Szemléletes ábrán látszik a koronavírus gazdasági hatása: drasztikusan visszaesett a repülők száma

  • narancs.hu
  • 2020. február 22.

Katasztrófa

Januárban még közel 13 ezer, ma meg alig több mint 1600 repülő indul Kínába vagy érkezik oda.

A New York Times interaktív grafikája a Flight Radar 24 adatai alapján azt mutatja be, milyen drasztikusan csökkent a légiközlekedés január utolsó hete óta napjainkig – hívta fel a figyelmet az ábrára a 444.hu. Mint ismert, a kínai hatóságok január 23-án kezdtek bevezetni utazási korlátozásokat. Elsőként akkor a járvány epicentrumában, Vuhanban tiltották be egyik napról a másikra a közlekedést. Három héten belül napi pedig 15000-ről 2000-re csökkent a Kínából induló, oda érkező gépek száma.

Az ENSZ Egészségügyi Világszervezete, a WHO szerint a kínai utazási korlátozások két-három héttel is késleltethették a járvány átterjedését más országokra, vagyis például ennek is köszönhető, hogy csak a héten kezdtek Kínán kívül Iránban és Dél-Koreában is járványgócok kialakulni.

A New York Times szerint Kína növekvő elzártsága tartós hatással lesz a világgazdaságra. Napi 13 ezer gép nem száll fel, nem szállítja a kínai turistákat, akik az ENSZ statisztikái szerint 2018-ban 277 milliárd dollárt, az amerikai turistáknál kétszer többet költöttek a világban.

A repülőjáratok visszaesése nem csak a turizmusban is óriási veszteségeket okoz – a turizmusban minden ötödik dollárt a kínaiak költik el –, de kihat az ország teljes belföldi és globális kereskedelemére is, ami alapján cégek sora, köztük például már az Apple is úgymond lefelé módosította idei terveit.

Míg az Oxford Economics gazdaságelemző cég legfrissebb jelentésében azzal számol, hogy egy világjárvány akár 1100 milliárd dollárral, 1,3 százalékkal is visszavethetné a világgazdaságot. Ez utóbbi esetben az eurozóna és az Egyesült Államok gazdasága is recesszióba süllyedne.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.