Egy szabadságharcos elment (Peter Kowald, 1944-2002)

  • Czabán György Baksó
  • 2002. szeptember 26.

Képzőművészet

Soha nem fogom elfelejteni a büféslány tekintetét, amikor a Kowald kért egy vizespohár vodkát 1990-ben, a Kamaraerdei Jazzfesztiválon. Rezzenéstelen arccal megitta, aztán fölment a színpadra, és játszani kezdett. Én be voltam szarva, hogy az az ezer ember hogy fogja bírni a szóló bőgőkoncertet. Az elején volt egy kis zsezsegés, de aztán csend lett. A feketébe öltözött ember ráhajolt a bőgőjére, és miközben játszott, torokénekléssel kísérte magát. Éles volt, következetes, és mindent tudott a bőgőről. Ötven perc múlva hirtelen abbahagyta, egy percig még csend volt, aztán kitört az ováció.
Soha nem fogom elfelejteni a büféslány tekintetét, amikor a Kowald kért egy vizespohár vodkát 1990-ben, a Kamaraerdei Jazzfesztiválon. Rezzenéstelen arccal megitta, aztán fölment a színpadra, és játszani kezdett. Én be voltam szarva, hogy az az ezer ember hogy fogja bírni a szóló bőgőkoncertet. Az elején volt egy kis zsezsegés, de aztán csend lett. A feketébe öltözött ember ráhajolt a bőgőjére, és miközben játszott, torokénekléssel kísérte magát. Éles volt, következetes, és mindent tudott a bőgőről. Ötven perc múlva hirtelen abbahagyta, egy percig még csend volt, aztán kitört az ováció.

Olyan volt, mint egy szamuráj, aki a zenét szolgálja. Nem tudom, gyúrt-e, de hihetetlen erő volt benne, és mindig a szemébe nézett annak, akivel beszélt. Volt egy japán nője, aki csak az anyanyelvén tudott, a Kowald meg nem beszélt japánul, és évekig éltek békében együtt. Volt a házában egy műterem, és ha nem zenélt, festett. Nagyméretű olajképeket, melyek közül néhány a lemezborítóin látható.

Van egy dupla CD-je: Duos: Europa Amerika Japan. Nyitott volt, mint a borotva. Rengeteget utazott, elment mindenhova, ahova hívták, játszott mindenkivel, aki komolyan vette az ügyet, szívesen tanított. A pénz nem volt kérdés, beült a Passatjába, levezetett Wuppertalból Pestre, aludt a kocsiban a Közgáz Jazzklub előtt a Kinizsi utcában, aztán nyomott egy nagyszerű koncertet, és reggel visszament. Érdekelték a határterületek, dolgozott költőkkel és olyan táncosokkal, mint Pina Baush, Tadashi Endo, Jean Sasportes, Cheryl Banks, szívesen játszott kiállításokon. Egyszer Szöulban, az olimpia előtt egy nyolcvanezres stadionban lépett fel. Akkor azért ő is be volt szarva. Ott ült az összes helyi notabilitás, végighallgatták, ahogy a Kowald rettenetesen nyeszetel a húrokon, aztán udvariasan megtapsolták. Azt gondolhatták: biztos ilyen különös az európai zene.

Persze minden jó a hatvanas években gyökerezik. Ekkor már az ifjú Kowald egy Peter Brötzmann nevű barátjával gyakorol, miközben Mingus, Ornette Coleman, Stockhausen és Cage lemezeit hallgatják. Itt most ne térjünk ki a Rote Armee Fraktion, Rudi Dutschke és Malcolm X munkásságára, a szexuális forradalomra vagy a felborogatott, égő rendőrautók szagára. 1966-ban már a Globe Unity Orchestra nevű kortárs-free nagyzenekarban találjuk a két fiatalembert, és ott vannak Carla Bley/ Mike Mantler európai turnézenekarában is.

Peter Kowald diszkográfiájában nyolcvan lemezt találtam, játszott Alexander Schlippenbach zenekaraiban, a London Jazz Composers Orchestrában, a Keith Tippett´s Arkban, Cecil Taylorral, Evan Parkerrel, Günter Sommerrel, és természetesen egy csomó album jelent meg a saját neve alatt, melyekben ugyan kiváló zenészekkel dolgozott, de nem soroljuk föl őket helyhiány miatt, meg mert most már minek. Az improvizatív zene utazó nagykövete volt.

Mester volt, és elpusztíthatatlannak tűnt. ´ nyitotta volna meg a Nagy Fül Fesztivált október 3-án a MU Színházban, ehhez képest a múlt szombaton New Yorkban, egy koncert után, a szállodai szobájában szívrohamot kapott.

Én azért elmegyek, és iszom egy pohár vodkát az emlékére.

Czabán György Baksó

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.