Közvetlenül az idősotthonokhoz fordult információért a képviselő

  • narancs.hu
  • 2020. április 16.

Katasztrófa

A válaszok letaglózóak..

"Mivel Müller Cecília és a kormány a minimális adatszolgáltatást teljesíti csak a közvélemény felé és sok olyan kérdésre nem kapunk választ, ami érdekelné az embereket, ezért közvetlenül az idősotthonok vezetőihez fordultam azzal, hogy őket hogyan érinti a koronavírus járvány" – írja Facebook oldalán Kassai Dániel, a XVIII. kerület független önkormányzati képviselője.

Kassai azt írja, több száz adatkérésen van túl, az ország szinte minden részéről kapott információkat és több mint 30 intézményvezetővel beszélt az ágazat problémáiról. A képviselő szerint a válaszok letaglózóak voltak, ugyanis sok esetben sem a személyi, sem a tárgyi feltételek nem adottak az otthonokban a járvány elleni hosszabb védekezéshez, főleg vidéken.

Kassai Dániel

Kassai Dániel

Fotó: Facebook

Kassai a kapott információkból a következőket szűrte le:

Az idősotthonokban dolgozók többségének csak szociális végzettsége van, az egészségügyi végzettségűek száma kevés, Kásler Miklós miniszter úr mégis utasításokat küld és elvárja, hogy a betegeknél szakápolást végezzenek, vagy például oxigénterápiát tartsanak.

Sok intézménynek nincs egészségügyi működési engedélye a szakemberhiány és a költségek miatt, ami az engedély megszerzéséhez kell.

Az otthonok túlterheltek, mindenhol várólista van, ezért nehezen oldható meg a koronavírusos betegek izolációja. Az állami és önkormányzati fenntartású otthonokban kevés az olyan szoba, ami külön mosdóval, wc-vel rendelkezne, vagyis az elkülönítés sok helyen fizikai akadályokba is ütközik. Az intézményvezetők ennek ellenére mindent megtesznek a lehetőségeiken belül: átalakítják a társalgót, áthelyeznek lakókat, hogy szoba szabaduljon föl, viszont 1-2 koronavírus gyanús beteg elkülönítésén túl nagyobb létszámú beteg esetén ezt már nehezen tudják megoldani.

A tesztelésben egyáltalán nem kapnak segítséget a kormánytól, sőt volt olyan otthon, ahol miután az intézményvezető saját költségén felelősen teszteket rendelt (ami koronavírust mutatott ki több idősnél) kapott egy telefont, hogy ezt mégis hogy képzeli.

Az otthonok többsége jelenleg nem tesztel. Ennek főleg anyagi korlátai vannak, ugyanis egy megbízható teszt nagyjából 5000 Ft lakónként, amit időközönként meg kell ismételni, ha meg akarják állapítani, hogy még mindig fertőzésmentes-e az intézmény.

A legtöbb válaszadó arról tájékoztatott, hogy továbbra is teszt elvégzése nélkül küldik vissza a kórházból az otthonba a betegeket.

Az idősotthonok a kormánytól eddig főleg egyszer használatos sebészeti maszkokat kaptak mást nem nagyon. Ellenben a kormány és az Operatív Törzs elvárja ezektől az intézményektől, hogy eszköz és forrás nélkül is a hatósági utasításokat hajtsák végre és ezt nyomatékosítva most minden idősotthonban népegészségügyi vizsgálatot tartanak.

A népegészségügynél dolgozók viszont elmondásuk szerint egyenlőre sok helyen nem kaptak védőfelszerelést ahhoz, hogy biztonságban megvizsgálhassák az otthonokat, a gyors ellenőrzésre pedig az intézmények nincsenek felkészülve.

A kormányzati felelősségvállalás, az idősotthonok megfelelő védőfelszereléssel ellátása, tesztelése állami forrásból éppen ezért nem várhat tovább.

Az idősotthonok vezetői és munkatársaik már régóta felelősséget vállalnak a társadalom egy olyan rétegéért, akik jelenleg a legnagyobb veszélyben vannak, ellenben megbecsülést nem csak utasításokat kapnak. Ők is 3 műszakban vigyáznak az idősekre és ők is félnek attól, hogy megfertőződhetnek. Nekik ugyanúgy jár a figyelem és a védelem, ugyanúgy jár a taps a munkájukért, mint az egészségügyben dolgozóknak.

(forrás: hvg.hu)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.