéshez vezető kórokozó.

"A változást csakis a megértés és társadalmi összefogás hozhatja el. Jelenleg a társadalmi összefogás legfőbb mércéje a széleskörű tudatosság:

  • hordjuk a maszkot, ahol kell
  • tartsuk a távolságot, ahol kell
  • figyeljünk a kézhigiéniára
  • tájékozódjunk."

Majd azt írja, mindenki emelje fel a hangját, ha a társadalmi érdekeket szolgáló tudatosság csorbát szenvedne, vagyis:

"szóljunk a benzinkúton, ha nincs maszk a többieken, szóljunk az étteremben, ha nincs maszk a pincéren."

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.