Kiállítás

Horváth Tibor: "Fagyott vízen a szél is csúszik"

  • - dck -
  • 2014. június 15.

Képzőművészet

A művész neve nem csupán a világ legrövidebb diplomavédéséről (2003) lehet ismert, hanem arról a többször bemutatott videójáról is, melyben egy erdőben sétáló kopasz fiatalember olyannyira leüvölti a magyar zászlót, hogy az elsápad (monokrómmá válik) félelmében.

Ebből is kitetszik, hogy Horváth művészeti attitűdjének szerves része a provokáció, illetve a társadalom- és intézménykritika, jelesül az ál-Magyarország politikai visszásságainak és megkövült struktúráinak kíméletlenül gunyoros ostorozása.

Most kiállított három installációját a szabadságharc fogalma köti össze. Ennek is a pátoszmentes, kudarcos és kisstílűen működő válfaja, amelynek jellemzője, hogy a "polgár olykor saját kardélére tűzi könyvelőjét [...], de szeme se rebbenhet, ha a gázolvasót fogadja otthon vacsorára".

Ezt a kiábrándult szabadságharc-képet visszhangozzák a művek is. A művészeti intézmények megváltozott viszonyaira reflektáló tábla (amelyen minden, a látogató által is felírható szónak a-ra kell végződnie) végeredményben éppoly kusza és zavaros helyzetet mutat, mint az újraosztott és szétvert kulturális mátrix. Ez a (szó szerinti) bénultság köszön vissza az Együtt 2014 című, legalább kétolvasatú munkán. A falra felszögezett, vázai mentén szétfeszített két felnőtt- és egy gyerekbicikli a polgári család szabadságának metaforikus tárgyát dermeszti meg, mellesleg pedig utal a kormányváltó pártok kormányzásképtelenségére.

A kiállítás legjobb műve egy térdelő alakot formázó, fej nélküli faszobor, amely az 1990-es választásokra készített, Brezsnyev és Kádár csókját "ábrázoló" fideszes pólót viseli, mellén egy 1849-es, a szabadságharc leveréséért osztogatott kitüntetéssel. Ennél frappánsabban nehéz az ifjú demokraták pályafutását jellemezni.

acb Attachment, Budapest VI., Eötvös u. 2., nyitva május 29-ig

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.