"Nincs min spórolni, nincs mit elhagyni" - Az Artpool jövője

Működésképtelenné válhat a 70-es, 80-as évek hazai és nemzetközi underground művészetét gyűjtő, folyamatosan fejlődő dokumentációs központ és kutatóhely, ha nem történik valami.

Működésképtelenné válhat a 70-es, 80-as évek hazai és nemzetközi underground művészetét gyűjtő, folyamatosan fejlődő dokumentációs központ és kutatóhely, ha nem történik valami.

Október első két napján a Gödör Klub - egy másik, fenyegetett helyzetű intézmény - adott otthont a Segélykoncept fesztiválnak. A cél az volt, hogy tudatosítsák: a progresszív, underground, avantgárd, alternatív, nem hivatalos, nonkomform művészet értékeinek intézményes megőrzése ma Magyarországon nem biztosított, főleg, ha a nonprofit keretek között működő Artpool Művészetkutató Központ ellehetet-lenül és bezár. Noha mindkét nap eseményeit koncertek zárták, a fesztivál nevében nem elírás az a p: az Artpool gyűjtőkörének egy jelentős része a konceptuális művészet körébe sorolható.

*

"Megpróbáltunk úgy tenni, mintha egy szabad ország szabad polgárai lennénk, akik bármilyen civil kezdeményezésbe belefoghatnak, és ez a mi esetünkben az volt, hogy csináltunk egy művészeti központot" - mondja az 1979-es indulásról Klaniczay Júlia, az Artpool ügyvezetője. Fura titulus, hiszen már akkor is vitte az Artpool ügyeit, amikor az "ügyvezető" kifejezés még egyáltalán nem volt része a magyar nyelvhasználatnak, intézmény pedig eleve nem lehetett privát, csak állami vagy tanácsi. A szocialista berendezkedés eme értelmetlen korlátját nagyon keveseknek volt merszük semmibe venni; ő és férje, Galántai György képzőművész közéjük tartozott. Szellemi közösségre vágytak, szükségét érezték, hogy kapcsolatot tartsanak itthon és külföldön élő művészekkel, műveket és információt cseréljenek, gyűjtsenek, s mások számára is hozzáférhetővé tegyék mindezt. Megadták a formáját is. 'k lettek az Artpool. Lakásuk telephely és raktár, akkora postaforgalmat bonyolítottak, hogy még az el nem kobzott küldeményekből is hatalmas kollekció állt össze. Pecsétet csináltak maguknak. Eseményeket, kiállításokat szerveztek és dokumentáltak, s 1983-84-ben egy művészeti szamizdatot (AL = Aktuális Levél - Artpool Letter) is megjelentettek.

Így fest ma dióhéjban ez a művészeti projektként létrejött gyűjtemény: 6200 alkotó, művészcsoport vagy művészeti intézmény információs anyaga, több mint 500 ezer kutatható dokumentum, benne kb. 12 ezer kötetnyi könyv és katalógus, ötezer folyóirat, ezerórányi (kb. 5 ezer darab) nagyrészt digitalizált video- és 2 ezer, részben digitalizált hangdokumentum, 15 ezer fotó/dia/negatív. Folyamatosan fejlesztett honlapjára (www.artpool.hu) naponta 1500 (40 százalékban magyarországi) olvasó kattint rá, 1995 óta működő webszerverén a napi letöltések nagysága átlagosan 130 MB. Kutatókat, magyar és külföldi PhD-diákokat fogadnak, kiállításokat rendeznek - 1997 óta a saját erőből helyrepofozott közeli pincegalériában, a P60-ban (= Paulay Ede u. 60.).

Az elmúlt 25 év fejleményei közül a privát közintézmény státusa szempontjából alapvető változást a rendszerváltás hozott: létrehoztak egy alapítványt (pénz nélkül, apportként néhány műalkotás szolgált), amely immár jogi személyként megpróbálhatott intézményesülni. Kilép-ni a saját lakásból. Lehetséges székhelyként föl-merült az illegális kommunista párt hajdani, Visegrádi utcai lakása (valaha Kassák is élt itt, a munkásmozgalmi múzeumhoz került), végül a főváros kulturális főpolgármester-helyettese, Marschall Miklós jóvoltából 1991-ben hozzájutottak a jelenleg is használt, 160 nm-es Liszt Ferenc téri lakáshoz.

*

1992-től kezdve egy közhasznú szerződés keretében az Artpool rendszeresen kapott fővárosi támogatást (a szerződés pénzösszeget nem tartalmazott). Idővel - túl azon, hogy minden fővárosi költségvetési forintnak ezernyi helye van - úgy érzékelték: megcsappant a politikai érdeklődés az underground művészet rendszerváltó értékként is felfogható értékei iránt. Ez abban is tükröződött, ahogy a támogatás összegét fokozatosan devalválta az infláció. A kezdeti évi 6 millió mai értéken 36 millió volna, ehhez képest két lépésben érték el a jelenlegi 9,2 milliót - ebből az idei esztendőtől lejön a közös költség és a rezsi (évi egymillió Ft), amit addig külön keretből megkaptak.

A források bővítése végett pályáztak, ahol csak lehetett, például a Nemzeti Kulturális Alapnál, majd - kényszerűségből, immár kht.-ként - öt évre szóló közhasznúsági szerződést kötöttek a kulturális minisztériummal is. Alaposan megnövekedett és megdrágult az adminisztráció, de a támogatás miatt ez végül is megérte: 2000-ben 7 millió Ft-ot kaptak kht.-ként, ami tavaly 14 millióra nőtt, egy másik NKÖM-forrásból pedig 4 milliót húzott az Artpool Alapítvány is. 2005-re viszont mindössze 9 millió jutott a minisztériumtól, s ezzel párhuzamosan 2 millióról 300 ezerre csökkent a Nemzeti Civil Alaptól kapott dotáció is.

Így jött össze a tavalyihoz képest 7,7 millió forinttal kevesebb működési költség. Év elején is tudták, hogy kb. 22 millióból még a legtakarékosabb üzemmódban sem húzhatják ki az év végéig, de augusztusig még reménykedtek, hogy különböző pályázatokból kiügyeskedhetik a hiányt. Ekkor azonban a pályázati lehetőségek megszűntek, sőt egyes megítélt összegek is befagytak. Így fogyott el szeptemberre az Artpool idei működési kerete, s szólalt meg a mostani segélykiáltás: "Nincs min spórolni, nincs mit elhagyni."

Mindezek ellenére minden tervbe vett programot megtartottak és meg is fognak tartani az év végéig.

*

"Szerény véleményem szerint a közhasznú társaság teljesen alkalmatlan forma a nonprofit intézmények működtetésére - fogalmaz Klaniczay Júlia. - Minden novemberben üzleti tervet kell készíteni, amit pedig csak a várható bevétel ismeretében lehetne, ehhez képest a teljes nonprofit szférának halvány gőze sincs a következő évi bevételeiről. Röhej. Aki kitalálta, talán el tudja magyarázni, mire jó ez. De nem első-sorban finanszírozási, hanem elvi probléma ez: nonprofit módon ma nem lehet ilyen - infrastruktúrával, működési és személyi költségekkel rendelkező - intézményt működtetni Magyar-országon. Senki nem mondja, hogy nem lesz jövőre folytatás, és én sem tudom ezt elképzel-ni. A kérdés az, hogy szükség van-e ilyen intézményre vagy sem, és kinek a felelőssége, hogy létezzen ilyen. Bármennyire szívügyünk, szerintem nem lehet néhány ember felelőssége egy ilyen kultúrkincs megőrzése és működtetése. Nem dobozolhatom be, nem vonhatom ki csak úgy a forgalomból azt a hatalmas anyagot, amit ország-világ ismer és használ. Tudjuk jól, mi a sorsuk, és mikor jutnak hozzá a kutatók a hagyatékként beládázott kincsekhez."

Ha nem tud megmaradni teljesen független, nonprofit intézményként az Artpool, miért ne folytathatná tovább a munkáját valamely állami vagy önkormányzati intézmény keretén belül? Ha semmi nem indokolja, hogy az Artpool kizárólag független, nonprofit intézményként működjön, akkor miért ne lehetne állami feladat az underground archiválása (is)? E kérdések is felmerültek szombaton, a gödörbeli pódiumbeszélgetésen. Perneczky Géza művészettörténész elmondta, hogy az Artpoolhoz hasonló jellegű archívumok zöme Nyugaton már közgyűjteményekbe tagozódott be. Klaniczay Gábor történész szerint az újkor óta természetes folyamata a múzeumok születésének és gyarapodásának a magángyűjtemények közgyűjteményekbe kerülése, csak egy ilyen speciális archívum esetében, mint az Artpool, ügyelni kell arra, hogy működésének autonómiáját egy nagyobb intézményben is megőrizhesse. Az Artpool megszűnése éppúgy az emlékezetkultúra elleni bűntény lenne, mintha dokumentumok égnének el az Országos Széchényi Könyvtárban, vagy szalagok tűnnének el a Filmarchívumból - fogalmazott György Péter esztéta, aki szerint meg kell próbálni olyan helyzetet létrehozni, amelyben az Artpool hosszú távú megmentésével, befogadásával kapcsolatos kérdésre a kultúrpolitikai intézményrendszer illetékeseinek kínos lenne nemet mondaniuk.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.

Szarvashiba

Négy fogorvosi rendelő kialakítására írt ki pályázatot Szarvas önkormányzata 300 millió forint értékben. Az öt jelentkezőből kettőnél meghökkentő azonosságokat észleltek a bírálók. És egyeztek a lakcímek is.