Falvédelem - Pittmann Zsófi kiállítása

  • - sisso -
  • 2005. október 13.

Képzőművészet

Õrzök egy pikcsört a régmúlt-ból a dunántúli nagyanyámról; ül a konyhában, előtte répa és alma a földön (a padló réseiben cirok), aztán tropikóla, mögötte hímzett falvédő, a szövege néhai férjére, az általam nem ismert nagyapámra utal.

Illetve csak úgy általában a nagyapa-férfiakra, akik nem ittak, nem nőztek, és nem köptek ki napi húsz óra agrár jellegű, kőkemény munka után. Kék cérnával, száröltéssel, gyolcsra hímzett képregényféle, amely a családon kívüli világot kizáró, korai öntudatos háziasszony beállítódásról árulkodik. A kép és a szöveg, na meg a környezet komplex egysége lenyűgözött egy pillanatra; azt gondoltam, hogy ezt

a kemény nagyit

most így be kéne varrni, ahogy van, zsánerhelyzetet megragadólag, belehímezni egy külön falvédőbe a saját, mindettől nagyon is távol lévő magánvalóságát. Aztán meg arra gondoltam: miért ne vehetné ezt ő komolyan?

A folklór és a giccs efféle textiles keveredése azóta is kísért, hiába modern háziasszonyok, absztrakt lepedős konyhafalak a panelben vagy belvárosi csempeberakás. Ilyen drapériát meg különbeket azóta már múzeumban is láttam (az üzenetek, amiket közvetítenek, normális esetben oda valók), vendéglátásról, irredentizmusról, munkáról szóló versikékkel, magyarnóta-részletekkel, háttérképeik meg Nagymagyarország, kertkapu, galambpár, tűzhely és az elmaradhatatlan keret, a kúszónövény. Enyhe émelygéssel vegyes csodálatot érzek, ha meglátom ezeket a cérnába zárt népi időkonzerveket.

Pittmann Zsófi sokat próbált grafikus, festő, tervező újautentikus falvédőit nézve pedig kiderült, hogy lehet kedvelni vagy nem kedvelni (én kevéssé szeretem), a műfaj - ahogy a nagymama szaga - örök. Az össznépi bölcsességek, a közös érzetek ugyanis kifogyhatatlanok. Ugyanazt a műsort nézzük a tévében, Győzike témában rendeznek festőversenyt, hasonló módon fogyókúrázunk vagy azonos popzenét hallgatunk. Pittmann erre akart emlékeztetni minket, amikor ba-rátnőjét, Bíró Icát, a nagy magyar fittmetál asszonyt kísérőszöveg-gel együtt a sparhelt elé hímezte, amint combot erősít, vagy amikor a "Minden sarkon álltam márÉ" sorral együtt beöltötte Pataki Attilát az örökkévalóságba. Van itt Egry János ("Lehet egy kérdéssel több?"), Révész Sándor ("Szabadon akarok élniÉ"), meztelen John Lennon és Yoko Ono, Mulder és Skully ("Az igazság odaát van") ügynökök. Telitalálat a Zámbó Jimmy-s falvédő meg Menyhárt Jenő, aki már rég megmondta, hogy minden egyformán popzene. A művésznő - mint annak idején, gondolom, a nagyanyám is és a többi, télen hímző szomszédasszony - a saját énképére és korára formálta a gyerekrajzhoz hasonló figurákat és a körülöttük tekergő indákat. (Ettől még ugyanaz a gyerekkori hányinger fog el.) Régi mániája ez, IKEA-plakátot is tervezett már ilyet, ARC-pályázatot nyert falvédőötlettel, de a furcsa az, hogy mégsem érzem a kikacsintást minden esetben a műből, pedig feltételezem, hogy ezt komolyan gondolni nem lehet. Ráadásul

nem popcucc, nem is posztmodern

életérzés, mert akkor printeket csinálna, számítógépes grafikát, de ő keményen öltöget, két hétig is görnyed egy falvédő felett. Csalafintaság ez, úgy érzem, át vagyunk verve tökéletesen, mert egyrészt akkora ötlet, hogy még Fábry Sándor Nárcisz is venni fogja, főleg, ha ráöltik, meg úgy általában lesz egy tülekedés korunk hősei részéről, hogy felkerüljenek egy falvé-dőre, miközben azt hiszik, hogy rég lejöttek.

 

Tranzit Art Café, október 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.