Bemutatjuk Budapestet (Lobenwein Norbert szervező)

  • P. Kocsis Lajos
  • 2001. augusztus 16.

Képzőművészet

Magyar Narancs: Miben lesz más az idei kamionos menet?

Lobenwein Norbert: Amellett, hogy több kamion vesz részt a parádén, a tavalyi évhez képest - tanulva a hibákból - főként technikai változások lesznek. A legfontosabb talán az, hogy az első parádén még nem zárattuk le a Dózsa György utat, amiből aztán meglehetős zsúfoltság keletkezett a Felvonulási téren. Az idén ezt a problémát sikerült megoldani. Újdonság, hogy az idén az Erzsébet térről indul a menet és nem a Roosevelt térről. A pontos kezdés: augusztus 25., déli tizenkét óra.

MN: Hány kamion vesz részt a felvonuláson?

LN: Összesen ötven áll a rendelkezésünkre, de mivel vannak megosztott mozgószínpadok is, ez összesen hatvan résztvevőt jelent. A kamionok egyfelől saját beszerzésűek, vagyis a résztvevők hozzák, másrészt a Sziget Kft.-től bérelhetők.

MN: Milyen szabályok vonatkoznak a parádés kocsikra?

LN: A kamionokkal szembeni műszaki követelményeket szerződésben rögzítettük. Ez azt jelenti, hogy a járműveknek legalább Euro-2-es motorral kell rendelkezniük, másrészt a kamionok oldalát oly módon kell a résztvevőknek befedniük, hogy még véletlenül se történjen baleset például úgy, hogy valaki a jármű alá esik. Emellett természetesen voltak a hangtechnikára vonatkozó előírások is, a maximális teljesítmény 10 kW-ban lett meghatározva.

MN: Milyen engedélyeket kellett beszerezni a szervezés során?

LN: A fővárosi önkormányzat támogatását élvezzük, mivel a Budapest Parádé - miként tavaly is - kiemelt fővárosi rendezvénynek számít, de ettől függetlenül természetesen be kellett szereznünk a különféle hatósági és fővárosi - BRFK, önkormányzat, BKV stb. - engedélyeket. A rendezvény biztonságát nyolcszáz fős csapat óvja majd, de a társaság intézi a forgalomirányítást is, a budapesti rendőrök közreműködésével.

MN: Hány emberre számítotok?

LN: A rendőrségi adatok szerint mintegy kétszázezer ember vett részt a tavalyi parádén, és mivel ennek a programnak rendkívül kedvező visszhangja volt, úgy gondolom, ha az időjárás is megfelelő lesz, ez a szám idén megduplázódhat.

MN: Voltak-e tavaly rendkívüli események?

LN: 2000-ben szerencsére semmiféle "különleges" esemény nem történt, és reményeink szerint idén is hasonlóképpen alakul a helyzet. Azért kellőképpen felkészülünk. Így a parádé útvonalán három egészségügyi bázist állítunk fel: kettőt az Andrássy úton és egyet Felvonulási téren.

MN: Mely programokat emelnéd ki?

LN: Úgy gondolom, nem a különböző programok miatt, hanem inkább attól válik izgalmassá ez a produkció, hogy sokszínű. A programnak akad egy belső mottója is, nevezetesen az, hogy "bemutatjuk Budapestet". Mindez azt jelenti, hogy a buli mellett célunk, hogy a főváros legizgalmasabb kulturális és szórakoztató médiumai, klubjai képviseljék magukat egy-egy kamionnal. Igaz, arról sem szabad megfeledkezni, hogy idén már tíz vidéki klub is jelentkezett a parádéra. Számomra igen izgalmas próbálkozásnak tűnik a hip-hop kamion, amelynek dekorációját menet közben festik meg graffitiként; a Friendship, amelyen egy igazi, törvényes esküvő lesz; de különlegesnek tartom a Wanted kamiont is, amelyen élő zenekarok lesznek a közreműködők. De említhetném a ti kamionotokat is, mivel a reggae mint a DJ-kultúra része nem igazán jellemző a magyar klubéletre. Ezek mellett, azt hiszem, túlzás nélkül állíthatom, a parádén a teljes hazai elektronikus szcéna képviselteti magát Sterbinszkytől a Tilos DJ-kig. És persze számos külföldi DJ is érkezik egyebek mellett Londonból, Berlinből és az Egyesült Államokból is. A több mint kétszáz fellépőből álló menet felvonulása este tízig tart, utána pedig számos "after party", például a Parádé Bónusz a Stadionkert három csarnokában, várja azokat, akik még nem akarnak hazamenni.

P. Kocsis Lajos

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.