Falvédelem - Pittmann Zsófi kiállítása

  • - sisso -
  • 2005. október 13.

Képzőművészet

Õrzök egy pikcsört a régmúlt-ból a dunántúli nagyanyámról; ül a konyhában, előtte répa és alma a földön (a padló réseiben cirok), aztán tropikóla, mögötte hímzett falvédő, a szövege néhai férjére, az általam nem ismert nagyapámra utal.

Illetve csak úgy általában a nagyapa-férfiakra, akik nem ittak, nem nőztek, és nem köptek ki napi húsz óra agrár jellegű, kőkemény munka után. Kék cérnával, száröltéssel, gyolcsra hímzett képregényféle, amely a családon kívüli világot kizáró, korai öntudatos háziasszony beállítódásról árulkodik. A kép és a szöveg, na meg a környezet komplex egysége lenyűgözött egy pillanatra; azt gondoltam, hogy ezt

a kemény nagyit

most így be kéne varrni, ahogy van, zsánerhelyzetet megragadólag, belehímezni egy külön falvédőbe a saját, mindettől nagyon is távol lévő magánvalóságát. Aztán meg arra gondoltam: miért ne vehetné ezt ő komolyan?

A folklór és a giccs efféle textiles keveredése azóta is kísért, hiába modern háziasszonyok, absztrakt lepedős konyhafalak a panelben vagy belvárosi csempeberakás. Ilyen drapériát meg különbeket azóta már múzeumban is láttam (az üzenetek, amiket közvetítenek, normális esetben oda valók), vendéglátásról, irredentizmusról, munkáról szóló versikékkel, magyarnóta-részletekkel, háttérképeik meg Nagymagyarország, kertkapu, galambpár, tűzhely és az elmaradhatatlan keret, a kúszónövény. Enyhe émelygéssel vegyes csodálatot érzek, ha meglátom ezeket a cérnába zárt népi időkonzerveket.

Pittmann Zsófi sokat próbált grafikus, festő, tervező újautentikus falvédőit nézve pedig kiderült, hogy lehet kedvelni vagy nem kedvelni (én kevéssé szeretem), a műfaj - ahogy a nagymama szaga - örök. Az össznépi bölcsességek, a közös érzetek ugyanis kifogyhatatlanok. Ugyanazt a műsort nézzük a tévében, Győzike témában rendeznek festőversenyt, hasonló módon fogyókúrázunk vagy azonos popzenét hallgatunk. Pittmann erre akart emlékeztetni minket, amikor ba-rátnőjét, Bíró Icát, a nagy magyar fittmetál asszonyt kísérőszöveg-gel együtt a sparhelt elé hímezte, amint combot erősít, vagy amikor a "Minden sarkon álltam márÉ" sorral együtt beöltötte Pataki Attilát az örökkévalóságba. Van itt Egry János ("Lehet egy kérdéssel több?"), Révész Sándor ("Szabadon akarok élniÉ"), meztelen John Lennon és Yoko Ono, Mulder és Skully ("Az igazság odaát van") ügynökök. Telitalálat a Zámbó Jimmy-s falvédő meg Menyhárt Jenő, aki már rég megmondta, hogy minden egyformán popzene. A művésznő - mint annak idején, gondolom, a nagyanyám is és a többi, télen hímző szomszédasszony - a saját énképére és korára formálta a gyerekrajzhoz hasonló figurákat és a körülöttük tekergő indákat. (Ettől még ugyanaz a gyerekkori hányinger fog el.) Régi mániája ez, IKEA-plakátot is tervezett már ilyet, ARC-pályázatot nyert falvédőötlettel, de a furcsa az, hogy mégsem érzem a kikacsintást minden esetben a műből, pedig feltételezem, hogy ezt komolyan gondolni nem lehet. Ráadásul

nem popcucc, nem is posztmodern

életérzés, mert akkor printeket csinálna, számítógépes grafikát, de ő keményen öltöget, két hétig is görnyed egy falvédő felett. Csalafintaság ez, úgy érzem, át vagyunk verve tökéletesen, mert egyrészt akkora ötlet, hogy még Fábry Sándor Nárcisz is venni fogja, főleg, ha ráöltik, meg úgy általában lesz egy tülekedés korunk hősei részéről, hogy felkerüljenek egy falvé-dőre, miközben azt hiszik, hogy rég lejöttek.

 

Tranzit Art Café, október 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.