Sok a szöveg (Hiphop)

  • Galambos Péter
  • 2002. november 21.

Képzőművészet

Különösebb erőfeszítés nélkül valóságos szubkulturális polihisztorrá képezhetik magukat a hiphopszcéna tevékeny tagjai, hiszen ez a zenei élvezeten kívül verbális, vizuális és mozgásos önkifejezési formákkal egyaránt kecsegtet. Rappelni, graffitizni és breakelni persze nem mindenki tud, de erre legalább hamarabb fény derülhet, mint arra, hogy van-e tehetségünk egy komplett dj-szettet összedobni.

Különösebb erőfeszítés nélkül valóságos szubkulturális polihisztorrá képezhetik magukat a hiphopszcéna tevékeny tagjai, hiszen ez a zenei élvezeten kívül verbális, vizuális és mozgásos önkifejezési formákkal egyaránt kecsegtet. Rappelni, graffitizni és breakelni persze nem mindenki tud, de erre legalább hamarabb fény derülhet, mint arra, hogy van-e tehetségünk egy komplett dj-szettet összedobni.Hiphopberkekben nem válik el olyan élesen az előadó és a befogadó szerepkör, ha úgy adódik, mindenki lehet egy kicsit művész, a tetejébe még "híres" is, és nem feltétlenül csak tizenöt percre. A stílus már önmagában e rokonszenves demokratizmusa révén is kilóg a(z elektronikus) zenei irányzatok közül, egyéb jellemzői pedig egyenesen unikálissá teszik. A www.hiphop.hu oldalon például először is azzal a nehezen félreérthető megállapítással találkozunk, hogy "Van, aki füvezik, van, aki fázik". Ahogy a futballbíróból lett szakkommentátor mondaná: ehhez nem kell nókomment - lépjünk hát tovább. A számtoplisták menüpont alatt ott találjuk a mainstream vonulat képviselőit a médiajelenlétileg periférikus együttesek között, vagyis ez itten nem a fennhéjázó undor-ground, hanem annál nyitottabb valami, állapíthatjuk meg újfent.

- Valójában azért ennél árnyaltabb a kép. Hogy mást ne mondjak, sokaknak nem tetszik, ha "kívülállók" robbannak be nagy hirtelen - véli Györemix, a hazai hiphop egyik legismertebb személyisége, aki lemezlovas, mc és electric boogie-táncos egy személyben, néhanapján még rajzol is, továbbá műsora van az Est FM-en, Rock Steady Beat néven.

A hiphopnak mint zenének mostanság talán a drum´n´bass a legközelebbi rokona (ennek ellenére érdekes módon a közönségnek legfeljebb húsz százaléka nem zárkózik el a dobbasszus-partik látogatásától). A származásvizsgálatok azonban a hetvenes évek James Brown, Aretha Franklin és a Kool & The Gang fémjelezte oldszkúl funkjáig vezetnek, melynek vonzáskörzetében az első dj-k - Kool Herc, Afrika Bambaataa, Red Alert, Grandmaster Flash - és mc-k - Curtis Blue, Cowboy, Melle Mell, Scorpio - elkezdtek sertepertélni. Lassan a helyi rádiókba is benyomultak, közben elsősorban New Yorkban beindult a graffitizés, és a partikon megjelent a breaktánc. Mire a Sugarhill Gang Rapper´s Delight című számában először kapott a rap nagyobb nyilvánosságot, addigra már közel egy évtizede működött a Zulu Nation nevű csoportosulás. E szervezet ma világszerte több mint ezer tagot számlál, és mindenütt rendezvényszervezéssel - dj-, break- és freestyle mc-versenyek - múlatja az időt.

A muzsika azóta sem szakadt el a funktól, mivel a külsőségekkel szakmányban polgárpukkasztó hiphopperek zeneileg meglehetősen konzervatívak. A legfőbb jelszó a "vissza a gyökerekhez", ami nemcsak abban nyilvánul meg, hogy régi, 808-as Rolandokkal és az ezek mintájára épülő szoftverekkel bíbelődnek, hanem abban is, hogy előszeretettel szemplereznek régi felvételekből (kihasználva azt a nemzetközi szabályt, hogy a nyolc másodpercnél rövidebb loopok jogilag is szabad prédát képeznek). A basszusok uralta, modernebb hangzásvilággal keveredve mindez érdekes, önmagában is értelmezhető és élvezhető elegyet alkot.

De a lényeg mégiscsak a szöveg. Amerikában utolérhetetlen rímtechnikákat alakítottak ki (tán épp ezért itthon is van, aki angolul nyomja), a dumákba közvetlenül a városi szleng épül be. Nyelvi és ízlésbeli konvenciók nemigen érvényesülnek, ami természetes, elvégre a hiphop saját mítosza szerint az utca zenéje. Az USA-ban mindenképp az: odaát nem illik még a tradicionális témáktól sem eltérni. Ha valaki mégis megteszi, számíthat rá, hogy a következő lemezeken a pályatársak rajta fogják köszörülni a nyelvüket. Az ilyesmiből szerfelett szórakoztató adok-kapok alakulhat ki az "én vagyok a mélyhiphopper, bezzeg te csak híghiphopper vagy" kommunikációs séma mentén. De, mint Györemix hangsúlyozza, ez is a stílusról szól. Amint szorosan idetartozik a graffiti is, noha az egyszerű polgár jobbára szubkultúra-független vandalizmust lát a számára nehezen dekódolható alkotásokban. Mindazonáltal megjegyzendő, hogy létezik a rajzolásnak teljesen legális formája, ilyen irányú igényeiket nemzetközi találkozókon elégítik ki a művészek.

Nálunk 1984-ben maga Fenyő Miklós találta ki az első breakklubot, s manapság a legjobb társulatok már érmeket hoznak haza a Battle of the Year névre keresztelt, nem hivatalos vébéről. Mindez persze erősen húzza magával a zenét, számtalan rapegyüttes létezik, a közelmúltban pedig két magánkiadó is alakult: a Wacuum Airs a Bobakrome, a Kriminal Beats pedig a Faktorlabor kompánia albumával debütált. - "Szerintem kisebb robbanás várható e téren" - jósolja Györemix. Ezt elősegítheti az olyan klubsorozatok működése, mint a Gimmeshot, melynek névadója a Tilos rádiós dj Mango által évekkel ezelőtt gründolt kiadó. Mango maga is "első generációs" hiphopper, manapság hetente egyszer a G-pontban gyűlik össze népes és nemzetközi csapatával. Tagjaik között ott van a jamaicai Flame, a ghánai Sena és a karibi Kemon, valamint számos magyar mc, köztük a beszélőszerveivel egészen mellbe vágó hangokra képes Busha.

A már említett hiphop.hu főszerkesztője, Soka Ákos öt éve indította el az oldalt egy főiskolai szerveren. Mint mondja, ez a stílus szinte egyetlen állandó fóruma, a különféle folyóiratok elég rendetlenül jelennek meg. Az internet viszont egyébként is nélkülözhetetlen, hiszen az irányadó New York-i, Los Angeles-i történésekről napra kész információkkal látja el az érdeklődőket.

Galambos Péter

Szkreccsperverzió

November 23-án ismét a MÁV Vasúttörténeti Parkban (XIV., Tatai út 95.) lesz Cinetrip-parti, ezúttal a Scratch Perverts nevű DMC-világbajnok trióval. Az eredetileg Tony Vegas és Prime Cuts által alapított, később egy időre nyolcfősre bővült csapat három tagja (a két említetthez - nomen est omen - Plus One csatlakozik) egyszerre hat lemezjátszón mutatja be aranyérmes szkreccs- és mixtudományát.

Érdekes formációról van szó: Prime Cuts dzsesszdobosként kezdte, többek között Weldon Irvine, Melvin Sparks és Pharoah Sanders alá adta az ütemeket, a kilencvenes évek közepén megalakult Scratch Perverts viszont a hiphop felé húzott. Igaz, sok breakbeates, soulos, funkos elemmel megbolondított hiphopot játszanak - méghozzá olyan neves klubokban, mint mondjuk a londoni Fabric.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.