Kiállítás

Horváth Tibor: "Fagyott vízen a szél is csúszik"

  • - dck -
  • 2014. június 15.

Képzőművészet

A művész neve nem csupán a világ legrövidebb diplomavédéséről (2003) lehet ismert, hanem arról a többször bemutatott videójáról is, melyben egy erdőben sétáló kopasz fiatalember olyannyira leüvölti a magyar zászlót, hogy az elsápad (monokrómmá válik) félelmében.

Ebből is kitetszik, hogy Horváth művészeti attitűdjének szerves része a provokáció, illetve a társadalom- és intézménykritika, jelesül az ál-Magyarország politikai visszásságainak és megkövült struktúráinak kíméletlenül gunyoros ostorozása.

Most kiállított három installációját a szabadságharc fogalma köti össze. Ennek is a pátoszmentes, kudarcos és kisstílűen működő válfaja, amelynek jellemzője, hogy a "polgár olykor saját kardélére tűzi könyvelőjét [...], de szeme se rebbenhet, ha a gázolvasót fogadja otthon vacsorára".

Ezt a kiábrándult szabadságharc-képet visszhangozzák a művek is. A művészeti intézmények megváltozott viszonyaira reflektáló tábla (amelyen minden, a látogató által is felírható szónak a-ra kell végződnie) végeredményben éppoly kusza és zavaros helyzetet mutat, mint az újraosztott és szétvert kulturális mátrix. Ez a (szó szerinti) bénultság köszön vissza az Együtt 2014 című, legalább kétolvasatú munkán. A falra felszögezett, vázai mentén szétfeszített két felnőtt- és egy gyerekbicikli a polgári család szabadságának metaforikus tárgyát dermeszti meg, mellesleg pedig utal a kormányváltó pártok kormányzásképtelenségére.

A kiállítás legjobb műve egy térdelő alakot formázó, fej nélküli faszobor, amely az 1990-es választásokra készített, Brezsnyev és Kádár csókját "ábrázoló" fideszes pólót viseli, mellén egy 1849-es, a szabadságharc leveréséért osztogatott kitüntetéssel. Ennél frappánsabban nehéz az ifjú demokraták pályafutását jellemezni.

acb Attachment, Budapest VI., Eötvös u. 2., nyitva május 29-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."