Bedobozolt rémálmok

Is this real?

Képzőművészet

Mindenki tudja, hogy a fotográfia feltalálója Louis Jacques Mandé Daguerre volt, de az már kevésbé ismert tény, hogy nevéhez számos, mára már feledésbe merült, a tér- és fényhatásokkal operáló illuzionisztikus technika meghonosítása is köthető. A párizsi Opera díszletfestője 1822-ben mutatta be az első diorámáját: két hatalmas, fedőfestékkel bevont, szemből és hátulról is megvilágított transzparens vásznat, amely a fényeffektusok hatására háromdimenzióssá változott, szinte mozogni kezdett. Daguerre valójában a perspektivikus (katasztrófákat vagy erotikus jeleneteket bemutató) kukucskálódobozok ötletét vette át, s a hatást még azzal is fokozta, hogy megmozgatta az elsötétített teremben ülő nézőket: a színházi páholyokat és a nézőfolyosót a második kép megtekintéséhez elforgatták. A technika második virágkorát a huszadik század harmincas éveiben élte, s nyomait még ma is megcsodálhatjuk egy-egy természettudományi gyűjteményben, a kitömött állatokat "természetes körülményeik" között bemutató részlegben.

Budapest egyik legújabb, decemberben debütáló galériája, a Chimera-Project Space nem véletlenül fordult a látványtechnika eme, mára a nagyközönség szemében kuriózummá váló formájához, hiszen számos kortárs képzőművész (többek közt Jake és Dinos Chapman) készít a "valóságot" imitáló diorámaképeket. Bár a négy fiatal, de külföldön is ismert művész különféle módon közelít a dioráma mára már felhígult fogalmához, a kiállítás nem feltétlenül ettől, hanem attól a feszültségtől izgalmas, amely a megszokottnál is sokkal kisebb doboztérben (galériában) elhelyezett dobozok (alternatív valóság-makettek) megtekintése (a nézőből előcsalogatott, kukucskáló gyermeki én) és a horrorisztikus, de egyben humoros látvány között feszül.

Az összképből némileg kilóg (mivel nem dioráma) Szabó Eszter animációs video-loopja (A Paradicsom visszahódítása). A megfestett figurákkal benépesített jövőbeli városkép a mai ideológiai katyvasz hű lenyomata. A főtéren István király szobra mellett egy Szent Koronát formázó szökőkút pompázik, a zsúptetővel fedett városházával szemben egy kettős kereszttel díszített rózsaszín jurta áll. A járókelők - a megannyi hétköznapi, szakadt alak - néha teljesen idétlen mozgását és furcsa, repetitív cselekedeteit (imádkozó, majd áldást osztó asszony, a boltba beugráló házaspár) olykor megzavarja a virágokból kirakott Szent Koronát körbehurcolászó lovas szekér - a jelenet abszurditását csak tovább fokozza az a fényképezéshez pózoló turista hölgy, aki első királyunk heregolyókat formázó talapzatát simogatja. Ez a fajta finom, ironikus, ámde kedves humor nem jellemző a többiek munkáira: futurisztikus látomásaik leginkább rémálmok reinkarnációinak tűnnek.

Bár a doboztérvalóságokat építő Máriás István (alias Horror Pista) munkája nem igazán átütő (ráadásul a Roni Loves You 2. című munkája valamiért most az Új triász-kori áldozatbemutatás fedőnevet kapta), de megjelenik benne a kiállítás egyik fontos motívuma, a dinoszaurusz, amely ismét viszszatér az ember által elhagyott világba, a leégett fák és romos épületek közé, hogy a túlélő állatokra vadásszon. Lopakodását egy McDonald's-bohóc vigyázza, megfejelve a mecsetsziluettet formázó háttérrel és a Szabadságszoborral - ez azért kritikának túl hatásvadász. A profizmust mind a technikában, mind a hűvös nyomasztásban Icko Dávid képviseli. A több (a Nagyváros esetében négy) kukucskálólyukkal ellátott (és ezáltal különböző valóság-metszeteket felkínáló) dobozokban antropomorfizált állatok, szörnyektől menekülő emberek, a hideglelős veszélyről mit sem sejtő vadállatok nyüzsögnek - végtelenül elegáns, a fekete-fehér fotókra és filmekre emlékeztető színvilággal megoldva. A Hitchcockot idéző beállításokból olyan baljós fenyegetés, hideglelős és megfoghatatlan iszonyat árad, hogy komolyan el kell gondolkoznunk azon, vajon életünket miért is tekintjük biztonságosnak.

Karácsonyi László (másként Leslie Xmas) - aki arról híresült el, hogy a diplomamunkáját saját készítésű páncélzatban és sisakban védte meg, s akiről az is tudható, hogy nagyon sokszor alkalmaz művészettörténeti parafrázisokat - egyik munkájában a korábbi füvesített szobrokat, kerámianippeket és gyerekjátékokat felhasználó műveit összegzi. A műfüvön "legelésző" porcelánnyuszik melletti házban (kukucskálódobozban) drámai események zajlanak: a cicás poszterrel ékesített lányszobában alvó Barbie baba mellett egy kézigránátot szorongató katona lapul, a kint rohangászó ellenség pedig nem más, mint a villámlás fényében feltűnő ragadozó őshüllő. (A dinoszaurusz feje - a Trófea című szobrát megidézve - ott virít a szoba falán.) A másik mű valódi unikum, a peep show vicces átirata: a vörös bársonnyal eltakart mű megtekintéséhez le kell térdelnünk egy imazsámolyra emlékeztető tárgyra, hogy megleshessük a női testben reinkarnálódó szarvasgidát, amint rúdtáncosnőként forog körbe-körbe (Deer Show).

A kiállítás legfontosabb, legüdítőbb és legmegrázóbb műve egy közös (a kurátorok által "kollaboratívnak" nevezett) alkotás, Icko, Karácsonyi és Máriás "régészeti feltárása". A kicsiny galéria felső részében egy előttünk láthatatlan, rejtett tér nyílik meg, a kibontott falrészlet mögött egy ismeretlen világ tűnik fel (Nach dem Vorbild der Natur). A téglák mögül felsejlő párhuzamos lét (a szennyezett tavon úszó szigeten álldogáló fiatal hölgy, akit egy lámpaszemű szörny ijesztget) maga a megtestesült rémálom - ezek után hihetünk-e még abban, hogy a szobánk fala mögül nem kúszik elő és tör ránk valami rejtélyes ellenség?

Chimera-Project Space, Budapest VII., Klauzál tér 5. Nyitva: március 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.