Lobenwein Norbert: Amellett, hogy több kamion vesz részt a parádén, a tavalyi évhez képest - tanulva a hibákból - főként technikai változások lesznek. A legfontosabb talán az, hogy az első parádén még nem zárattuk le a Dózsa György utat, amiből aztán meglehetős zsúfoltság keletkezett a Felvonulási téren. Az idén ezt a problémát sikerült megoldani. Újdonság, hogy az idén az Erzsébet térről indul a menet és nem a Roosevelt térről. A pontos kezdés: augusztus 25., déli tizenkét óra.
MN: Hány kamion vesz részt a felvonuláson?
LN: Összesen ötven áll a rendelkezésünkre, de mivel vannak megosztott mozgószínpadok is, ez összesen hatvan résztvevőt jelent. A kamionok egyfelől saját beszerzésűek, vagyis a résztvevők hozzák, másrészt a Sziget Kft.-től bérelhetők.
MN: Milyen szabályok vonatkoznak a parádés kocsikra?
LN: A kamionokkal szembeni műszaki követelményeket szerződésben rögzítettük. Ez azt jelenti, hogy a járműveknek legalább Euro-2-es motorral kell rendelkezniük, másrészt a kamionok oldalát oly módon kell a résztvevőknek befedniük, hogy még véletlenül se történjen baleset például úgy, hogy valaki a jármű alá esik. Emellett természetesen voltak a hangtechnikára vonatkozó előírások is, a maximális teljesítmény 10 kW-ban lett meghatározva.
MN: Milyen engedélyeket kellett beszerezni a szervezés során?
LN: A fővárosi önkormányzat támogatását élvezzük, mivel a Budapest Parádé - miként tavaly is - kiemelt fővárosi rendezvénynek számít, de ettől függetlenül természetesen be kellett szereznünk a különféle hatósági és fővárosi - BRFK, önkormányzat, BKV stb. - engedélyeket. A rendezvény biztonságát nyolcszáz fős csapat óvja majd, de a társaság intézi a forgalomirányítást is, a budapesti rendőrök közreműködésével.
MN: Hány emberre számítotok?
LN: A rendőrségi adatok szerint mintegy kétszázezer ember vett részt a tavalyi parádén, és mivel ennek a programnak rendkívül kedvező visszhangja volt, úgy gondolom, ha az időjárás is megfelelő lesz, ez a szám idén megduplázódhat.
MN: Voltak-e tavaly rendkívüli események?
LN: 2000-ben szerencsére semmiféle "különleges" esemény nem történt, és reményeink szerint idén is hasonlóképpen alakul a helyzet. Azért kellőképpen felkészülünk. Így a parádé útvonalán három egészségügyi bázist állítunk fel: kettőt az Andrássy úton és egyet Felvonulási téren.
MN: Mely programokat emelnéd ki?
LN: Úgy gondolom, nem a különböző programok miatt, hanem inkább attól válik izgalmassá ez a produkció, hogy sokszínű. A programnak akad egy belső mottója is, nevezetesen az, hogy "bemutatjuk Budapestet". Mindez azt jelenti, hogy a buli mellett célunk, hogy a főváros legizgalmasabb kulturális és szórakoztató médiumai, klubjai képviseljék magukat egy-egy kamionnal. Igaz, arról sem szabad megfeledkezni, hogy idén már tíz vidéki klub is jelentkezett a parádéra. Számomra igen izgalmas próbálkozásnak tűnik a hip-hop kamion, amelynek dekorációját menet közben festik meg graffitiként; a Friendship, amelyen egy igazi, törvényes esküvő lesz; de különlegesnek tartom a Wanted kamiont is, amelyen élő zenekarok lesznek a közreműködők. De említhetném a ti kamionotokat is, mivel a reggae mint a DJ-kultúra része nem igazán jellemző a magyar klubéletre. Ezek mellett, azt hiszem, túlzás nélkül állíthatom, a parádén a teljes hazai elektronikus szcéna képviselteti magát Sterbinszkytől a Tilos DJ-kig. És persze számos külföldi DJ is érkezik egyebek mellett Londonból, Berlinből és az Egyesült Államokból is. A több mint kétszáz fellépőből álló menet felvonulása este tízig tart, utána pedig számos "after party", például a Parádé Bónusz a Stadionkert három csarnokában, várja azokat, akik még nem akarnak hazamenni.
P. Kocsis Lajos