Kiállítás

Lendületes kezdés

Merészebb, mint a festészet. A modern magyar kereskedelmi plakát 1924-1942

  • - kovácsy -
  • 2014. június 15.

Képzőművészet

Legfőképpen talán nyitott és levegős, kozmopolita, européer hangulatával hat a látogatóra ez a kibővített plakátkiállítás, amiben kétségkívül szerepe van a rendezőnek, Bakos Katalinnak is, még inkább azonban a főszereplőknek.

Ők pedig a korszak alkotói, képző- és iparművészek, akiknek a plakátjai mindmáig a hatásuk alá vonják az embert magas technikai színvonalukkal, expresszív erejükkel, minimalista, de annál erőteljesebb forma- és színvilágukkal. Mintha a tág szemhatárú kultúrának egyfajta ellenpólusát képezték volna a Trianon utáni Magyarország egyre görcsösebb, magába fordultabb és kirekesztőbb szellemi szűkösségével szemben. Ehhez persze nem volt elég az olyan alkotók együttes jelenléte, mint Berény Róbert (aki a Tanácsköztársaság híres "Fegyverbe!" plakátja miatt évekig tartó emigrációban bővíthette az ismereteit, csiszolhatta képességeit), Bortnyik Sándor (aki szintén emigrált néhány évre, majd az új nemzetközi irányzatok hazai szószólójaként tevékenykedett), Csemiczky Tihamér, Irsai István, Konecsni György és inkább csak szakmai körökben ismert és elismert társaik.

A plakát igazi terepe a fogyasztás, az áruk, a választék, a kereskedelem világa, és ez a világ történetesen a húszas évektől kezdett teret nyerni Magyarországon - nyilván inkább csak a városi polgárság köreiben, hiszen mások nem is gondolhattak világvevő rádióra, teniszbérletre, strandcipőre. A kiállítás fontos érdeme, hogy miközben hangsúlyozza az egyedülállóan nagyszámú kiállított remekmű esztétikai értékeit, aláhúzza azokat a társadalmi összefüggéseket is, amelyek a plakátművészet korabeli forradalmának az értelmét adják. És itt valóban nem túlzás a "forradalom" kifejezés, hiszen egy teljesen megváltozott művészi világkép alkalmazkodik, sőt megy elébe a nagyvárosi élet felgyorsulásának, a házi munkák könnyebbé válásának, az informálódási igények fölerősödésének. Olyan termékeket kell immár népszerűsíteni, ráadásul izomból, hatékonyan, amelyeket a korábbi, részletezőbb, egyszerre bőbeszédű és elegánsan meghitt, mondjuk, szecessziós reklám világával nehéz volna összeegyeztetni. A zsákos szén, a fűthető fürdőkád, a gázszolgáltatás mind a dinamikus, ugyanakkor kényelemre törekvő modern nagyvárosi élet kelléke. Akárcsak a Modiano cigarettapapír - legalábbis erre utal a jelenléte egy sor plakáton a legjobbak közül (képünkön Berény Róbert műve). Persze ez az olasz székhelyű cég hirdetési politikájának az eredménye, hiszen nálunk is, miként más országokban, a legkiválóbb művészeket bízták meg plakátjaik megtervezésével.

A kiállítás vonzó különlegessége, hogy a plakátok mellett esetenként a hirdetett tárgy is látható (Lampart ételhordó, Orion mosógép, Standard rádió, tárcsa alakú papírmembrános hangszóró). Jó ízlésre vall, hogy nem feltétlenül egymás szoros szomszédságában, inkább a ráutaláshoz szükséges távolságban látjuk a plakátoktól a 30-as évekbeli fürdőruhákat, a cserélhető gallérokat, a Palma kaucsuk cipősarkakat. Felfigyelhetünk persze a Bagarol cipőpaszták vagy az Emergé gumi óvszerek sajnálatos hiányára, főleg az utóbbiakéra, hiszen a gyártó neve éveken át helyettesítette magának a terméknek a megnevezését, ami főleg vidéken tartotta magát, ahol a szexualitás kezdő lépéseit próbálgató ifjaknak csupa ismerős füle hallatára kellett pironkodva emergéért folyamodniuk a patikában.

A kiállítási térben elhelyezett érintőképernyők a korabeli művészeti törekvésekhez kapcsolódó nyomtatott anyagot, például maguknak a kubista, konstruktivista törekvéseknek a szaksajtóbeli megjelenését mutatják be - kissé szűkkeblűen. Az imént méltatott életmód-történeti hangsúlyokat (nyilván jelentős többletmunka, tehát többletköltség árán) is tovább lehetett volna mélyíteni, például digitális kapcsolódási pontokra, netán termékeket bemutató képanyagra történő utalásokkal.

A múzeum honlapja szerint eddig még nem került a nagyközönség elé ilyen mennyiségben a korszak plakáttermése, amelyet az Országos Széchényi Könyvtár őriz. A kiállítás igen jó minőségű katalógusa azonban nem csupán a két magyar intézmény együttműködését dicséri. Még csak nem is Magyarországon került először a nagyközönség elé az anyag, hanem Valenciában, majd Sevillában, így aztán maga a katalógus is három- (angol, spanyol, magyar) nyelvű, és ez talán a színvonalának is jót tett.

A most kiállított anyagban a tárgyak jelentik a többletet - köztük például Kozma Lajos néhány bútordarabja, szintén kiemelkedő remekművek. Elsődleges funkciójuknak az általános színvonalemelés elősegítése tűnik. Ámbár feltűnik Kozma neve saját tervezésű szórólapján is - a kisnyomtatványok, amelyekből ugyancsak szívesen látnánk többet, szintén az Iparművészeti Múzeum raktáraiból valók. A remekbe szabott kis grafika arról értesíti reménybeli megrendelőit, hogy a jeles tervező lakást változtatott. Ez arra is utal, hogy a korszakban az iparművész már bőven nem kiszolgálója volt csupán az igényeknek, hanem alkotásai rangot, számára pedig megbecsülést teremtettek - ily módon valósítva meg műalkotás és befogadó közeg szoros egységét. Ráadásul a hirdetőoszlopokról sugárzó erőteljes vonalak, színek, meglepő optikai hatások valamelyest formálták az általános vizuális kultúrát is. Sokkal inkább - jegyezte meg valaki a korban -, mint a szűkkörű érdeklődést keltő, bennfentesek látogatta kortárs művészeti kiállítások.

Iparművészeti Múzeum, nyitva július 27-ig

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.