Megkezdik az egyes kritikus infrastruktúrában dolgozók oltását

  • narancs.hu
  • 2021. március 24.

Katasztrófa

A tömeg- és vasúti közlekedés, valamint az áramellátás érintett dolgozói is kaphatnak vakcinát.

A lakosság átoltottsága 16,8 százalékos, ennek ellenére is minden tekintetben szárnyalnak a koronavírus-járvány jelenlegi adatai. Ezzel kezdődött az operatív törzs szerdai sajtótájékoztatója, melyen Müller Cecília országos tisztifőorvos kiemelte, hogy egy csütörtöktől érvényben lévő kormányrendelet szerint a területileg illetékes kórházak szakmai irányítása alá kerülnek az önkormányzati szakrendelők (a rendelőintézetek és a háziorvosi praxisok is) a veszélyhelyzet idejére. Azok a háziorvosok vonhatók be a központi védekezésbe, akiknek olyan szakirányú végzettségük van, mely kamatoztatható a praxison kívül is. Hangsúlyozta, egy-egy háziorvos kiemelése ellenére a védőoltási tevékenység zavartalan marad. A cél a hatékonyabb egészségügyi védekezés, a betegellátás és az egészségügyi dolgozók kiegyensúlyozottabb terhelése.

Az országos tisztifőorvos hangsúlyozta az erők koncentrálására van szükség a leterheltség miatt a megfelelő betegellátás érdekében. Kiemelte, hogy a védőoltások beadása a vakcinák érkezése szerint zajlik.

Müller Cecília egyben bejelentette, megkezdik az egyes kritikus infrastruktúrában dolgozók oltását. A tömeg- és vasúti közlekedés, valamint az áramellátás érintett dolgozói is kaphatnak mostantól vakcinát, ha regisztráltak az oltásra. Felsorolásában

a BKK, a Paksi Atomerőmű és a Magyar Villamos Művek, valamint a MÁV és a GYSEV érintett dolgozóit említette.

E mellett a 65 év felettiek oltása is folyamatosan zajlik.

A sajtótájékoztatón Müller Cecília még elmondta, stagnál, illetve néhány helyen csökken a szennyvízben jelen lévő örökítőanyag, ezért arra kérte az ezzel foglalkozó illetékeseket, ne várjanak egy hetet az újabb méréssel, hanem e héten ismételjék meg azokat, hogy biztosabb konzekvenciákat lehessen levonni a fertőzöttségről.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.