Női művészek, akik az absztrakttal kísérleteztek

Képzőművészet

Magyar alkotók művei is szerepelnek egy rendhagyó párizsi kiállításon.

A Pompidou központ májusban megnyitott, Elles font l’abstraction / Women in Abstraction című kiállítása női szempontból igyekszik megmutatni a tágan értelmezett absztrakt, nonfiguratív művészet 19. század végétől napjainkig tartó történetét. „A ’női művészeket’ láthatatlanná tették az absztrakció töténetében, amely az 1930-as években, egy nyugati és férfi központú közegben kialakított esztétikai kánonokból kovácsolódott, és amelyet újra kell gondolni” – áll a kurátorok bevezető szövegében.

A tárlat többször is megidézi Linda Nochlin 1971-es Miért nem voltak eddig nagy női képzőművészek? (Why Have There Been No Great Women Artists?) című feminista esszéjét. Nochlin, bár elsősorban arról ír, hogy a művészeti alkotómunka szükségszerűen az adott társadalmi közegben valósul meg, ezért a férfiak uralta világ társadalmi és intézményi struktúráinak köszönhető, hogy egyáltalán felmerülhet a címben vázolt – egyébként a fehér férfiközpontú társadalom nézőpontjából megfogalmazott – kérdésfelvetés is, valójában mégis csak kijelenti, hogy „legjobb tudomásunk szerint eddig nem voltak páratlanul nagyszerű női képzőművészek, jóllehet élt és él számos olyan érdekes, illetve igencsak kitűnő női alkotó, aki továbbra is nélkülözi a kellő tudományos figyelmet vagy értékelést”.

A kiállítás – mintegy válaszként erre – több mint száz női alkotó munkásságát villantja fel úgy, hogy az egyes művészek méltatása mellett ismerteti mindegyikük  történetét is.

E történetek rávilágítanak arra is, hogyan lehetséges az, hogy ezeket a kiváló alkotókat valahogy mégsem a legnagyobbak között emlegetjük.

Vannak itt „spirituális absztrakttal” foglalkozó festők, akik a 19. század végén a teozófia és az antropozófia hatására jutottak el a nonfiguratív művészethez, csak festményeiket még „mentális képeknek”, „őskáosznak”, vagy „spirituális portréknak” nevezték (Georgina Houghton, Hilma af Klint, Olga Fröbe-Kapteyn). Táncosok – vagy ma már talán performanszművészeknek neveznénk őket –, akik a test geometrikussá tételével kísérleteztek, a mozdulataik pedig döntő hatással voltak az absztrakt művészetek fejlődésére (Loie Fuller, Gret Palucca, Valentine de Saint-Point). Olyan alkotók, akik művészetének elméleti háttere sem sokban különbözött elismert férfi kortársaikétól, ám akik végül a festészet helyett mégis inkább más, alkalmazott művészeti ágakban tudtak kiteljesedni: ruha-, szőnyeg-, textil-, plakát-, díszlet- és jelmeztervezésben (például Sonia Delauney-Terk, Sophie Taeuber-Arp, Vanessa Bell, Alekszandra Ekszter, Ljubov Popova, Varvara Sztyepanova).

 
 
A Bauhaus-terem alkotásai
Fotó: A szerző felvétele

Még a nemi egyenlőséget hirdető Bauhausban is az alapozó kurzusok után egy kimondottan nekik kialakított, Gunta Stölzl vezette szövőműhely felé terelték a lányokat, ahol viszont előremutató absztrakt kísérletezés folyt, sőt, termékeik magának az iskolának a fenntartásához is nagyban hozzájárultak. A különböző művészcsoportoknak pedig hiába voltak női tagjai, több esetben alapítói is, sokat elmond befolyásukról az, hogy Hedda Sterne-t, az amerikai (többek között Jackson Pollockot, Mark Rothkót, Willem de Kooningot is soraiban tudó) Irascibles csoport egyetlen női tagját társai a Life magazin fotózásán nem is akarták szerepeltetni a közös képen, mondván, egy nő jelenléte elvenné a társaság komolyságát.

Bár a kurátorok a kiállítás bevezetőjében azt is hangsúlyozták, hogy nem egyszerű katalógust akartak összeállítani az absztrakcióval foglalkozó női művészetről, hanem a – művészettörténetben eddig elismerttől adott esetben eltérő –fordulópontokat akarták kiemelni, mindez főleg a tárlat első felében érvényesül, ahol a különböző nonfiguratív irányzatok kialakulásához adnak új szempontokat. A kiállítás második fele, a nagyjából az 50-es 60-as évektől napjainkig tartó időszakot felölelő rész ugyanakkor inkább a katalógusszerű felmutatás irányába mozdul.

A rendezők nyilván a világ minél több szegletéből minél több absztrakttal kísérletező női művészt akarták bemutatni. Külön termet kapott a magyar látogató számára sem ismeretlen orosz avantgárd (Natalja Goncsarova, Olga Rozanova), de az Európában talán kevésbé ismert és kiállított amerikai művészek (Lee Krasner, Elaine de Kooning, Helen Frankenthaler, Carlotta Corpron) mellett külön szekciója van a brazil neokonkretizmus, a libanoni modernitás, vagy Monir Farmanfarmaian iráni művész tükrös kompozícióinak is.

A kiállításnak ebben a második, különböző irányzatokkal foglalkozó részében láthatók a magyar alkotók művei is:

 

Pán Márta Maurice Béjart egy előadásában használt szobra az 1950-es évek szobrai között tűnik fel, Keserü Ilona két festménye a hatvanas évekkel foglalkozó szekcióban, Reigl Judit egy tablója az olasz Bice Lazzari és az indiai Arpita Singh mellett a vonalak uralta absztrakciót bemutató teremben, Molnár Vera három alkotása a számítógép generálta absztrakciót bemutató teremben, Maurer Dóra egy 16 másodperces videója pedig a „folyamaton alapuló” absztrakció témakörébe került.

 
Reigl Judit tablója a Guano-sorozatból
Fotó: A szerző felvétele
 

E hatalmas vállalkozás, az absztrakció történetének feminista szempontú felvázolására nem egyszerű „kvótás” kiállítás. A nagyszabású, egyben kimerítő tárlat a számtalan női művészsors egymás mellé állításával sokkal inkább a nők és a női művészet egyenjogúságának kérdéseit feszegeti, és komoly társadalmi tanulságokra vezet rá.

A kiállítás augusztus 23-ig tekinthető meg.

(Címlapképünkön: Keserü Ilona alkotásai. Fotó: a szerző felvétele)

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.