A kockázatról - Reigl Judit életmű-kiállítása

  • Hajdu István
  • 2005. október 27.

Képzőművészet

"Mint egy spirál, állandóan visszatérek a kezdethez, de egy más szinten" - mondta néhány éve az 1950 óta Párizsban élő Reigl Judit Cserba Júliának, aki rendkívül sokat tett azért, hogy a művész valóban visszatérjen Magyarországra. És a mondat azonnal kulcsot, de legalábbis segítséget ad az életmű megértéséhez. Reigl egymást követő periódusai, még akkor is, ha a látszat szerint komoly és mély változásokat mutatnak évtizedről évtizedre, folytonosan az Én, a személyiség fizikai és mentális, materiális és szellemi kitettségének helyzeteit elemzik és rögzítik; rögzítik a szó szoros értelmében, s lódítják tovább egy következő állapotba, melyből az állandó ismétlés-ismétlődés, az ismétlésben rejlő módosulások, az automatikus, akart-akaratlan változások lépcsőin tovább és tovább haladnak, hogy újra és újra felgombolyítsanak valamit a korábbi tapasztalatok tudatossá tett önkényességéből. Reigl mintha saját magát használná mindennek ellenálló és mindenre reflektáló eszközként - az ötvenes évek vége óta ez gyakorlatilag igaz is -, hogy kititrálhassa azt a fizikai és spirituális igazságot, melynek érvényét az anyagnak (festéknek, vászonnak, térnek) feszülve önmagán ellenőrizheti a legpontosabban.

Pályája első harmadának végén, a késő ötvenes években, miután odahagyta a Max Ernst-Masson-Mathieu-hatásokat, kigombolyította magát a szürrealizmus narratív automatizmusából, valamint a franciás, jól kontrollált onirikus absztrakcióból, és bizonyosan nem váratlanul, de mindenesetre meglepően egyszerű keménységgel valahol a Jackson Pollock- és Franz Kline-művek között húzódó síkra tért. A Robbanás, de főként a Dominancia-központ-sorozatok a festésben való teljes, önfeladó és mégis autonóm részvétel, bennelét, egyszersmind eszközlét nagyszerű példái, ugyanakkor - elsősorban a körmozgásra alapuló Dominancia-képek - áttételesen már megelőlegezik azt a dinamikus dialektikát, melyet Reigl a spirállal szimbolizált, s ami, egyáltalán nem meg-lepő módon, szinte tökéletesen egybevág Lawrence Ferlinghetti 1960-ban írt szavaival: "Éa lét az ember énjének fel- és letekeredése, és a cselekmény mindig oly simán bomlik ki, noha az ember sohasem lehet biztos benne, hogy ő maga hol került színre. És mindehhez hozzájárult még az is, hogy úgy tűnt, valaki mindegyre vissza-visszatekercseli, s mindig elölről kezdi a történetet, de mindig valahol máshol." Ferlinghetti sorait amúgy a posztmodern "preposztmodern", vagyis korai, szinte egzisztencialista megfogalmazásának is tekinthetjük, és nyugodtan rávetíthetjük Reigl Judit pályájára azzal a megszorítással, hogy Reigl sorozatainak ("történeteinek") közepe táján járva mindig is megsejtette, "hol került színre".

A vissza-visszatekercselés dialektikája sajátos idő- és térképzetet teremt: a látszólag csak faktúrát, lényegét illetően viszont az időt és annak tartamát-tartal-mát "ábrázoló" Guanó-sorozat (1958-64) és a vele nagyjából párhuzamos Tömb-írás (1959-65), mely mintha Hans Hartung informeljének és az amerikai action paintingnek a szintézise lenne, a művész, az idő és az anyag bizalmas hármasát és annak "egyenjogúságát" illusztrálja. Majd a Lepel-képekkel, később a Reigl Judit autonomitását végérvényesen bizonyító Folyamat-sorozattal (1974-85) megteremtődik az önazonos állandóság, melynek lényege az a kettősség, aminek az intellektuális (metafizikai?), ismétlő-kontrollált analízis és az ellenőrizetlen, automatikus gesztus jelenti az elemeit. A Folyamat-képek laza, monokróm közeli écriture-jei végképp megszelídítik a "kifejezést", mely a gesztus, a vérmes mozdulat helyett egyre inkább a kéz és az anyag mind bensőségesebb találkozásáról ad képet, mintegy visszanyúlva a korai munkák frottázzsal vagy décalcomanie-val fejlesztett felületeihez. Reigl e művekkel kettős-párhuzamos irányba haladt tovább. Egyrészt a határtalan felé: a lezáratlan, a lent és fent szimmetriájára zárt "írás" a végtelenbe kopogja saját magát, másrészt az ismétlő és az ismétlődő dualitása keret-be foglalva, korlátok közé zárva és merevítve egyszerre jelzi a ki- és elszakítottság, a struktúrából kimetszettség - most objektívnek láttatott, amúgy melankóliával át-erezett - állapotát.

Úgy tetszik, ez a szándék, vagyis újra a kitettség megfogalmazásának vágya motiválja alapvetően az elmúlt években készült figurális munkákat is, melyeken sematikus emberalak(ok) lebeg(nek) a térben - gyakran Beckettet megidézve - már túl a melankólián, a gyengeség, a kiszolgáltatottság ellenállásra szító kockázatával.

Reigl Judit a Folyamat-festményekkel, s a talán az állandó behelyettesíthetőséget, felcserélhető-séget, s annak kiállhatatlan kínját sugalló testképekkel az európai festészet igazán jelentős alakjává lett.

 

Műcsarnok, november 13-ig

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?