Szemléletes ábrán látszik a koronavírus gazdasági hatása: drasztikusan visszaesett a repülők száma

  • narancs.hu
  • 2020. február 22.

Katasztrófa

Januárban még közel 13 ezer, ma meg alig több mint 1600 repülő indul Kínába vagy érkezik oda.

A New York Times interaktív grafikája a Flight Radar 24 adatai alapján azt mutatja be, milyen drasztikusan csökkent a légiközlekedés január utolsó hete óta napjainkig – hívta fel a figyelmet az ábrára a 444.hu. Mint ismert, a kínai hatóságok január 23-án kezdtek bevezetni utazási korlátozásokat. Elsőként akkor a járvány epicentrumában, Vuhanban tiltották be egyik napról a másikra a közlekedést. Három héten belül napi pedig 15000-ről 2000-re csökkent a Kínából induló, oda érkező gépek száma.

Az ENSZ Egészségügyi Világszervezete, a WHO szerint a kínai utazási korlátozások két-három héttel is késleltethették a járvány átterjedését más országokra, vagyis például ennek is köszönhető, hogy csak a héten kezdtek Kínán kívül Iránban és Dél-Koreában is járványgócok kialakulni.

A New York Times szerint Kína növekvő elzártsága tartós hatással lesz a világgazdaságra. Napi 13 ezer gép nem száll fel, nem szállítja a kínai turistákat, akik az ENSZ statisztikái szerint 2018-ban 277 milliárd dollárt, az amerikai turistáknál kétszer többet költöttek a világban.

A repülőjáratok visszaesése nem csak a turizmusban is óriási veszteségeket okoz – a turizmusban minden ötödik dollárt a kínaiak költik el –, de kihat az ország teljes belföldi és globális kereskedelemére is, ami alapján cégek sora, köztük például már az Apple is úgymond lefelé módosította idei terveit.

Míg az Oxford Economics gazdaságelemző cég legfrissebb jelentésében azzal számol, hogy egy világjárvány akár 1100 milliárd dollárral, 1,3 százalékkal is visszavethetné a világgazdaságot. Ez utóbbi esetben az eurozóna és az Egyesült Államok gazdasága is recesszióba süllyedne.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.