Egy szabadságharcos elment (Peter Kowald, 1944-2002)

  • Czabán György Baksó
  • 2002. szeptember 26.

Képzőművészet

Soha nem fogom elfelejteni a büféslány tekintetét, amikor a Kowald kért egy vizespohár vodkát 1990-ben, a Kamaraerdei Jazzfesztiválon. Rezzenéstelen arccal megitta, aztán fölment a színpadra, és játszani kezdett. Én be voltam szarva, hogy az az ezer ember hogy fogja bírni a szóló bőgőkoncertet. Az elején volt egy kis zsezsegés, de aztán csend lett. A feketébe öltözött ember ráhajolt a bőgőjére, és miközben játszott, torokénekléssel kísérte magát. Éles volt, következetes, és mindent tudott a bőgőről. Ötven perc múlva hirtelen abbahagyta, egy percig még csend volt, aztán kitört az ováció.
Soha nem fogom elfelejteni a büféslány tekintetét, amikor a Kowald kért egy vizespohár vodkát 1990-ben, a Kamaraerdei Jazzfesztiválon. Rezzenéstelen arccal megitta, aztán fölment a színpadra, és játszani kezdett. Én be voltam szarva, hogy az az ezer ember hogy fogja bírni a szóló bőgőkoncertet. Az elején volt egy kis zsezsegés, de aztán csend lett. A feketébe öltözött ember ráhajolt a bőgőjére, és miközben játszott, torokénekléssel kísérte magát. Éles volt, következetes, és mindent tudott a bőgőről. Ötven perc múlva hirtelen abbahagyta, egy percig még csend volt, aztán kitört az ováció.

Olyan volt, mint egy szamuráj, aki a zenét szolgálja. Nem tudom, gyúrt-e, de hihetetlen erő volt benne, és mindig a szemébe nézett annak, akivel beszélt. Volt egy japán nője, aki csak az anyanyelvén tudott, a Kowald meg nem beszélt japánul, és évekig éltek békében együtt. Volt a házában egy műterem, és ha nem zenélt, festett. Nagyméretű olajképeket, melyek közül néhány a lemezborítóin látható.

Van egy dupla CD-je: Duos: Europa Amerika Japan. Nyitott volt, mint a borotva. Rengeteget utazott, elment mindenhova, ahova hívták, játszott mindenkivel, aki komolyan vette az ügyet, szívesen tanított. A pénz nem volt kérdés, beült a Passatjába, levezetett Wuppertalból Pestre, aludt a kocsiban a Közgáz Jazzklub előtt a Kinizsi utcában, aztán nyomott egy nagyszerű koncertet, és reggel visszament. Érdekelték a határterületek, dolgozott költőkkel és olyan táncosokkal, mint Pina Baush, Tadashi Endo, Jean Sasportes, Cheryl Banks, szívesen játszott kiállításokon. Egyszer Szöulban, az olimpia előtt egy nyolcvanezres stadionban lépett fel. Akkor azért ő is be volt szarva. Ott ült az összes helyi notabilitás, végighallgatták, ahogy a Kowald rettenetesen nyeszetel a húrokon, aztán udvariasan megtapsolták. Azt gondolhatták: biztos ilyen különös az európai zene.

Persze minden jó a hatvanas években gyökerezik. Ekkor már az ifjú Kowald egy Peter Brötzmann nevű barátjával gyakorol, miközben Mingus, Ornette Coleman, Stockhausen és Cage lemezeit hallgatják. Itt most ne térjünk ki a Rote Armee Fraktion, Rudi Dutschke és Malcolm X munkásságára, a szexuális forradalomra vagy a felborogatott, égő rendőrautók szagára. 1966-ban már a Globe Unity Orchestra nevű kortárs-free nagyzenekarban találjuk a két fiatalembert, és ott vannak Carla Bley/ Mike Mantler európai turnézenekarában is.

Peter Kowald diszkográfiájában nyolcvan lemezt találtam, játszott Alexander Schlippenbach zenekaraiban, a London Jazz Composers Orchestrában, a Keith Tippett´s Arkban, Cecil Taylorral, Evan Parkerrel, Günter Sommerrel, és természetesen egy csomó album jelent meg a saját neve alatt, melyekben ugyan kiváló zenészekkel dolgozott, de nem soroljuk föl őket helyhiány miatt, meg mert most már minek. Az improvizatív zene utazó nagykövete volt.

Mester volt, és elpusztíthatatlannak tűnt. ´ nyitotta volna meg a Nagy Fül Fesztivált október 3-án a MU Színházban, ehhez képest a múlt szombaton New Yorkban, egy koncert után, a szállodai szobájában szívrohamot kapott.

Én azért elmegyek, és iszom egy pohár vodkát az emlékére.

Czabán György Baksó

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.