A kockázatról - Reigl Judit életmű-kiállítása

  • Hajdu István
  • 2005. október 27.

Képzőművészet

"Mint egy spirál, állandóan visszatérek a kezdethez, de egy más szinten" - mondta néhány éve az 1950 óta Párizsban élő Reigl Judit Cserba Júliának, aki rendkívül sokat tett azért, hogy a művész valóban visszatérjen Magyarországra. És a mondat azonnal kulcsot, de legalábbis segítséget ad az életmű megértéséhez. Reigl egymást követő periódusai, még akkor is, ha a látszat szerint komoly és mély változásokat mutatnak évtizedről évtizedre, folytonosan az Én, a személyiség fizikai és mentális, materiális és szellemi kitettségének helyzeteit elemzik és rögzítik; rögzítik a szó szoros értelmében, s lódítják tovább egy következő állapotba, melyből az állandó ismétlés-ismétlődés, az ismétlésben rejlő módosulások, az automatikus, akart-akaratlan változások lépcsőin tovább és tovább haladnak, hogy újra és újra felgombolyítsanak valamit a korábbi tapasztalatok tudatossá tett önkényességéből. Reigl mintha saját magát használná mindennek ellenálló és mindenre reflektáló eszközként - az ötvenes évek vége óta ez gyakorlatilag igaz is -, hogy kititrálhassa azt a fizikai és spirituális igazságot, melynek érvényét az anyagnak (festéknek, vászonnak, térnek) feszülve önmagán ellenőrizheti a legpontosabban.

Pályája első harmadának végén, a késő ötvenes években, miután odahagyta a Max Ernst-Masson-Mathieu-hatásokat, kigombolyította magát a szürrealizmus narratív automatizmusából, valamint a franciás, jól kontrollált onirikus absztrakcióból, és bizonyosan nem váratlanul, de mindenesetre meglepően egyszerű keménységgel valahol a Jackson Pollock- és Franz Kline-művek között húzódó síkra tért. A Robbanás, de főként a Dominancia-központ-sorozatok a festésben való teljes, önfeladó és mégis autonóm részvétel, bennelét, egyszersmind eszközlét nagyszerű példái, ugyanakkor - elsősorban a körmozgásra alapuló Dominancia-képek - áttételesen már megelőlegezik azt a dinamikus dialektikát, melyet Reigl a spirállal szimbolizált, s ami, egyáltalán nem meg-lepő módon, szinte tökéletesen egybevág Lawrence Ferlinghetti 1960-ban írt szavaival: "Éa lét az ember énjének fel- és letekeredése, és a cselekmény mindig oly simán bomlik ki, noha az ember sohasem lehet biztos benne, hogy ő maga hol került színre. És mindehhez hozzájárult még az is, hogy úgy tűnt, valaki mindegyre vissza-visszatekercseli, s mindig elölről kezdi a történetet, de mindig valahol máshol." Ferlinghetti sorait amúgy a posztmodern "preposztmodern", vagyis korai, szinte egzisztencialista megfogalmazásának is tekinthetjük, és nyugodtan rávetíthetjük Reigl Judit pályájára azzal a megszorítással, hogy Reigl sorozatainak ("történeteinek") közepe táján járva mindig is megsejtette, "hol került színre".

A vissza-visszatekercselés dialektikája sajátos idő- és térképzetet teremt: a látszólag csak faktúrát, lényegét illetően viszont az időt és annak tartamát-tartal-mát "ábrázoló" Guanó-sorozat (1958-64) és a vele nagyjából párhuzamos Tömb-írás (1959-65), mely mintha Hans Hartung informeljének és az amerikai action paintingnek a szintézise lenne, a művész, az idő és az anyag bizalmas hármasát és annak "egyenjogúságát" illusztrálja. Majd a Lepel-képekkel, később a Reigl Judit autonomitását végérvényesen bizonyító Folyamat-sorozattal (1974-85) megteremtődik az önazonos állandóság, melynek lényege az a kettősség, aminek az intellektuális (metafizikai?), ismétlő-kontrollált analízis és az ellenőrizetlen, automatikus gesztus jelenti az elemeit. A Folyamat-képek laza, monokróm közeli écriture-jei végképp megszelídítik a "kifejezést", mely a gesztus, a vérmes mozdulat helyett egyre inkább a kéz és az anyag mind bensőségesebb találkozásáról ad képet, mintegy visszanyúlva a korai munkák frottázzsal vagy décalcomanie-val fejlesztett felületeihez. Reigl e művekkel kettős-párhuzamos irányba haladt tovább. Egyrészt a határtalan felé: a lezáratlan, a lent és fent szimmetriájára zárt "írás" a végtelenbe kopogja saját magát, másrészt az ismétlő és az ismétlődő dualitása keret-be foglalva, korlátok közé zárva és merevítve egyszerre jelzi a ki- és elszakítottság, a struktúrából kimetszettség - most objektívnek láttatott, amúgy melankóliával át-erezett - állapotát.

Úgy tetszik, ez a szándék, vagyis újra a kitettség megfogalmazásának vágya motiválja alapvetően az elmúlt években készült figurális munkákat is, melyeken sematikus emberalak(ok) lebeg(nek) a térben - gyakran Beckettet megidézve - már túl a melankólián, a gyengeség, a kiszolgáltatottság ellenállásra szító kockázatával.

Reigl Judit a Folyamat-festményekkel, s a talán az állandó behelyettesíthetőséget, felcserélhető-séget, s annak kiállhatatlan kínját sugalló testképekkel az európai festészet igazán jelentős alakjává lett.

 

Műcsarnok, november 13-ig

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.