A kockázatról - Reigl Judit életmű-kiállítása

  • Hajdu István
  • 2005. október 27.

Képzőművészet

"Mint egy spirál, állandóan visszatérek a kezdethez, de egy más szinten" - mondta néhány éve az 1950 óta Párizsban élő Reigl Judit Cserba Júliának, aki rendkívül sokat tett azért, hogy a művész valóban visszatérjen Magyarországra. És a mondat azonnal kulcsot, de legalábbis segítséget ad az életmű megértéséhez. Reigl egymást követő periódusai, még akkor is, ha a látszat szerint komoly és mély változásokat mutatnak évtizedről évtizedre, folytonosan az Én, a személyiség fizikai és mentális, materiális és szellemi kitettségének helyzeteit elemzik és rögzítik; rögzítik a szó szoros értelmében, s lódítják tovább egy következő állapotba, melyből az állandó ismétlés-ismétlődés, az ismétlésben rejlő módosulások, az automatikus, akart-akaratlan változások lépcsőin tovább és tovább haladnak, hogy újra és újra felgombolyítsanak valamit a korábbi tapasztalatok tudatossá tett önkényességéből. Reigl mintha saját magát használná mindennek ellenálló és mindenre reflektáló eszközként - az ötvenes évek vége óta ez gyakorlatilag igaz is -, hogy kititrálhassa azt a fizikai és spirituális igazságot, melynek érvényét az anyagnak (festéknek, vászonnak, térnek) feszülve önmagán ellenőrizheti a legpontosabban.

Pályája első harmadának végén, a késő ötvenes években, miután odahagyta a Max Ernst-Masson-Mathieu-hatásokat, kigombolyította magát a szürrealizmus narratív automatizmusából, valamint a franciás, jól kontrollált onirikus absztrakcióból, és bizonyosan nem váratlanul, de mindenesetre meglepően egyszerű keménységgel valahol a Jackson Pollock- és Franz Kline-művek között húzódó síkra tért. A Robbanás, de főként a Dominancia-központ-sorozatok a festésben való teljes, önfeladó és mégis autonóm részvétel, bennelét, egyszersmind eszközlét nagyszerű példái, ugyanakkor - elsősorban a körmozgásra alapuló Dominancia-képek - áttételesen már megelőlegezik azt a dinamikus dialektikát, melyet Reigl a spirállal szimbolizált, s ami, egyáltalán nem meg-lepő módon, szinte tökéletesen egybevág Lawrence Ferlinghetti 1960-ban írt szavaival: "Éa lét az ember énjének fel- és letekeredése, és a cselekmény mindig oly simán bomlik ki, noha az ember sohasem lehet biztos benne, hogy ő maga hol került színre. És mindehhez hozzájárult még az is, hogy úgy tűnt, valaki mindegyre vissza-visszatekercseli, s mindig elölről kezdi a történetet, de mindig valahol máshol." Ferlinghetti sorait amúgy a posztmodern "preposztmodern", vagyis korai, szinte egzisztencialista megfogalmazásának is tekinthetjük, és nyugodtan rávetíthetjük Reigl Judit pályájára azzal a megszorítással, hogy Reigl sorozatainak ("történeteinek") közepe táján járva mindig is megsejtette, "hol került színre".

A vissza-visszatekercselés dialektikája sajátos idő- és térképzetet teremt: a látszólag csak faktúrát, lényegét illetően viszont az időt és annak tartamát-tartal-mát "ábrázoló" Guanó-sorozat (1958-64) és a vele nagyjából párhuzamos Tömb-írás (1959-65), mely mintha Hans Hartung informeljének és az amerikai action paintingnek a szintézise lenne, a művész, az idő és az anyag bizalmas hármasát és annak "egyenjogúságát" illusztrálja. Majd a Lepel-képekkel, később a Reigl Judit autonomitását végérvényesen bizonyító Folyamat-sorozattal (1974-85) megteremtődik az önazonos állandóság, melynek lényege az a kettősség, aminek az intellektuális (metafizikai?), ismétlő-kontrollált analízis és az ellenőrizetlen, automatikus gesztus jelenti az elemeit. A Folyamat-képek laza, monokróm közeli écriture-jei végképp megszelídítik a "kifejezést", mely a gesztus, a vérmes mozdulat helyett egyre inkább a kéz és az anyag mind bensőségesebb találkozásáról ad képet, mintegy visszanyúlva a korai munkák frottázzsal vagy décalcomanie-val fejlesztett felületeihez. Reigl e művekkel kettős-párhuzamos irányba haladt tovább. Egyrészt a határtalan felé: a lezáratlan, a lent és fent szimmetriájára zárt "írás" a végtelenbe kopogja saját magát, másrészt az ismétlő és az ismétlődő dualitása keret-be foglalva, korlátok közé zárva és merevítve egyszerre jelzi a ki- és elszakítottság, a struktúrából kimetszettség - most objektívnek láttatott, amúgy melankóliával át-erezett - állapotát.

Úgy tetszik, ez a szándék, vagyis újra a kitettség megfogalmazásának vágya motiválja alapvetően az elmúlt években készült figurális munkákat is, melyeken sematikus emberalak(ok) lebeg(nek) a térben - gyakran Beckettet megidézve - már túl a melankólián, a gyengeség, a kiszolgáltatottság ellenállásra szító kockázatával.

Reigl Judit a Folyamat-festményekkel, s a talán az állandó behelyettesíthetőséget, felcserélhető-séget, s annak kiállhatatlan kínját sugalló testképekkel az európai festészet igazán jelentős alakjává lett.

 

Műcsarnok, november 13-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.