Kiállítás

A kétfejű kisbárány

Szalay Péter: Kettős látás

Képzőművészet

Az életkora alapján még fiatal művésznek tekinthető Szalay rendkívül izgalmas és sokrétű életművel büszkélkedhet, amely alapjaiban változtatja meg a szobrászattal kapcsolatos általános elképzeléseket - még ha ezen a területen nincs is egyedül.

A művész különleges munkáit leginkább az ironikus és egyben komoly konceptualitás jellemzi, és többek közt olyan szobrászati problémák foglalkoztatják, mint a lebegés, a feszített egyensúlyi helyzet, vagy a minimális mozgás, amelyhez gyakran szobrászatidegen tárgyakat használ fel (szappan, expander, gyermekláncfű, cipősdoboz, szobanövény, mechanikus óraszerkezet, tévéantenna, csipkéből varrt kosárlabdaháló).

Szalayt nem az egyéni kézjegy megteremtése és makacs újraalkotása vonzza, hanem az ötletek kreatív megvalósítása. Így első látásra nehezen állíthatnánk, hogy ugyanaz a művész készítette például a szőnyegporolós feszületet (Nevelés, 2011), a maszkként használható acél dísztárcsát (2011), a villanymotoros áttétellel mozgatott futónövényt (Hirtelen 2.0, 2012), vagy azt a művet, amelyben az Arnold Schwarzenegger képmása mögé rejtett mozgásérzékelő a látogató közeledését érzékelve beindít egy fekvőtámaszokat nyomó szerkezetet (Just do it, 2010).

Tény azonban, hogy a művész gyakran él művészettörténeti utalásokkal. Duchamp-t idézi egy biciklikerekes munka, és az a 2012-es, DADA feliratú, dobókockákkal megpakolt cipősdoboz, amely egyszerre "produkál mozgást és hangot (horkol)". Beuysra utal a fűrésszel "kettészelt" kalap (2013), Erdély Miklósra pedig a Piros hó (2008). Többször találkozhatunk vallási rekvizitumokkal, például olyan, imakönyvbe illő szentképpel, amely alternatív energiaforrásként működik (a tapogatókorongokkal a képhez kapcsolt fogyasztó leszívhatja a műben tárolt szakrális energiát). Szalay több művéhez (kultúr)politikai olvasat is társul - a kedvencem az a halálos fegyvert, egy bokszert formázó bronzplakett, amelyen az MMA logója látható.

Mostani, az acb galériában látható kiállításának előzménye a tavalyi, az acb galéria akkor nyíló filiáléjában, az acb.attachmentben megvalósított Maradványérték című tárlata. Itt a felújítás közben termelődő sittet (téglákat, építészeti tagozatokat, szemetet) úgy prezentálta, mintha egy régészeti leletet látnánk. Ahogy a kiállítás mostani kurátora, Kozák Zsuzska írja: "míg a Maradványérték jelenbeli anyagot helyezett a múltba archiváló módszerekkel, addig a Kettős látás régi idők fenoménjeit ülteti vissza a jelenbe". Ez utóbbi azt jelenti, hogy a fő kiállítótérben különös nippeket látunk. Nem azért különösek, mert életképeket (kislány vizslával, kisfiú nyúllal) vagy futballistát és szürke marhát "ábrázolnak", hanem mert az alakok tengelyszimmetrikusan, egyfajta sziámi ikrekként "összenőttek" (a focisták például a fejüknél, a nyuszis kisfiúk meg a feneküknél, nem beszélve a szürke marhákról, amik a fejüket is elvesztették a "párosítás" közben). Ráadásul minden kicsi, posztamensre helyezett, giccses (és porcelánnak tűnő, de valójában műanyag) nipp-mutánsból kettő található a térben. A duplikátum és duplikátumai mögött a falakon a Rorschach-teszt (értelemszerűen tengelyszimmetrikus) képei sorakoznak.

Szalay visszafordítja a geometria és a pszichológia egy-egy "sarokkövét". Hiszen, hasonlóan a tengelyszimmetriában ("amely az ember zsigeri esztétikai érzéke szerint kellemes dolog", de mindenképpen a tökéletesség képzetét - lásd kör, gömb, négyzet, kocka - sugározza) támadt zavarral, a korábban tudományosan elfogadott teszten használt ábrák is hitelességi problémákat hordoznak (mivel a teszt eredménye nagyban függ a kiértékelő személyétől, azaz amit kapunk, az nem más, mint a reflexió reflexiója).

A valóságra feszített értelmezési hálók kudarcának "felmutatása" mellett Szalay konkrétan a látás problémáját is bevonja a kiállításba. Az acb galéria üvegkalitkájában látható (érzésem szerint a művésztől elvártnál jóval didaktikusabb) mű három fényképet, három különböző 3D-s szemüveget (csak pirosat, pirosat és kéket és csak kéket) viselő arcot, és három, a színes szemüvegeknek megfelelően kifestett széket tartalmaz. Ha eltekintünk az árnyalatnyi Joseph Kosuth-utalástól, vigyázó szemünket a kettős látásként nevezett betegségre vethetjük. A pszichoszomatikus vagy neurológiai betegségnek számtalan oka lehet (például az egyik szemizom gyengesége, vagy az agyérgörcsnek nevezett, kis területet érintő agyvérzés), de minden esetben a látás mechanizmusának zavara okozza. Két szemünk a valóság két eltérő szeletét látja: jó esetben ezt az agy egyetlen térbeli képpé transzformálja, rossz esetben szellemképesen egymásra vetíti, a legrosszabb viszont az, amikor a beteg a kettőt külön látja. Elfogadom, bármit is jelentsen, hogy - amint a kurátor írja - Szalay a szimmetria fogalmával itt "egyfajta etnomatematikai kitekintéssel gyakorol kritikát", sőt azt is, hogy a pszeudonippek beemelése kimeríti az intézménykritika fogalmát, de érzésem szerint másról van szó.

A kettős látás egyfajta metafora, amelyet a kiállítás fő műve közvetít a leginkább. Ennek nem látható, csak hallható része a (nem a szellemek túlvilági üzenetét hordozó, hanem) valódi, minden hangfrekvenciát azonos erősséggel sugárzó, többek közt a bolondokházában alkalmazott, nyugtató hatású fehér zaj. Ez öleli körül azt a felnagyított, kicsit szemcsés (Chylinski György 1904-es, a Néprajzi Múzeumban őrzött fényképén alapuló) képet, melyen két alak, egy csikós szűrben, egy juhász pedig bundában látható, illetve az előttük fekete talapzaton álló, bájos, kétfejű báránykát (képünkön). Mi más ez, ha nem a kettészakadt ország képi mása? Bár így, a választások után igazi hungarikumként bevezethetjük a hármas látás fogalmát.

acb galéria, Budapest VII., Király u. 76., nyitva május 29-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.