Goavilág, világpartik: Trance-ba esve

  • 2001. december 6.

Képzőművészet

mi tekinthető nálunk az underground elektronikus zene két legnépszerűbb irányzatának. A kettő közül a goa az, amely nem kizárólag zenei stílus, hanem
mi tekinthető nálunk az underground elektronikus zene két legnépszerűbb irányzatának. A kettő közül a goa az, amely nem kizárólag zenei stílus, hanem egy valóságos újhippi mozgalom is.Agoások gyakran emlegetik azt a bizonyos "full energyt", melynek minden bulin "jelen kell lennie", s mely (körülbelül) a zene lüktetéséből, a táncolók mosolyából, a "mindenki mindenkit ismer" érzésből, illetve a helyszín pszichédélikus átértelmezéséből áll össze.

A zene elsőre monotonnak tűnő és igen gyors, általában százharminc és százötven bpm közötti négynegyedes alapja egyes vélemények szerint - a tört ütemű technostílusokkal szemben - a világegyetem egységére utal. Ennek különböző szólamai segítenek abban, hogy tánc közben felvegyük a ritmust, és rákapcsolódjunk a zene egy vonalára. Az alapra, melyre rárakják a különböző effekteket és ritmikai elemeket.

A goát, amikor a kilencvenes évek elején kiválni látszott a trance-ból, még egyértelműen "goatrance"-nek lehetett hívni, hiszen azok a bizonyos effektek himnikus, talán még dallamnak is nevezhető szólamok voltak. Ma már a dallamos izraeli goa sem csak egyfajta dallamvezetéssel és effektrepertoárral operál, hanem - mint arra legjobb példa a világszerte ismert Infected Mushroom - az elképzelhető és elképzelhetetlen hangok tömkelegét pakolja rá a lüktető alapokra.

A kilencvenes évek második felében aztán a goára is az a sors várt, mint az összes elektronikus irányzatra, mely elindult a népszerűsödés, valamint a fejlődés útján. Az addigi összefoglaló "goatrance" névből mára "psychedelic goatrance" lett. Ennek egyik alirányzatában, a psytrance-ban a legfontosabb különbség a "sima" trance-hoz képest a dallamszólamok hiánya, melyeket erősebb, letisztultabb négynegyed, illetve még inkább kitekert, effektszerű hangok helyettesítenek.

A goa előszeretettel használ még ma is olyan, más elektronikus stílusokban elfeledettnek hitt eszközöket, mint például a legendás 303-as Roland szintetizátor, melynek selymesen nyekergő hangja egy-egy zene "savasságát", azaz acid jellegét adja. A másik ilyen, máshol kevéssé használt hangzásvilág az elektromos gitáré, melynek súlyos, trashmetálos futamai a goába ugyancsak beleférnek. A psy irányzat egyik jeles képviselője a Space Tribe nevű, egyszemélyes ausztrál live act, de az ibizai-holland GMS-t is itt lehet említeni.

A leginkább tánczeneként megélhető goának az úgynevezett skandináv vonal az egyik legújabb fejleménye. Ide olyan ismert formációk tartoznak, mint például a svéd Atmos, Ticon vagy Son Kite. A hangzás talán itt a leginkább letisztult, ami az alapok meghatározó szerepének köszönhető. Sokan nevezik ezt a vonalat "technós"-nak is, éppen a négynegyedek ereje és tisztasága miatt. Természetesen a goának is kialakult egy, a chillout-zónákba való, "ülős" változata is, a goa-ambient. "Nekem csak egy goa létezik, a psychedelic goatrance, de ebben az izraeli dallamostól és a pszichédélikus franciától a menetelős északiig minden benne van" - mutat rá a goán belüli (felesleges) ellentétekre DJ Jirzij.

Hazai goaberkekben a leginkább naprakész, egyúttal a legtöbb zenét birtokló "gurunak" Jirzijt nevezhetjük, akinek saját üzlete van a Király utcában. Szükség van egy effajta, meghitt centrumra, nemcsak mítingpoint-jellege miatt, hanem azért is, mert itt bárki hozzájuthat a legfrissebb lemezek kilencven százalékához. "Aki a goát szereti, annak ez kitölti az életét, hajlandó akár minden idejét erre áldozni, de ez nem fanatizmus, inkább valamiféle vallásos áhítat" - magyarázza Jirzij. S amiért a goát egyfajta (poszt)modern vallásnak lehet tekinteni, az a

pszichédélia

A legfőbb szellemi alapot a buddhizmus, a panteizmus, a mélylélektan jelentik, de olyan kevésbé filozófiai és vallási irányzatok is megtalálhatók, mint például a nudizmus vagy a hedonizmus. A lényeg az emberi lélekben való elmerülés, valamiféle világegységgel való azonosulás - mindez egyfajta neohippi keretben, a "peace and love" jegyében.

A stílus kialakulása már-már giccsesen meseszerű történet. A hatvanas évek vége felé az India északnyugati partján fekvő Goa-partvidékre jöttek levezetni a srácok az amerikai hippimozgalom kifulladása után. Két nyugisabb évtized elteltével megérkezett az új zenei front, a techno, s nem sokkal később egy Goa Gil nevű San Fransiscó-i csodabogár bábáskodása mellett a techno, az acid, az industrial, az electro és new beat stílusokból megszületett a goatrance - idézi fel a kezdeteket DJ Danger, a Goa.hu portál egyik szerkesztője.

Manapság a goások tán a világpartikra a legbüszkébbek, tegyük hozzá, joggal. Ezekből régebben évente csak egy-kettő volt, ám most már minimum négy-öt. Van egy, az egész sártekét nézve többezres réteg - nevezzük világundergroundnak -, melynek utazók, újhippik, természetimádók és hasonló figurák a tagjai. A goa imádatában egyesült társaság egzotikus helyszínekre és különleges időpontokra meghirdetett, többnapos fesztiválokon gyűlik össze. Az ezredfordulót például a marokkói kősivatagban ünnepelték, de általában nem mulasztanak el egyetlen napfogyatkozást sem. Efféle esemény volt már egy zambiai vízesésnél, egy görög szigeten, sőt hazánkban, a Somogy megyei Ozoránál is. Ha esetleg valaki kíváncsi rájuk: szilveszterkor Thaiföldön, január végén pedig Brazíliában tartja ülését e nem mindennapi gyülekezet.

Itthon talán a halásztelki a leghíresebb, évek óta futó bulisorozat. A dunai ártér tisztásain évente többször is összegyűlik mintegy másfél ezer ember egy óriási tűz köré, s táncol akár másnap délig. A szervezők eleinte maguknak akartak végre egy jó szabadtéri rendezvényt csinálni, aztán kissé kinőtte a dolog az eredeti kereteket. Érdekes módon a másik legendás széria nem szabadtéri: az óbudai Kiscelli Kriptában ´98 eleje óta megrendezett hét parti mindegyike fogalommá vált. A csak Kenguru néven ismert ötletgazda nem autodidakta módon tanulta a partiszervezést, hiszen öt éve minden télen kiutazik Goára. Mint mondja, ez az év nem sikerült túl jól, de ha csak rajta múlik, most újraindulnak a Kripta-bulik.

Galambos Péter-Zubor Tamás

A Nagy Manitu

December 8-án este a Daróci utcai gyártelepen található Party Túra klubban a második Forever Psychedelic partin DJ Manitu lép fel, aki a psytrance irányzatban jelenleg talán élenjáró francia szcéna jeles képviselője. Az október közepi első bulin az angol Dimitri játszott, s most stílusban és minőségben valami hasonlóra lehet számítani. A 3DVision kiadó lemezlovasa is olyan dat-kazettákon (digital audio technology) lévő zenékkel érkezik, amelyeket egyszerűen nem ismerhetünk, mert vagy eddig nem adták ki őket, vagy ezután sem fogják.

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.