Kiállítás

Lendületes kezdés

Merészebb, mint a festészet. A modern magyar kereskedelmi plakát 1924-1942

  • - kovácsy -
  • 2014. június 15.

Képzőművészet

Legfőképpen talán nyitott és levegős, kozmopolita, européer hangulatával hat a látogatóra ez a kibővített plakátkiállítás, amiben kétségkívül szerepe van a rendezőnek, Bakos Katalinnak is, még inkább azonban a főszereplőknek.

Ők pedig a korszak alkotói, képző- és iparművészek, akiknek a plakátjai mindmáig a hatásuk alá vonják az embert magas technikai színvonalukkal, expresszív erejükkel, minimalista, de annál erőteljesebb forma- és színvilágukkal. Mintha a tág szemhatárú kultúrának egyfajta ellenpólusát képezték volna a Trianon utáni Magyarország egyre görcsösebb, magába fordultabb és kirekesztőbb szellemi szűkösségével szemben. Ehhez persze nem volt elég az olyan alkotók együttes jelenléte, mint Berény Róbert (aki a Tanácsköztársaság híres "Fegyverbe!" plakátja miatt évekig tartó emigrációban bővíthette az ismereteit, csiszolhatta képességeit), Bortnyik Sándor (aki szintén emigrált néhány évre, majd az új nemzetközi irányzatok hazai szószólójaként tevékenykedett), Csemiczky Tihamér, Irsai István, Konecsni György és inkább csak szakmai körökben ismert és elismert társaik.

A plakát igazi terepe a fogyasztás, az áruk, a választék, a kereskedelem világa, és ez a világ történetesen a húszas évektől kezdett teret nyerni Magyarországon - nyilván inkább csak a városi polgárság köreiben, hiszen mások nem is gondolhattak világvevő rádióra, teniszbérletre, strandcipőre. A kiállítás fontos érdeme, hogy miközben hangsúlyozza az egyedülállóan nagyszámú kiállított remekmű esztétikai értékeit, aláhúzza azokat a társadalmi összefüggéseket is, amelyek a plakátművészet korabeli forradalmának az értelmét adják. És itt valóban nem túlzás a "forradalom" kifejezés, hiszen egy teljesen megváltozott művészi világkép alkalmazkodik, sőt megy elébe a nagyvárosi élet felgyorsulásának, a házi munkák könnyebbé válásának, az informálódási igények fölerősödésének. Olyan termékeket kell immár népszerűsíteni, ráadásul izomból, hatékonyan, amelyeket a korábbi, részletezőbb, egyszerre bőbeszédű és elegánsan meghitt, mondjuk, szecessziós reklám világával nehéz volna összeegyeztetni. A zsákos szén, a fűthető fürdőkád, a gázszolgáltatás mind a dinamikus, ugyanakkor kényelemre törekvő modern nagyvárosi élet kelléke. Akárcsak a Modiano cigarettapapír - legalábbis erre utal a jelenléte egy sor plakáton a legjobbak közül (képünkön Berény Róbert műve). Persze ez az olasz székhelyű cég hirdetési politikájának az eredménye, hiszen nálunk is, miként más országokban, a legkiválóbb művészeket bízták meg plakátjaik megtervezésével.

A kiállítás vonzó különlegessége, hogy a plakátok mellett esetenként a hirdetett tárgy is látható (Lampart ételhordó, Orion mosógép, Standard rádió, tárcsa alakú papírmembrános hangszóró). Jó ízlésre vall, hogy nem feltétlenül egymás szoros szomszédságában, inkább a ráutaláshoz szükséges távolságban látjuk a plakátoktól a 30-as évekbeli fürdőruhákat, a cserélhető gallérokat, a Palma kaucsuk cipősarkakat. Felfigyelhetünk persze a Bagarol cipőpaszták vagy az Emergé gumi óvszerek sajnálatos hiányára, főleg az utóbbiakéra, hiszen a gyártó neve éveken át helyettesítette magának a terméknek a megnevezését, ami főleg vidéken tartotta magát, ahol a szexualitás kezdő lépéseit próbálgató ifjaknak csupa ismerős füle hallatára kellett pironkodva emergéért folyamodniuk a patikában.

A kiállítási térben elhelyezett érintőképernyők a korabeli művészeti törekvésekhez kapcsolódó nyomtatott anyagot, például maguknak a kubista, konstruktivista törekvéseknek a szaksajtóbeli megjelenését mutatják be - kissé szűkkeblűen. Az imént méltatott életmód-történeti hangsúlyokat (nyilván jelentős többletmunka, tehát többletköltség árán) is tovább lehetett volna mélyíteni, például digitális kapcsolódási pontokra, netán termékeket bemutató képanyagra történő utalásokkal.

A múzeum honlapja szerint eddig még nem került a nagyközönség elé ilyen mennyiségben a korszak plakáttermése, amelyet az Országos Széchényi Könyvtár őriz. A kiállítás igen jó minőségű katalógusa azonban nem csupán a két magyar intézmény együttműködését dicséri. Még csak nem is Magyarországon került először a nagyközönség elé az anyag, hanem Valenciában, majd Sevillában, így aztán maga a katalógus is három- (angol, spanyol, magyar) nyelvű, és ez talán a színvonalának is jót tett.

A most kiállított anyagban a tárgyak jelentik a többletet - köztük például Kozma Lajos néhány bútordarabja, szintén kiemelkedő remekművek. Elsődleges funkciójuknak az általános színvonalemelés elősegítése tűnik. Ámbár feltűnik Kozma neve saját tervezésű szórólapján is - a kisnyomtatványok, amelyekből ugyancsak szívesen látnánk többet, szintén az Iparművészeti Múzeum raktáraiból valók. A remekbe szabott kis grafika arról értesíti reménybeli megrendelőit, hogy a jeles tervező lakást változtatott. Ez arra is utal, hogy a korszakban az iparművész már bőven nem kiszolgálója volt csupán az igényeknek, hanem alkotásai rangot, számára pedig megbecsülést teremtettek - ily módon valósítva meg műalkotás és befogadó közeg szoros egységét. Ráadásul a hirdetőoszlopokról sugárzó erőteljes vonalak, színek, meglepő optikai hatások valamelyest formálták az általános vizuális kultúrát is. Sokkal inkább - jegyezte meg valaki a korban -, mint a szűkkörű érdeklődést keltő, bennfentesek látogatta kortárs művészeti kiállítások.

Iparművészeti Múzeum, nyitva július 27-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.