Bemutatjuk Budapestet (Lobenwein Norbert szervező)

  • P. Kocsis Lajos
  • 2001. augusztus 16.

Képzőművészet

Magyar Narancs: Miben lesz más az idei kamionos menet?

Lobenwein Norbert: Amellett, hogy több kamion vesz részt a parádén, a tavalyi évhez képest - tanulva a hibákból - főként technikai változások lesznek. A legfontosabb talán az, hogy az első parádén még nem zárattuk le a Dózsa György utat, amiből aztán meglehetős zsúfoltság keletkezett a Felvonulási téren. Az idén ezt a problémát sikerült megoldani. Újdonság, hogy az idén az Erzsébet térről indul a menet és nem a Roosevelt térről. A pontos kezdés: augusztus 25., déli tizenkét óra.

MN: Hány kamion vesz részt a felvonuláson?

LN: Összesen ötven áll a rendelkezésünkre, de mivel vannak megosztott mozgószínpadok is, ez összesen hatvan résztvevőt jelent. A kamionok egyfelől saját beszerzésűek, vagyis a résztvevők hozzák, másrészt a Sziget Kft.-től bérelhetők.

MN: Milyen szabályok vonatkoznak a parádés kocsikra?

LN: A kamionokkal szembeni műszaki követelményeket szerződésben rögzítettük. Ez azt jelenti, hogy a járműveknek legalább Euro-2-es motorral kell rendelkezniük, másrészt a kamionok oldalát oly módon kell a résztvevőknek befedniük, hogy még véletlenül se történjen baleset például úgy, hogy valaki a jármű alá esik. Emellett természetesen voltak a hangtechnikára vonatkozó előírások is, a maximális teljesítmény 10 kW-ban lett meghatározva.

MN: Milyen engedélyeket kellett beszerezni a szervezés során?

LN: A fővárosi önkormányzat támogatását élvezzük, mivel a Budapest Parádé - miként tavaly is - kiemelt fővárosi rendezvénynek számít, de ettől függetlenül természetesen be kellett szereznünk a különféle hatósági és fővárosi - BRFK, önkormányzat, BKV stb. - engedélyeket. A rendezvény biztonságát nyolcszáz fős csapat óvja majd, de a társaság intézi a forgalomirányítást is, a budapesti rendőrök közreműködésével.

MN: Hány emberre számítotok?

LN: A rendőrségi adatok szerint mintegy kétszázezer ember vett részt a tavalyi parádén, és mivel ennek a programnak rendkívül kedvező visszhangja volt, úgy gondolom, ha az időjárás is megfelelő lesz, ez a szám idén megduplázódhat.

MN: Voltak-e tavaly rendkívüli események?

LN: 2000-ben szerencsére semmiféle "különleges" esemény nem történt, és reményeink szerint idén is hasonlóképpen alakul a helyzet. Azért kellőképpen felkészülünk. Így a parádé útvonalán három egészségügyi bázist állítunk fel: kettőt az Andrássy úton és egyet Felvonulási téren.

MN: Mely programokat emelnéd ki?

LN: Úgy gondolom, nem a különböző programok miatt, hanem inkább attól válik izgalmassá ez a produkció, hogy sokszínű. A programnak akad egy belső mottója is, nevezetesen az, hogy "bemutatjuk Budapestet". Mindez azt jelenti, hogy a buli mellett célunk, hogy a főváros legizgalmasabb kulturális és szórakoztató médiumai, klubjai képviseljék magukat egy-egy kamionnal. Igaz, arról sem szabad megfeledkezni, hogy idén már tíz vidéki klub is jelentkezett a parádéra. Számomra igen izgalmas próbálkozásnak tűnik a hip-hop kamion, amelynek dekorációját menet közben festik meg graffitiként; a Friendship, amelyen egy igazi, törvényes esküvő lesz; de különlegesnek tartom a Wanted kamiont is, amelyen élő zenekarok lesznek a közreműködők. De említhetném a ti kamionotokat is, mivel a reggae mint a DJ-kultúra része nem igazán jellemző a magyar klubéletre. Ezek mellett, azt hiszem, túlzás nélkül állíthatom, a parádén a teljes hazai elektronikus szcéna képviselteti magát Sterbinszkytől a Tilos DJ-kig. És persze számos külföldi DJ is érkezik egyebek mellett Londonból, Berlinből és az Egyesült Államokból is. A több mint kétszáz fellépőből álló menet felvonulása este tízig tart, utána pedig számos "after party", például a Parádé Bónusz a Stadionkert három csarnokában, várja azokat, akik még nem akarnak hazamenni.

P. Kocsis Lajos

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.