Bemutatjuk Budapestet (Lobenwein Norbert szervező)

  • P. Kocsis Lajos
  • 2001. augusztus 16.

Képzőművészet

Magyar Narancs: Miben lesz más az idei kamionos menet?

Lobenwein Norbert: Amellett, hogy több kamion vesz részt a parádén, a tavalyi évhez képest - tanulva a hibákból - főként technikai változások lesznek. A legfontosabb talán az, hogy az első parádén még nem zárattuk le a Dózsa György utat, amiből aztán meglehetős zsúfoltság keletkezett a Felvonulási téren. Az idén ezt a problémát sikerült megoldani. Újdonság, hogy az idén az Erzsébet térről indul a menet és nem a Roosevelt térről. A pontos kezdés: augusztus 25., déli tizenkét óra.

MN: Hány kamion vesz részt a felvonuláson?

LN: Összesen ötven áll a rendelkezésünkre, de mivel vannak megosztott mozgószínpadok is, ez összesen hatvan résztvevőt jelent. A kamionok egyfelől saját beszerzésűek, vagyis a résztvevők hozzák, másrészt a Sziget Kft.-től bérelhetők.

MN: Milyen szabályok vonatkoznak a parádés kocsikra?

LN: A kamionokkal szembeni műszaki követelményeket szerződésben rögzítettük. Ez azt jelenti, hogy a járműveknek legalább Euro-2-es motorral kell rendelkezniük, másrészt a kamionok oldalát oly módon kell a résztvevőknek befedniük, hogy még véletlenül se történjen baleset például úgy, hogy valaki a jármű alá esik. Emellett természetesen voltak a hangtechnikára vonatkozó előírások is, a maximális teljesítmény 10 kW-ban lett meghatározva.

MN: Milyen engedélyeket kellett beszerezni a szervezés során?

LN: A fővárosi önkormányzat támogatását élvezzük, mivel a Budapest Parádé - miként tavaly is - kiemelt fővárosi rendezvénynek számít, de ettől függetlenül természetesen be kellett szereznünk a különféle hatósági és fővárosi - BRFK, önkormányzat, BKV stb. - engedélyeket. A rendezvény biztonságát nyolcszáz fős csapat óvja majd, de a társaság intézi a forgalomirányítást is, a budapesti rendőrök közreműködésével.

MN: Hány emberre számítotok?

LN: A rendőrségi adatok szerint mintegy kétszázezer ember vett részt a tavalyi parádén, és mivel ennek a programnak rendkívül kedvező visszhangja volt, úgy gondolom, ha az időjárás is megfelelő lesz, ez a szám idén megduplázódhat.

MN: Voltak-e tavaly rendkívüli események?

LN: 2000-ben szerencsére semmiféle "különleges" esemény nem történt, és reményeink szerint idén is hasonlóképpen alakul a helyzet. Azért kellőképpen felkészülünk. Így a parádé útvonalán három egészségügyi bázist állítunk fel: kettőt az Andrássy úton és egyet Felvonulási téren.

MN: Mely programokat emelnéd ki?

LN: Úgy gondolom, nem a különböző programok miatt, hanem inkább attól válik izgalmassá ez a produkció, hogy sokszínű. A programnak akad egy belső mottója is, nevezetesen az, hogy "bemutatjuk Budapestet". Mindez azt jelenti, hogy a buli mellett célunk, hogy a főváros legizgalmasabb kulturális és szórakoztató médiumai, klubjai képviseljék magukat egy-egy kamionnal. Igaz, arról sem szabad megfeledkezni, hogy idén már tíz vidéki klub is jelentkezett a parádéra. Számomra igen izgalmas próbálkozásnak tűnik a hip-hop kamion, amelynek dekorációját menet közben festik meg graffitiként; a Friendship, amelyen egy igazi, törvényes esküvő lesz; de különlegesnek tartom a Wanted kamiont is, amelyen élő zenekarok lesznek a közreműködők. De említhetném a ti kamionotokat is, mivel a reggae mint a DJ-kultúra része nem igazán jellemző a magyar klubéletre. Ezek mellett, azt hiszem, túlzás nélkül állíthatom, a parádén a teljes hazai elektronikus szcéna képviselteti magát Sterbinszkytől a Tilos DJ-kig. És persze számos külföldi DJ is érkezik egyebek mellett Londonból, Berlinből és az Egyesült Államokból is. A több mint kétszáz fellépőből álló menet felvonulása este tízig tart, utána pedig számos "after party", például a Parádé Bónusz a Stadionkert három csarnokában, várja azokat, akik még nem akarnak hazamenni.

P. Kocsis Lajos

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.