Online zene: Pénzes fájlok

  • Sz. T.
  • 2003. június 12.

Képzőművészet

Az internet mint a bizniszt fenyegető ingyenes zenebutik kihívásaival küzdő multik körében nagy lépést tett az öt óriás egyike, az EMI, amikor Európában is elindította tavaly már Amerikában bevezetett szolgáltatását: fizetés ellenében, jogtiszta módon tölthető le több mint 3000 előadó több mint 150 ezer - az EMI-birodalomhoz tartozó kiadóknál megjelent - felvétele. Az április 23-tól élő szolgáltatást hétről hétre 16-20 százalékkal többen veszik igénybe, tájékoztatta a Narancsot az EMI magyarországi fiókját vezető Szekeres Judit.
Az internet mint a bizniszt fenyegető ingyenes zenebutik kihívásaival küzdő multik körében nagy lépést tett az öt óriás egyike, az EMI, amikor Európában is elindította tavaly már Amerikában bevezetett szolgáltatását: fizetés ellenében, jogtiszta módon tölthető le több mint 3000 előadó több mint 150 ezer - az EMI-birodalomhoz tartozó kiadóknál megjelent - felvétele. Az április 23-tól élő szolgáltatást hétről hétre 16-20 százalékkal többen veszik igénybe, tájékoztatta a Narancsot az EMI magyarországi fiókját vezető Szekeres Judit.

A dolog nem úgy működik, ahogy az ember első pillanatban gondolná, tehát közvetlenül az EMI honlapja felől nem érdemes próbálkozni. Még ugródeszkaként használható

linkeket sem adnak

- a gyakorlatiasság e hiánya alighanem abból fakad, hogy maga a cég a való életben sem foglalkozik közvetlen értékesítéssel: lemezt venni lemezboltba megyünk, nem pedig a kiadó irodájába. Virtuálisban ugyanez a helyzet, meg kell találni a megfelelő boltot - ebben annyit segít az EMI honlapja, hogy a céggel kapcsolatos hírek között keresgélve rá lehet bukkanni az online árusításról szóló bejelentésre, amiből kiderül (persze megint csak: élő ugrópontok, hálózati címek nélkül), hogy merre indulhatunk el.

Hat európai ország, Nagy-Britannia, Hollandia, Németország, Franciaország, Spanyolország és Olaszország több mint húsz "internetes kiskereskedés" site-ja és portálja kínálkozik - ami a határokat nem ismerő netes világban csupán annyit jelent, hogy megfelelő bankszámlával rendelkezve ezeken keresztül léphetsz be a boltba. Ahol nagyjából hasonló, részleteikben azonban eltérő ajánlatok közül választva hallgathatsz, tölthetsz le, írhatsz CD-re vagy hordozható (mp3) lejátszóra zenét, klasszikusoktól a legfrissebb kislemezekig (a legfrissebb annyira szó szerint értendő, hogy az EMI külön hangsúlyozza: attól a pillanattól érhetők el ezek, hogy a kereskedelmi rádiók játszani kezdik őket, akár a bolti megjelenést megelőzően is). Technikailag mindennek az volt az előfeltétele, hogy az OD2 nevű brit cég digitális platformjának megnövekedett kapacitása révén lehetővé vált egyrészt a felvételek tömeges digitalizása, másrészt az, hogy a lemezkiadókkal kötött szerződések nyomán folyamatosan bővülő nagybani digitális raktárból a kiskereskedők lehívják, és fizető ügyfeleiknek továbbítsák a terméket. E terepen Európában az OD2 a legnagyobb játékos, a nála lévő digitalizált felvételek legnagyobb része pedig az EMI-hoz tartozik, másik három multi, a BMG, a Universal és a Warner osztozik a fennmaradó részen, de nyilván előbb-utóbb beszáll az ötödik óriás, a Sony is. (´k öten Amerikában két előfizetéses online terjesztőt hoztak létre: a Warner, a BMG és az EMI alapította a MusicNetet, a Sony és a Universal a Pressplayt.)

Magam - csak a nézelődés szándékával - három helyen próbálkoztam. A brit Dotmusic.com üzletéből viszonylag hamar kifordultam, mert regisztráció nélkül nem találtam ingyenes belehallgatási lehetőséget; aki itt regisztráltatja magát, havi 9,99 font ellenében korlátlan mennyiségű zenéhez férhet hozzá, havi 4,99-be 500 darab stream (kb. 500 szám, azaz track - klasszikus zeneműveknél: tétel - online meghallgatása) és 50 darab download (letöltés) fér bele, trackenként 0,99-1,49 font közötti áron pedig annyi számot írhat CD-re, vagy vehet fel hordozható lejátszóra, amennyit a hitelkártyája és a merevlemeze elbír. Vásárlás esetén hasonlóak a tarifák a szintén brit HMV-nél (hmv.co.uk), 4,99-os előfizetési díjért 500 streamre és 50 downloadra elegendő kredit jár szabad felhasználással,

egy track ára 99 penny

- mindezekért itt is regisztráltatnunk kell magunkat, viszont lehetőség van arra, hogy 30 másodperc erejéig bármibe belehallgassunk.

Amennyiben számodra ismeretlen előadókat és/vagy címeket szeretnél megkóstolni, a belehallgatás lehetősége még akkor is alapvető, ha fél perc a legótvarosabb slágernek sem elegendő ahhoz, hogy elérjünk a refrénig, a ráérős tempóban építkező szerzeményeknél pedig teljesen félre is vezethet - elvégre nem vághat mindenki úgy a közepébe, mint a Sex Pistols az Anarchy in the UK-nél vagy Liszt a Rákóczi-indulónál. Utóbbiba Horowitz előadásában hallgattam bele, Lisztet jelölvén meg kereső kérdésként - az ára 1,99 euró lenne a német Mediamarktnál (mediamarkt.de), ahol egy track ára 0,79 eurótól indul (plusz az úgynevezett mikropénzmozgás állítólag viszonylag magas költsége miatti 0,10 eurós tranzakciós díj). Itt szintén lehetőség nyílik félpercnyi ingyenes próbára. Teljes album letöltése 15 euró körüli összegbe kerül - attól függ, mi és hol -, de ez az egész pont arról szól, hogy ne kelljen egy egész albumot megvenni, ha csak két-három számot szeretsz róla, s így tényleg olcsóbb és legális (persze drágább, mint a hatalmas nemzetközi jogi hercehurcát keltő ingyenes "fájlcsere").

Mindhárom helyen kategóriák könnyítik meg a keresést, a Mediamarktnál a rock, jazz, rap/hip-hop, pop, country&western, elektronikus, világzene, dance, filmzene/musical/színház, soul/r&b/funk, easy listening/oldies, chanson, klasszikus, ambient/new age, reggae, folk/roots, indie/alternatív, gospel, instrumentális felsorolás végén ez áll: egyéb, német pop, Robbie Williams.

Az előadók listája képtelenül hosszú - az EMI-birodalomhoz olyan patinás cégek tartoznak, mint a Virgin, a Capitol, a Parlophone, a Chrysalis, a Blue Note, az EMI Classics vagy a világzenében utazó Real World és hEMIsphere, s folyamatosan töltik fel a katalógust, előnyben természetesen az újdonságok és az örökzöldek -, mégis könnyű hiányzókat találni. Ez egyrészt abból fakad, hogy mindenki azért mégsem lehet az EMI-nál, márpedig ez itt most EMI-üzlet. Másrészt abból, hogy ilyen-olyan okból még nem teremtődtek meg a jogi feltételei. Feltűnően hiányzik például a Beatles (tucatnyi albummal van jelen helyette a The Beatles Tribute Projekt), egyetlenegy szám (na jó, kétféle mixben) van a Rolling Stonestól, viszont rengeteg a Bob Marley, a német polcot pedig elárasztja DJ Bobo, DJ Ötzi, az Erste Allgemeine Verunsicherung, de az NDK-ból visszamaradt (azt túlélő) termékek is kaphatók, mint a Pankow vagy a Puhdys. Kinek mi tetszik. Hogy magyarok mikor kerülnek közéjük, nem tudható. Sem a popzenészeink iránti külföldi kereslet, sem az online vásárlás hazai elterjedtsége nem teszi sürgőssé.

Sz. T.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.