Bedobozolt rémálmok

Is this real?

Képzőművészet

Mindenki tudja, hogy a fotográfia feltalálója Louis Jacques Mandé Daguerre volt, de az már kevésbé ismert tény, hogy nevéhez számos, mára már feledésbe merült, a tér- és fényhatásokkal operáló illuzionisztikus technika meghonosítása is köthető. A párizsi Opera díszletfestője 1822-ben mutatta be az első diorámáját: két hatalmas, fedőfestékkel bevont, szemből és hátulról is megvilágított transzparens vásznat, amely a fényeffektusok hatására háromdimenzióssá változott, szinte mozogni kezdett. Daguerre valójában a perspektivikus (katasztrófákat vagy erotikus jeleneteket bemutató) kukucskálódobozok ötletét vette át, s a hatást még azzal is fokozta, hogy megmozgatta az elsötétített teremben ülő nézőket: a színházi páholyokat és a nézőfolyosót a második kép megtekintéséhez elforgatták. A technika második virágkorát a huszadik század harmincas éveiben élte, s nyomait még ma is megcsodálhatjuk egy-egy természettudományi gyűjteményben, a kitömött állatokat "természetes körülményeik" között bemutató részlegben.

Budapest egyik legújabb, decemberben debütáló galériája, a Chimera-Project Space nem véletlenül fordult a látványtechnika eme, mára a nagyközönség szemében kuriózummá váló formájához, hiszen számos kortárs képzőművész (többek közt Jake és Dinos Chapman) készít a "valóságot" imitáló diorámaképeket. Bár a négy fiatal, de külföldön is ismert művész különféle módon közelít a dioráma mára már felhígult fogalmához, a kiállítás nem feltétlenül ettől, hanem attól a feszültségtől izgalmas, amely a megszokottnál is sokkal kisebb doboztérben (galériában) elhelyezett dobozok (alternatív valóság-makettek) megtekintése (a nézőből előcsalogatott, kukucskáló gyermeki én) és a horrorisztikus, de egyben humoros látvány között feszül.

Az összképből némileg kilóg (mivel nem dioráma) Szabó Eszter animációs video-loopja (A Paradicsom visszahódítása). A megfestett figurákkal benépesített jövőbeli városkép a mai ideológiai katyvasz hű lenyomata. A főtéren István király szobra mellett egy Szent Koronát formázó szökőkút pompázik, a zsúptetővel fedett városházával szemben egy kettős kereszttel díszített rózsaszín jurta áll. A járókelők - a megannyi hétköznapi, szakadt alak - néha teljesen idétlen mozgását és furcsa, repetitív cselekedeteit (imádkozó, majd áldást osztó asszony, a boltba beugráló házaspár) olykor megzavarja a virágokból kirakott Szent Koronát körbehurcolászó lovas szekér - a jelenet abszurditását csak tovább fokozza az a fényképezéshez pózoló turista hölgy, aki első királyunk heregolyókat formázó talapzatát simogatja. Ez a fajta finom, ironikus, ámde kedves humor nem jellemző a többiek munkáira: futurisztikus látomásaik leginkább rémálmok reinkarnációinak tűnnek.

Bár a doboztérvalóságokat építő Máriás István (alias Horror Pista) munkája nem igazán átütő (ráadásul a Roni Loves You 2. című munkája valamiért most az Új triász-kori áldozatbemutatás fedőnevet kapta), de megjelenik benne a kiállítás egyik fontos motívuma, a dinoszaurusz, amely ismét viszszatér az ember által elhagyott világba, a leégett fák és romos épületek közé, hogy a túlélő állatokra vadásszon. Lopakodását egy McDonald's-bohóc vigyázza, megfejelve a mecsetsziluettet formázó háttérrel és a Szabadságszoborral - ez azért kritikának túl hatásvadász. A profizmust mind a technikában, mind a hűvös nyomasztásban Icko Dávid képviseli. A több (a Nagyváros esetében négy) kukucskálólyukkal ellátott (és ezáltal különböző valóság-metszeteket felkínáló) dobozokban antropomorfizált állatok, szörnyektől menekülő emberek, a hideglelős veszélyről mit sem sejtő vadállatok nyüzsögnek - végtelenül elegáns, a fekete-fehér fotókra és filmekre emlékeztető színvilággal megoldva. A Hitchcockot idéző beállításokból olyan baljós fenyegetés, hideglelős és megfoghatatlan iszonyat árad, hogy komolyan el kell gondolkoznunk azon, vajon életünket miért is tekintjük biztonságosnak.

Karácsonyi László (másként Leslie Xmas) - aki arról híresült el, hogy a diplomamunkáját saját készítésű páncélzatban és sisakban védte meg, s akiről az is tudható, hogy nagyon sokszor alkalmaz művészettörténeti parafrázisokat - egyik munkájában a korábbi füvesített szobrokat, kerámianippeket és gyerekjátékokat felhasználó műveit összegzi. A műfüvön "legelésző" porcelánnyuszik melletti házban (kukucskálódobozban) drámai események zajlanak: a cicás poszterrel ékesített lányszobában alvó Barbie baba mellett egy kézigránátot szorongató katona lapul, a kint rohangászó ellenség pedig nem más, mint a villámlás fényében feltűnő ragadozó őshüllő. (A dinoszaurusz feje - a Trófea című szobrát megidézve - ott virít a szoba falán.) A másik mű valódi unikum, a peep show vicces átirata: a vörös bársonnyal eltakart mű megtekintéséhez le kell térdelnünk egy imazsámolyra emlékeztető tárgyra, hogy megleshessük a női testben reinkarnálódó szarvasgidát, amint rúdtáncosnőként forog körbe-körbe (Deer Show).

A kiállítás legfontosabb, legüdítőbb és legmegrázóbb műve egy közös (a kurátorok által "kollaboratívnak" nevezett) alkotás, Icko, Karácsonyi és Máriás "régészeti feltárása". A kicsiny galéria felső részében egy előttünk láthatatlan, rejtett tér nyílik meg, a kibontott falrészlet mögött egy ismeretlen világ tűnik fel (Nach dem Vorbild der Natur). A téglák mögül felsejlő párhuzamos lét (a szennyezett tavon úszó szigeten álldogáló fiatal hölgy, akit egy lámpaszemű szörny ijesztget) maga a megtestesült rémálom - ezek után hihetünk-e még abban, hogy a szobánk fala mögül nem kúszik elő és tör ránk valami rejtélyes ellenség?

Chimera-Project Space, Budapest VII., Klauzál tér 5. Nyitva: március 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."