Goavilág, világpartik: Trance-ba esve

  • 2001. december 6.

Képzőművészet

mi tekinthető nálunk az underground elektronikus zene két legnépszerűbb irányzatának. A kettő közül a goa az, amely nem kizárólag zenei stílus, hanem
mi tekinthető nálunk az underground elektronikus zene két legnépszerűbb irányzatának. A kettő közül a goa az, amely nem kizárólag zenei stílus, hanem egy valóságos újhippi mozgalom is.Agoások gyakran emlegetik azt a bizonyos "full energyt", melynek minden bulin "jelen kell lennie", s mely (körülbelül) a zene lüktetéséből, a táncolók mosolyából, a "mindenki mindenkit ismer" érzésből, illetve a helyszín pszichédélikus átértelmezéséből áll össze.

A zene elsőre monotonnak tűnő és igen gyors, általában százharminc és százötven bpm közötti négynegyedes alapja egyes vélemények szerint - a tört ütemű technostílusokkal szemben - a világegyetem egységére utal. Ennek különböző szólamai segítenek abban, hogy tánc közben felvegyük a ritmust, és rákapcsolódjunk a zene egy vonalára. Az alapra, melyre rárakják a különböző effekteket és ritmikai elemeket.

A goát, amikor a kilencvenes évek elején kiválni látszott a trance-ból, még egyértelműen "goatrance"-nek lehetett hívni, hiszen azok a bizonyos effektek himnikus, talán még dallamnak is nevezhető szólamok voltak. Ma már a dallamos izraeli goa sem csak egyfajta dallamvezetéssel és effektrepertoárral operál, hanem - mint arra legjobb példa a világszerte ismert Infected Mushroom - az elképzelhető és elképzelhetetlen hangok tömkelegét pakolja rá a lüktető alapokra.

A kilencvenes évek második felében aztán a goára is az a sors várt, mint az összes elektronikus irányzatra, mely elindult a népszerűsödés, valamint a fejlődés útján. Az addigi összefoglaló "goatrance" névből mára "psychedelic goatrance" lett. Ennek egyik alirányzatában, a psytrance-ban a legfontosabb különbség a "sima" trance-hoz képest a dallamszólamok hiánya, melyeket erősebb, letisztultabb négynegyed, illetve még inkább kitekert, effektszerű hangok helyettesítenek.

A goa előszeretettel használ még ma is olyan, más elektronikus stílusokban elfeledettnek hitt eszközöket, mint például a legendás 303-as Roland szintetizátor, melynek selymesen nyekergő hangja egy-egy zene "savasságát", azaz acid jellegét adja. A másik ilyen, máshol kevéssé használt hangzásvilág az elektromos gitáré, melynek súlyos, trashmetálos futamai a goába ugyancsak beleférnek. A psy irányzat egyik jeles képviselője a Space Tribe nevű, egyszemélyes ausztrál live act, de az ibizai-holland GMS-t is itt lehet említeni.

A leginkább tánczeneként megélhető goának az úgynevezett skandináv vonal az egyik legújabb fejleménye. Ide olyan ismert formációk tartoznak, mint például a svéd Atmos, Ticon vagy Son Kite. A hangzás talán itt a leginkább letisztult, ami az alapok meghatározó szerepének köszönhető. Sokan nevezik ezt a vonalat "technós"-nak is, éppen a négynegyedek ereje és tisztasága miatt. Természetesen a goának is kialakult egy, a chillout-zónákba való, "ülős" változata is, a goa-ambient. "Nekem csak egy goa létezik, a psychedelic goatrance, de ebben az izraeli dallamostól és a pszichédélikus franciától a menetelős északiig minden benne van" - mutat rá a goán belüli (felesleges) ellentétekre DJ Jirzij.

Hazai goaberkekben a leginkább naprakész, egyúttal a legtöbb zenét birtokló "gurunak" Jirzijt nevezhetjük, akinek saját üzlete van a Király utcában. Szükség van egy effajta, meghitt centrumra, nemcsak mítingpoint-jellege miatt, hanem azért is, mert itt bárki hozzájuthat a legfrissebb lemezek kilencven százalékához. "Aki a goát szereti, annak ez kitölti az életét, hajlandó akár minden idejét erre áldozni, de ez nem fanatizmus, inkább valamiféle vallásos áhítat" - magyarázza Jirzij. S amiért a goát egyfajta (poszt)modern vallásnak lehet tekinteni, az a

pszichédélia

A legfőbb szellemi alapot a buddhizmus, a panteizmus, a mélylélektan jelentik, de olyan kevésbé filozófiai és vallási irányzatok is megtalálhatók, mint például a nudizmus vagy a hedonizmus. A lényeg az emberi lélekben való elmerülés, valamiféle világegységgel való azonosulás - mindez egyfajta neohippi keretben, a "peace and love" jegyében.

A stílus kialakulása már-már giccsesen meseszerű történet. A hatvanas évek vége felé az India északnyugati partján fekvő Goa-partvidékre jöttek levezetni a srácok az amerikai hippimozgalom kifulladása után. Két nyugisabb évtized elteltével megérkezett az új zenei front, a techno, s nem sokkal később egy Goa Gil nevű San Fransiscó-i csodabogár bábáskodása mellett a techno, az acid, az industrial, az electro és new beat stílusokból megszületett a goatrance - idézi fel a kezdeteket DJ Danger, a Goa.hu portál egyik szerkesztője.

Manapság a goások tán a világpartikra a legbüszkébbek, tegyük hozzá, joggal. Ezekből régebben évente csak egy-kettő volt, ám most már minimum négy-öt. Van egy, az egész sártekét nézve többezres réteg - nevezzük világundergroundnak -, melynek utazók, újhippik, természetimádók és hasonló figurák a tagjai. A goa imádatában egyesült társaság egzotikus helyszínekre és különleges időpontokra meghirdetett, többnapos fesztiválokon gyűlik össze. Az ezredfordulót például a marokkói kősivatagban ünnepelték, de általában nem mulasztanak el egyetlen napfogyatkozást sem. Efféle esemény volt már egy zambiai vízesésnél, egy görög szigeten, sőt hazánkban, a Somogy megyei Ozoránál is. Ha esetleg valaki kíváncsi rájuk: szilveszterkor Thaiföldön, január végén pedig Brazíliában tartja ülését e nem mindennapi gyülekezet.

Itthon talán a halásztelki a leghíresebb, évek óta futó bulisorozat. A dunai ártér tisztásain évente többször is összegyűlik mintegy másfél ezer ember egy óriási tűz köré, s táncol akár másnap délig. A szervezők eleinte maguknak akartak végre egy jó szabadtéri rendezvényt csinálni, aztán kissé kinőtte a dolog az eredeti kereteket. Érdekes módon a másik legendás széria nem szabadtéri: az óbudai Kiscelli Kriptában ´98 eleje óta megrendezett hét parti mindegyike fogalommá vált. A csak Kenguru néven ismert ötletgazda nem autodidakta módon tanulta a partiszervezést, hiszen öt éve minden télen kiutazik Goára. Mint mondja, ez az év nem sikerült túl jól, de ha csak rajta múlik, most újraindulnak a Kripta-bulik.

Galambos Péter-Zubor Tamás

A Nagy Manitu

December 8-án este a Daróci utcai gyártelepen található Party Túra klubban a második Forever Psychedelic partin DJ Manitu lép fel, aki a psytrance irányzatban jelenleg talán élenjáró francia szcéna jeles képviselője. Az október közepi első bulin az angol Dimitri játszott, s most stílusban és minőségben valami hasonlóra lehet számítani. A 3DVision kiadó lemezlovasa is olyan dat-kazettákon (digital audio technology) lévő zenékkel érkezik, amelyeket egyszerűen nem ismerhetünk, mert vagy eddig nem adták ki őket, vagy ezután sem fogják.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.